Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2015
    Namn
    Marcus larsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    11

    Audi s3 VW r32 turbo motor.

    Hej, är ny här. Tänkte att jag skulle ge mig på att bygga en Audi s3 - 01.
    Med en helsmidd 3.2 liter från Volkswagen golf iv r32. Tänkte även använda mig av en turbo för att få lite extra effekt i den!
    Har tidigare byggt en BMW e30 med 2jz motor. Säkert många som inte tycker det är ett dugg fränt, och att jag förstör allt som har med r32 att göra. Är ledsen för de, men s3 har alltid fallit mig i smaken, samtidigt som r32 motorn känns som en stark motor!
    Har ju inte sysslat speciellt mycket med 4 hjulsdrift och vet inte riktigt alla för och nackdelar med r32 motorn! Därför tänkte jag höra runt lite här vad folk tycker! Även ta del av lite andra projekt på sidan!

    Tanken med bilen, bilen skall åkas med vardagligen.
    Så orginal som möjligt och hemligt för polisen.
    Den ska kunna köras på både E85 och vanlig "soppa" 98.
    För att förenkla att den startar på vintern.
    Tanken är att köra med den 6766 eller liknande turbo, för att få en bra kurva!
    Vi börjar där och ser vart det spårar!


    Med vänlig hälsning, mackan

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2008
    Namn
    Malte österberg
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    43
    Coolt bygge! Fina motorer att överladda. Vill rekommendera vwvortex forum, där finns väldigt mycket kunskap om dessa motorer med överladdning. Även en hel del om haldex och växellådor etc.
    http://forums.vwvortex.com/forumdisp...-24v-VR6-Forum

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2015
    Namn
    Marcus larsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av malte Visa inlägg
    Coolt bygge! Fina motorer att överladda. Vill rekommendera vwvortex forum, där finns väldigt mycket kunskap om dessa motorer med överladdning. Även en hel del om haldex och växellådor etc.
    http://forums.vwvortex.com/forumdisp...-24v-VR6-Forum

    kanon! Tack

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Wallin
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    398
    Absolut inget fel i motorval eller bilval. För övrigt väldigt fränt med e30 2jz!

    Vad tänkte du köra för växellåda, sprut, koppling osv?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vigge Hellgren
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    64
    Fasen vad trevligt Mackan!
    S3:an är snygg bil & 3,2 maskinen med lite överladd är förbannat fränt, klockrent recept.

    Såg att du hade E30:n ute till salu, blev den såld för det du ville eller?

  6. #6
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    S3:an finns väl redan med V6:a? Är det inte lättare att utgå från en sådan?

    Fast det är klart, man går ju misste om en del problem och klurigheter med en ombyggnad isåfall. Även om du ska ha överladdning och kommer att få klura tillräckligt ändå kanske...

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    S3:an finns väl redan med V6:a? Är det inte lättare att utgå från en sådan?

    Fast det är klart, man går ju misste om en del problem och klurigheter med en ombyggnad isåfall. Även om du ska ha överladdning och kommer att få klura tillräckligt ändå kanske...
    Inte finns väl S3 med v6? Eller har jag missat nån modell

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2008
    Namn
    Malte österberg
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Mange.k Visa inlägg
    Inte finns väl S3 med v6? Eller har jag missat nån modell

    Den modell av A3 som är på tal här har inte funnits med något annat än fyror.
    Nästa modell A3 fanns dock med 3.2l vr6(r32 drivlina).
    Samtliga modeller av S3 har haft överladdad fyra.

  9. #9
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Ok. Det var kanske A3:an jag tänkte på. Men eftersom S3:an är en "värre" modell av A3:an och V6:an är största motorn, så känndes det ändå ganska naturligt att även S3:an kunde funnits med V6.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 131
    åker sedan 4år tillbaka en kraftigt modifierad/förfinad audi A3 1.8ts quattro -01 till vardags, med riktiga diffar, porsche-bromsar, förstärkt och kraftigt moddad fram och bakvagn byggd från grunden(smidda länkarmar, brons/alu/pur bussningar, allt ställbart och nano tech coatat + pulverlackat)
    kw clubsport chassi, egenkomponerad växellåda, haldexcontroller mm mm godis.. några resor värre än en S3a mao.. och så självklart R32 motor som tjänstgjort lite drygt två år under huven, denna skall inom kort introduceras för överladd.
    allting styrt med original motorstyrning, motronic 7.5, med egenutvecklad programvara för turbo etc.

    6766an du nämner ovan är enligt mig helt fel val av turbo, det finns betydligt bättre alternativ på marknaden idag.

    stöter du på nått bekymmer eller har frågor ang. nån lösning/komponentval så hojta till, kul att fler intresserar sig för denna kombination =)

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Wallin
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    398
    6766 är ju en förbaskat fin turbo så det valet känns inte fel. Sen finns det såklart motsvarande t.ex Borg warner s366, Comp 6765, Garrett gtx4088 osv som även dom är riktigt fina. Kosta på ett riktigt fint styrsystem som t.ex Link g4 fury som dessutom kan styra alla can-bus funktioner i bilen. Du kan även styra haldexen via det så det går via laddtryck, varv, hjulhastighet osv. Spridare som tål alla bränslen som är riktigt bra är nya bosch motorsport serien
    1200cc - 1500cc.

    Allt hänger ju såklart på vad du har för effektmål men eftersom du skriver att du funderar på en 6766 så antar jag att det ligger någonstans runt 5-800hk?

    Angående 4hjulsdriften så är det inte så mycket att vara orolig för förutom växelgafflarna i lådan som är lite veka när man karateväxlar. Om du inte köpt en växellåda redan så skaffa en DRP från v6 4motion istället då lagret på ingående axeln på r32 lådorna gärna lossnar vid högre effekt.

    Här är en bra länk där du kan läsa på lite. http://forums.vwvortex.com/showthrea...upgrade-thread

    Bakdiff och kardan är nog inget du behöver fundera på. Jag åker nästan 10or med original drp låda, diffar, axlar och 1.55 6fot

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2015
    Namn
    Marcus larsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    11
    Fantastiskt forum med så många duktiga människor! Kommer garanterat fråga ett par frågor.
    Jag fick hem motorn idag, och har inte kommit så långt att jag kollat på koppling och så.
    Vet att det finns bättre turbos, åkte 6766 i min supra innan och det fungerade kanon! Vi får se.
    Till att börja med ska jag se hur motorn passar i bilen!
    Tar gärna emot bilder om nån stoppat i en r32 motor i audi!

    jag har inte fått e30 såld än. Men verkar va en norrman som är väldigt intresserad!

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Wallin
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    398
    Motorn passar väldigt bra under huven. Alla fästen är desamma så den kommer sitta fint. En köttigt motorrum jag hittade lite spontant.


  14. #14

    Reg.datum
    sep 2015
    Namn
    Marcus larsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    11
    haha, ja du ser! Det är ju drömmen. Undra vad besiktningen säger om det där
    tror min turbo får sitta lite mer diskret!

    Det är bara lyfta ur och i med r32 motorn alltså. Det är ju sjukt bra!

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Älskar Pluras teorier.
    Det alla andra har som teori är ju mindre snurra.
    Men jag håller med att större snurra är bättre på dessa motorer.
    Även om jag själv endast utbildar mig i VR6 ännu så länge.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 131
    Namn:  IMG_20140402_155418.jpg
Visningar: 2897
Storlek:  527.4 KB

    R32-motorn satt ju i audi TTn från början och passar således alldeles ypperligt rakt av i A3/S3 då dom delar drivlina mm.

    6766an är ingen dålig turbo alls, men en onödig stor och trögspoolad pjäs, vilket jag vågar påstå efter att ha micklat med ett 10-tal.

    dumt att slänga bort 1000-1500 varv av låg/mellanregister i onödan, även om R32an älskar överladd och sätter bra fart även på större sniglar.

    6466an är betydligt trevligare, med kullager, men kostar därefter.
    6266an har det bromsats över 860awhp med, så har man inte mål däröver så finns ingen vits att gå upp två storlekar i kompressor direkt.

    garrets gt/gtx agg är väldigt snabbspoolade, men saknar lite av toppeffekten som precision mfl har idag, + dyra och inge roliga att renovera, då garrett vill ha ensamrätten på det, precis som precision.

    borg warners EFR-agg är riktigt fina, och spoolar bra, men kostar därefter.

    comp turbos är lite ny mark ännu på denna sidan pölen, men spoolar snabbare än övriga märken, med lager som tål högre tryck och dessa verkar även kunna leverera på toppen.
    god support och lätt att få custombyggda aggregat efter egna specifikationer och ändamål, + trevligt pris.
    hållbarhet återstår att se inom nått år, då dom funnits på marknaden ett tag.


    va gäller låda så är DRP lådan plura nämner att föredra, den är dock väldigt tätstegad, 6an är kortare än 5an på en A3a med 02M, så skall man köra race så bör man titta på ett byte av slutväxlar, för att bespara sig en kostsam växling eller två =)
    min nuvarande låda är ett ihopplock av 4st olika 02M/02Q lådor för custom-utväxling, + en peloquin diff.. gick visst att få ner R32an i 0.64liter/milen långkörning

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 131
    R32ans ac + servoledningar, samt helst även styrväxel(något kortare +grövre inre styrstag), är något du vill ha vid montering av R32-spisen.
    det GÅR med S3ans också, jag började så på min, men det blev så väldigt mycke enklare och bättre med R32ans nere vid styrväxeln.

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2015
    Namn
    Marcus larsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    11
    Okej! Då ska jag leta reda på det med!
    vad det blir för turbo får vi se! Men håller helt med att det kanske inte finns nån idé att ha en sån stor när 6466 BB klarar 900hk. Tanken är väl att hamna runt 800 hk!

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Wallin
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    398
    Visst går det att köra mindre agg men med mindre agg som flödar mindre så måste man även ladda mer vilket känns onödigt på en så stor motor. Större turbo skonar även motor och drivlina betydligt mer än en mindre som ger peak på vridet långt ner. Man ska aldrig ligga på gränsen av kompressormappen. En turbo som jobbar i mitten av sitt effektivitetsområde mår bättre och håller länge! Det gör inte en 62a eller 64a som får jobba ihjäl sig vid dom effekterna. Det har jag 6st bevis på liggande i garaget

    En 6766 är långt ifrån trögspoolad på en r32 eller en vr6. Jag sjäv kör en gammal stor och tung holset hx52 och har 1bar vid 3800rpm på en 12v vr6. Det är inga små bottenlösa motorer det här

    Hur som helst så mixar man drp drevsatsen med slutväxel och lite diverse drev från t.ex drw för att få lite bättre åka fort utväxling Den operation ska jag själv göra i vinter så jag slipper lägga i 6an över mål på 402m

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Intressant tråd detta!

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-07-14, 13:45
  2. Lågt laddtryck audi s3
    Av graul i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-13, 13:42
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-08, 17:22
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-05, 01:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin