Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749

    Golf 7 facelift 2016

    Autobild presenterar lite om kommande facelift på Golf 7:

    http://www.autobild.de/artikel/vw-go...u-5519781.html

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Verkar vettigt. Dock är jag inte helt övertygad om de digitala instrumentens förträfflighet Får anta att jag inte är en del av målgruppen LED-strålkastare känns däremot som ett steg framåt, både vad gäller driftkvalitet och utseende. Mycket snyggt på Seat Leon!

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jag skulle nog kunna tänka mig digitala instrument. Fördelen är ju helt klart flexibiliteten, att kunna använda instrumentytan till just det man behöver bäst för stunden. Samtidigt får man det stuket som jag gillar, en komplett nedsänkt panel för hela instrumentklustret istället för separata djupa brunnar för varje instrument, som kom stort på Golf 6 och lever kvar lite på dagens Golf 7.


    Edit: Stavning
    Senast redigerad av vfr den 2015-12-26 klockan 11:14.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    När tror ni denna riktigt snygga facelift är beställningsbar, sommaren 2016, höst 2016?..

    http://www.automotorsport.se/artikla...mer-redan-2016

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Sent 2016.

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Verkar vettigt. Dock är jag inte helt övertygad om de digitala instrumentens förträfflighet Får anta att jag inte är en del av målgruppen LED-strålkastare känns däremot som ett steg framåt, både vad gäller driftkvalitet och utseende. Mycket snyggt på Seat Leon!
    De heldigitala instrument jag kört på än så länge är otroligt utslätade och tråkiga oavsett hur mycket mätare, inställningar och animationer man kladdar ned dom med. Som bilnörd så är instrumenteringen för mig väldigt viktig och ingenting kan slå gedigna analoga mätare. Ingen LCD-skärm jag sett har lyckats ändra det för mig iaf. När du stänger av den så är det kolsvart och tråkigt och du påminns om att det du ser är en illusion där någon vill få dig att tro att en ritad mätare på något sätt skulle vara exklusiv och representera något fysiskt man kan ta på. Detta ligger i linje med övriga bilindustrin där fler och fler komponenter standardiseras och mer och mer av bilen blir mjukvara vilket nästan kräver ett Apple för att kunna omvandlas till något som kunden uppfattar som en unique selling point. Jag saknar det där gamla där motorn, väghållningen och det man kan ta på var det som särskiljde en riktigt bra bil mot en i mängden. Numera känns det som allt blir mer och mer utslätat och standardiserat med väldigt små skillnader i mellan modeller och tillverkare. Vad "värre" är får kanske anses vara det faktum att bilen mer går åt att bli en tjänst där värdet inte längre ligger i själva bilens konstruktion och attribut så mycket som hur den kommer passa in i en framtida transportinfrastruktur (är man som jag intresserad av och jobbar med transportsystem och automatiserade fordon så kan man iaf sträcka sig till att tänka sig det scenariot).

    Så hur Golfen kommer ser ut om 5-10 hela modellgenerationer är en rätt intressant tankenöt att klura på. Kommer Golfen ens finnas, kommer fler än 2-3 biltillverkare ens behövas? Kommer Apple och Google vara framtidens transportföretag?

    Den bästa tiden att köpa sin drömbil är nog NU om man säger så.

    Oj vilket utlägg! Ursäkta det drog iväg .

    Nya 7 Facelift blir säkert en kanonbil! Hoppas den lyckas behålla sina USP framöver och inte drunkna i den grå massan.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    @Premis. Det ligger mycket i vad du skriver. Digitala instrument i all ära men analogt med fysisk visare överglänser på alla plan.

    Golf - Just denna modell har hållit sin egen speciella form och stil avseende design ända från Golf 1 1974 genom alla generationer till dagens Golf 7. Det tror jag inte man ändrar på. Det skulle vara ett strategiskt misstag (det har man inte råd med nuförtiden). Hela grejen med den är att den ser likartad ut mellan utgåvorna och som du säger inte försvinner i den grå massan av olika designlösningar som ibland är rent löjeväckande (andra märken).

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Så gissning är en "sen" 2017 modell år för nya Golfen? .

    Är inte digitalt lite en rätt häftig grej?!, Många av Superbilarna kör med det och det verkar ju rätt populärt..

    Var det inte Lexus LFA som "började" ( efter nightrider alltså), där det sa att den analoga mätaren inte var tillräckligt snabb att uppdatera motorvarvet..

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Den enda poäng jag kan se med digitalt instrumentkluster är att kunna ha navigering i större delen av synfältet. Men som det är nu blir det oresonligt dyrt eftersom det kräver tillval av både digitala instrument och det största (och enda intressanta) navigationssystemet, ett navigationssystem som ändå har brister. Det innebär cirka 20 000 kr för att kunna se navigation på ett bra sätt... Orimligt.

    Jag tycker att analoga varv- och hastighetsmätare känns ganska icke relevant numera. Jag använder aldrig den analoga hastighetsmätaren eftersom den tar mycket längre tid att läsa av än den hastighetsvisning som presenteras av MFD. Dessutom sitter den analoga mätaren relativt dumt till. Varvräknaren är jag typ helt ointresserad av, särskilt i den bil som växlar automatiskt. I den manuella bilen växlar jag efter känsla, ljud och motorrespons. Varvräknare överflödig. Ge mig en rejäl digital hastighetsvisning mitt i synfältet samt övriga funktioner från MFD, så kan jag köpa digitala instrument - som standard.

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Den enda poäng jag kan se med digitalt instrumentkluster är att kunna ha navigering i större delen av synfältet. Men som det är nu blir det oresonligt dyrt eftersom det kräver tillval av både digitala instrument och det största (och enda intressanta) navigationssystemet, ett navigationssystem som ändå har brister. Det innebär cirka 20 000 kr för att kunna se navigation på ett bra sätt... Orimligt.

    Jag tycker att analoga varv- och hastighetsmätare känns ganska icke relevant numera. Jag använder aldrig den analoga hastighetsmätaren eftersom den tar mycket längre tid att läsa av än den hastighetsvisning som presenteras av MFD. Dessutom sitter den analoga mätaren relativt dumt till. Varvräknaren är jag typ helt ointresserad av, särskilt i den bil som växlar automatiskt. I den manuella bilen växlar jag efter känsla, ljud och motorrespons. Varvräknare överflödig. Ge mig en rejäl digital hastighetsvisning mitt i synfältet samt övriga funktioner från MFD, så kan jag köpa digitala instrument - som standard.

    Håller med att den analoga hastighetsmätaren på Golfen är rätt värdelös- Använder alltid den digitala som sitter klockrent i mitten!. En analog Varrvräknare i mitten med digital hastighet i mitten. Sen kör men TFT display till höger och vänster, som Ferrari

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Just hastighetsvisningen bruka jag digitalt ha via MFD-stort och tydligt. Varvräknaren är ett av de viktigaste instrumenten. Gillar visaren, kör ju manuellt på Golf R:n, vill ju växla innan varvstopp . Vattentemp/bensin osv får gärna vara analogt som de är i min bil...

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #12
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Som bilnörd så är instrumenteringen för mig väldigt viktig och ingenting kan slå gedigna analoga mätare.
    Ingen LCD-skärm jag sett har lyckats ändra det för mig iaf.
    När du stänger av den så är det kolsvart och tråkigt och du påminns om att det du ser är en illusion där någon vill få dig att tro att en ritad mätare på något sätt skulle vara exklusiv och representera något fysiskt man kan ta på.
    Detta ligger i linje med övriga bilindustrin där fler och fler komponenter standardiseras och mer och mer av bilen blir mjukvara vilket nästan kräver ett Apple för att kunna omvandlas till något som kunden uppfattar som en unique selling point.

    Jag saknar det där gamla där motorn, väghållningen och det man kan ta på var det som särskiljde en riktigt bra bil mot en i mängden.
    Numera känns det som allt blir mer och mer utslätat och standardiserat med väldigt små skillnader i mellan modeller och tillverkare.
    Vad "värre" är får kanske anses vara det faktum att bilen mer går åt att bli en tjänst där värdet inte längre ligger i själva bilens konstruktion och attribut så mycket som hur den kommer passa in i en framtida transportinfrastruktur.
    Så sant så sant !!

  13. #13
    Raven
    Gäst
    Jag håller med Marcus om att det skulle vara trevlig med en större display mellan Hastighet och Varv för att kunna visa exempelvis navigation på ett bättre sätt i synfältet.
    Däremot den digitala hastighetsmätaren i MFD, den använder jag aldrig. Tycker den uppdaterar för långsamt jämfört med den analoga. Har istället alltid oljetemp i MFD, den intresserar mig nästan mer än Vattentemp. Varvräknare i en manuell bil är viktigt om det är en motorstarkare bil (som PeterC) är inne på, med en "A-B-bil" är det mer känsla och ljud som avgör när det är dags att växla. Varvräknare på en automat, jag kikar på den ganska ofta. Jag vet dock inte varför jag gör det då DSG ändå sköter växlingarna. Vet inte om det är för att man med den nya Gen3 EA888 imponeras av kraften som utvecklas redan vid 2000rpm eller fashineras av de snabba växlingarna.

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Spekulationer eller någon sanning?!

    Väntar på att Faceliften av 7an presenteras, så ska en sådan beställas.

    http://www.autoexpress.co.uk/volkswa...ig-power-boost

Liknande ämnen

  1. Tiguan 2016
    Av Fredrix i forum Bilder och Videos
    Svar: 127
    Senaste inlägg: 2018-11-29, 08:45
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-16, 10:28
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-06-06, 11:28
  4. Facelift Scirocco reklamvideo
    Av Sciroccogtx16v i forum Bilder och Videos
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-24, 21:46
  5. Golf Variant, facelift?
    Av henriks i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-06, 15:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin