Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2015
    Namn
    qlulp
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    6

    Immobilizer active, bilen går ej att starta

    Hey,
    Förra månaden bytte när jag skulle byta skal på min bilnyckel så råkade jag spräcka glaset på (RFID) transpondern. Fjärrstyrningen fungerar jag får ett felmeddelande när jag ska starta bilen (immobilizer active).

    Jag fick höra att det gäller bara att köpa ett nytt transponder och få den programmerad till bilen.


    Transpondern jag köpte från ebay är:
    VW CAN A1 TP23 ID48 Glass Transponder Chip PRE-PROGRAMMED TO VW VEHICLES

    Fråga 1: Har jag köpt rätt transponder?
    Fråga 2: Finns det verkligen någon förutom VW som kan clona det från min andra nyckel för ett billigare pris?

    Det första jag gjorde var att ringa VW och dom sa det kostar 870kr om jag har andra nyckeln och båda är originala. Men 870kr för en transponder kodning är rätt mycket ju.

    Jag har besökt en del bilverkstad, samt ringt och hört med olika låssmed. Alla kan inte göra det. Dom enda som jag känner till kan göra det är keyproffs.se och dom är lögnare. På telefon var det 400 kr som gällde. Men när jag var på plats några veckor senare säger dom först 1000kr. Därpå när jag konfronterade dem om vårt samtal via telefon så gick han in och pratade med sin kompis, kom därefter ut och sa 800kr. Så jag bara gick därifrån... Varför skulle jag göra kodning hos utlänningar utan garanti när själva biltillverkaren kan göra det för ett liknande pris.



    Min bil: VW 2008 Golf MK5
    Bilnyckel: 1K0 959 753 G
    Transponder (enligt google om jag har rätt för mig): id48 megamos crypto chip

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2015
    Namn
    qlulp
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    6
    Bump

    Jag har kollat upp transpondern som jag köpte och den verkar inte stämma överens med min originala bil transponder

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Var fick du korrekt nr på den du beställde? Alltså det som sen visade sig att det inte var så korrekt... eller iallafall inte samma.

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2015
    Namn
    qlulp
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Var fick du korrekt nr på den du beställde? Alltså det som sen visade sig att det inte var så korrekt... eller iallafall inte samma.
    Nyckelservice i Skåne. Han visade mig på hans apparat att den jag beställde är TP23 medans min bilncyckel hade ett annat transponder. Jag såg den lite snabbt så jag hann inte komma ihåg namnet på den. Han sa att han hade rätt transponder och det lär kosta mig ca 600-800kr att göra det hos honom. Däremot måste han ha tillgång till bilen några timmar.

    Jag skrev ner mitt reg och telefonnr och han skulle kontakta mig egentligen idag men har inte hört av honom :

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Jag tolkar ditt svar som ett svar på frågan vad det egentligen är för någon du ska ha, nu när du vet att den första inte är rätt.

    Men det jag frågade är, var du fick reda det första numret som senare visade sig inte vara korrekt.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2015
    Namn
    qlulp
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    6
    http://www.transpondery.com/transpon...r_catalog.html

    VW GOLF 2004 2007 Transponder MEGAMOS Crypto VW-CAN ● JMA : TP23 ● Silca A1 ● TA3

    Jag kollade upp det innan köp på ovan länken. Sen frågade jag säljaren genom att skriva min bilnyckel nummer, bilmodell och årsmodell.

Liknande ämnen

  1. går ej att stänga av bilen !!!!!!!
    Av Simpa89 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 20:56
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-10, 18:59
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 20:23
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 16:30
  5. mk2 går ej att starta när den är varm.
    Av mattisss i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin