Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Dsg

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148

    Dsg

    Okej så jag nyligen börjat att märka av ett problem med uppväxling när jag kör bilen i manuelt läge. Bilen är en golf 4 R32. Och när man kör på D eller S så växlar den hur mjukt och fint som helst. Men när jag lägger i sporten och kör med paddlarna så har jag börjat att märka av att när man växlar upp från 2:an till 3:an så känner man av en ganska så kraftig duns ifrån lådan.

    Även om man kör på -/+ läget detta är som sagt bara när man kör i dom manuella lägena. Och alltid bara vid uppväxling från 2:an till 3:an alla andra växlar går hur fint som hälst vid nedväxling från 4:an till 3:an så går det hur mjukt som helst samt från 3:an ner till 2:an.

    Hade lite problem med ryckiga starter och att lådan tveka lite vid nedväxlingar nån sekund innan man kunde stämpla på men gjorde nyligen nån reset av lådan som innebar att man slog på tändningen och höll gaspedalen nedtryckt i 10 sekunder sen lyfte foten från gaspedalen slog av tändningen och starta bilen efter det så känndes det som den växla bra mycket mjukare samt lite rappare vid nedväxling.

    Byte även dsg filter och olja i förgår men problemet med dunsen vid uppväxling från 2:an till 3:an kvarstår får mig att bli smått orolig nån som kanske kan ha en anning om vad detta kan va?

    Mvh
    Senast redigerad av Goffe4:a den 2015-08-27 klockan 13:39.

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2010
    Namn
    Jonas Ahlinder
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Aldrig hört om den där resettekniken, men du kan ju göra en dsg kalibrering med vcds och se om det hjälper.
    Även bromsljuskontakt som börjat tröttna kan ge lite hugg, dock mest vid startfrån stillastående

    // Jonas

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    Det va denna sida jag hitta på nätet som tog upp den typen av reset. det är väl inte en kalebrering utan mer att du resetar minnet i lådan till fabriksinställningar om jag förstod det någorlunda rätt prövade detta iallfall och lådan växlade lite bättre vid nedväxling samt att det där ryckiga från stilastånde vid rödljusen försvan den lixom hoppa inte iväg som den kunde göra tidigare.

    - - - Uppdaterad - - -

    http://www.mycarforum.com/topic/2690...ithout-vagcom/

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2015
    Namn
    Mattias S
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    13
    Tycker också att just 2:an till 3:an går i lite hårdare än dom andra i just manuellt läge. Jag har ny mechatronic, olja, filter och ny mjukvara så det beror inte på dom grejerna iallafall. Vad gäller hugg från stillastående (både 1:an och R) så skulle jag vara mer orolig, för det är ett kalssiskt mechatronic-problem...och då blir det dyrt.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    A kanske kan va så men den är bytt 2008 av den förra ägarn men det kanske kan va den som håller på å ge sig igen mekatroniken altså.

    Men kan det va mekatroniken som orsakar "hugget" "ryket" vid uppväxling mellan 2:an och 3:an för det slår lixom nästan som att det finns spel eller glapp nånstans om du förstår vad jag mennar

    Mvh
    Senast redigerad av Goffe4:a den 2015-08-27 klockan 15:55.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Hur står det till med svänghjulet?

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2011
    Namn
    Bobban
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    148
    Vad tänker du att det skulle kunna va om det skulle va nått med det?

    Va ute och körde lite idag och märkte att vid motorbromsning om man petar i 3:an från 2:an så slår det inget allt bara vid uppväxling med gaspådrag?

    Mvh

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    563
    Om svänghjulet börjar ge upp så har du ett extra glapp där, men jag tycker att du borde har fler problem isåfall, men man vet ju aldrig.

Liknande ämnen

  1. DSG Låda
    Av birka76 i forum VW-forum
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2014-12-03, 13:02
  2. Aktion DSG
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-11-16, 11:49
  3. GTI 7 DSG "versus" GTI 6 DSG
    Av Peter-C i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-10-06, 23:34
  4. DSG problem
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-07, 22:20
  5. DSG vs. manuell
    Av Emil i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 07:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin