Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662

    Tuffa till en Golf Sportscombi TGI?

    Jag går och funderar på en Golf Sportscombi TGI som tjänstebil som iom förmånsrabatten blir rejält billig.

    MEN... av någon anledning så går det inte att välja varken 17" fälgar eller några andra sportattribut, så den ser sjukt tråkig ut... Jag skulle vilja att det ser ut som GT modellen.

    Så är det någon som har några tips på vad man kan göra(ej eftermarknads saker)?

    .

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2008
    Namn
    Malte österberg
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    43
    GT har tonade rutor, mörka baklyktor, 17" fälgar typ.. sätt dit det? Min TGI byggs denna vecka!

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av malte Visa inlägg
    GT har tonade rutor, mörka baklyktor, 17" fälgar typ.. sätt dit det? Min TGI byggs denna vecka!
    Den går ju varken specificera med 17" eller sportchassi...

  4. #4
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Den går ju varken specificera med 17" eller sportchassi...
    .....vilket är synd. Sportchassitillvalet på golf 7 OEM är helt ok (har det på vår TSI 122 hk). Tror inte det finns någon lösning förutom annan bil eller eftermarknads tillbehör. Förstår att du vill ha "miljörabatten".

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Köp ett par fina VW original 17" hjul av VW-handlaren och lägg på. Toning och sportchassi går att ordna i efterhand... Kan du få med sportstolar?

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Köp ett par fina VW original 17" hjul av VW-handlaren och lägg på. Toning och sportchassi går att ordna i efterhand... Kan du få med sportstolar?
    Ja, sportstolar finns att få för 1400kr(!).

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Prisvärt.

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Köp ett par fina VW original 17" hjul av VW-handlaren och lägg på. Toning och sportchassi går att ordna i efterhand... Kan du få med sportstolar?
    Jag var förbi en handlare igår, men det gick inget vidare. Att köpa till lösa original 17"/18" kostade en mindre förmögenhet och blev totalt orealistiskt, och att montera eftermarknadsprylar vägrade de efter som de var ägda av VW.

    Vilka fristående återförsäljare finns det i Stockholm?

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    KW Bilservice i Kungenskurva. Olofssons Bil i Haninge.

    Sen har du Möller i Strängnäs eller Enköping.

    Sen finns väl Norrbil i Norrtälje också.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Är inte annars grejen med Golf att man just vill ha en "sjukt tråkig" bil? De facto så är ju dagens VW Golf dagens motsvarighet till Volvo 745 (80-talets tjänstebils-raket)!! Så mitt råd är: På med gubb-kepsen!

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jaså? Om VW Golf är "sjukt tråkig" vad är då Toyota Auris, Kia Cee´d, Hyundai i30, Nissan Pulsar m.fl.? Jag tycker tvärtom - VW Golf erbjuder en hel del vill-ha-känsla i sitt segment med ett stort urval av tillval och drivlinor som få konkurrenter kan matcha.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jaså? Om VW Golf är "sjukt tråkig" vad är då Toyota Auris, Kia Cee´d, Hyundai i30, Nissan Pulsar m.fl.? Jag tycker tvärtom - VW Golf erbjuder en hel del vill-ha-känsla i sitt segment med ett stort urval av tillval och drivlinor som få konkurrenter kan matcha.
    Ja i min bok ungefär samma sak!
    Sen om man ser ett "stort urval av tillval och drivlinor som få konkurrenter kan matcha" som ett plus så visst absolut!
    Men jag lägger nog hellre i så fall pengarna på en bil som är "sportig" även som en tio år gammal beg bil, än en konstig Golf, med en motor som knappast någon kommer i håg hur man reparerar!

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Vilken Golf av de som säljs nu är det som är konstig med en motor som ingen kommer ihåg hur man reparerar? Motorutbudet idag består i grunden av bensin och diesel.

    Bensin: 1,0 , 1,2 , 1,4 och 2,0 - med olika effekt, alla överladdade med enkelturbo. 1,4 TSI erbjuds förutom i rent bensindrivet utförande även för E85 alternativt gas. I en konfiguration kombineras motorn med elmotor som laddhybrid. Kombineras med manuell- eller automatisk växellåda, med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.
    Diesel: 1,6 och 2,0 - med olika effekt, alla överladdade med enkelturbo. Kombineras med manuell- eller automatisk växellåda, med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.
    El: ett utförande, 115 hk elmotor, 1-vxl-automatik.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Den går ju varken specificera med 17" eller sportchassi...
    Är du säker på att TGI BlueMotion inte har sportchassi som standard i Sverige? I Tyskland är det nämligen standard. Däremot verkar man inte kunna bestämma sig för om det 10 eller 15 mm som gäller... Se exempel: Golf Variant Comfortline TGI BlueMotion 1,4 l TGI 81 kW (110 PS) 7-Gang-Doppelkupplungsgetriebe DSG,
    "Sportfahrwerk, Karosserie ca. 10 mm tiefer gelegt". Volkswagen Code: VHSQ6FIL

    Namn:  Namnlöst.jpg
Visningar: 1412
Storlek:  50.0 KB

  15. #15
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Är du säker på att TGI BlueMotion inte har sportchassi som standard i Sverige? I Tyskland är det nämligen standard. Däremot verkar man inte kunna bestämma sig för om det 10 eller 15 mm som gäller... Se exempel: Golf Variant Comfortline TGI BlueMotion 1,4 l TGI 81 kW (110 PS) 7-Gang-Doppelkupplungsgetriebe DSG,
    "Sportfahrwerk, Karosserie ca. 10 mm tiefer gelegt". Volkswagen Code: VHSQ6FIL
    Intressant, jag får fråga dem nästa gång.

    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    KW Bilservice i Kungenskurva. Olofssons Bil i Haninge.

    Sen har du Möller i Strängnäs eller Enköping.

    Sen finns väl Norrbil i Norrtälje också.
    Olofssons borde jag nog passera inom snar framtid så jag får nog titta in där så får vi se hur det går. Alternativet är en Volvo V60, men frågan är om det är värt 1500kr mer i månaden...

  16. #16
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    ”Sportfahrwerk” – Det vill man ha. Det kan nog vara möjligt i SE med om det är standard i DE på modellen ifråga. Thomas, du får mäta glappet mellan däck och skärm på en demobil så kan jag göra samma sak på vår SC med "sportfahwerk" .

    @Pudas – Är Golf 7 en tråkig bil? Nej, det tycker jag inte.

    Modellen finns i olika versioner idag från 174.900:-/110 hk ända upp till säg 450.000:- (bra utrustad)/300 hk 4wd, vilket även påverkar rolighetsfaktorn.

    Som exempel så kör jag då och då vår 122hk TSI som inte är någon raket direkt men betraktar den ändå som rolig. Vi människor uppskattar egenskaper olika, det är helt uppenbart. Golfen är VW koncernens bäst säljande modell vilket lite talar för sig själv.

    Vill folk ha tråkigt tro? Tror att svaret är nej.
    Vad som talar emot påstående i meningen ovan kan möjligen vara att det säljs en del Toyota Auris.

    Ursäkta OT.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Mer vatten på kvarnen... Antingen har VW Sverige valt bort sportchassi för TGI BlueMotion eller så har dom inte koll. Tittar man på tekniska data för VW Golf SC i Sverige så är det samma höjd på en TGI BlueMotion som för övriga utrustningsvarianter, R är däremot lägre... Men sportchassi är standard på GT och den har samma höjd som vanliga TSI, TDI och BlueMotion... Vilket gör att jag inte litar på VW:s specifikationer. Det är också ologiskt för BlueMotion TDI har vad jag vet alltid haft sportchassi för att minska luftmotståndet... Jag undersökte PR-koder på en TGI BlueMotion - där fanns vad jag kunde se inget som anger sportchassi. Men det kan också vara att jag inte förstod alla koder.

    Vilken röra - nu vill jag veta hur det är i verkligheten

  18. #18

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Posta på VW Facebook sida

  19. #19
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Intressant, jag får fråga dem nästa gång.


    Olofssons borde jag nog passera inom snar framtid så jag får nog titta in där så får vi se hur det går. Alternativet är en Volvo V60, men frågan är om det är värt 1500kr mer i månaden...
    Jag testade en V60 och liksom XC60 så gav ungarna tumme ner på den. Bakrutan är väldigt liten och ligger högt vilket gjorde att de knappt såg ut från sidan. I övrigt en fin bil. Deras "geartroniclåda" (till AWD och D2, D3) lämnar en del att önska jämfört med DSG. Den slirar lite väl mycket tycker jag. Man får hoppas att de uppdaterar alla motoralternativ med deras nya 8-stegade dubbelkopplingslåda snart som finns på V60 D4/D5 och XC90.
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    OT: Vad gäller V60 så är lastvolymen i minsta laget, 430 liter. Golf Alltrack/vanlig SC 605 liter... Men har man inget behov av att lasta något speciellt mer än matkassar så kanske det funkar, men då finns det å andra sidan mer intressanta bilar, tycker jag Såg ett tyskt test/reportage om S60 där man tyckte att chassit hade en mycket märklig setup. Varken komfortabelt eller särskilt sportigt.

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-12-19, 12:16
  2. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-11-30, 16:11
  3. Golf 7 sportscombi r-line
    Av mattias sjögren i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-09-29, 21:42
  4. VW Golf 7 Sportscombi tråd
    Av Peter-C i forum VW-forum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2014-06-11, 18:34
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-10, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin