Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2010
    Namn
    Kennet Nygård
    Ort
    Finland
    Inlägg
    3

    DSG låda i MK2:a?

    Hej. Har en MK2 16V Weber med 6 växlad manuell låda från en passat 3C, men de borde ju gå att utväkla ännu mera och nu ndrar jag om nån har nån erfarenhet av att bygga helt egen styrning till dsg:n, utan att behöva använda all annan electronic från donatorbilen. Tancken är att lådan enbart skulle växlas manuellt, från rattpaddlar.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Detta följer jag gärna då jag själv tänkt tanken många gånger.
    Hittade en mk3 i tyskland med mk4 bräda r32 maskin och dsg låda. dock va nog hela elsystemet överflyttat kändes det som

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det låter som att du menar att att allt var överflyttat från Mk4:an. Men DSG fanns väl aldrig på Mk4? Eller har jag fel?

    Annars har jag varit inne på samma tanke. Att flytta över en DSG-låda till någon bil om inte har det. Ev. hela drivpaketet med motor om det är nödvändigt.

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Denna tanken har jag oxå funderat på, men har alltid fått svaret att

    - antingen så håller inte lådan. Men jag har "bara" en G60 motor och inte SÅ mycket effekt. Vet ju dom som kör 3-400hk genom sina DSG.... Men visst dom kör ju med moment begränsningar på dom första växlarna...

    - Och för att kunna göra det så behöver man nog all elektronik och givare som sitter på en motor med DSG monterad original?!?

    Så hur mycket kan man skala av från en DSG för att bara kunna köra den manuellt via paddlar eller microbrytare på en vxl spak???

    Passar ens en DSG på ett gammalt 1,8 block???

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Precis som du säger så beror ju hållbarheten såklart på både vilken DSG-låda det gäller och vilken motor. DQ250-lådan med våtkoppling lär ju vara ganska tålig, t.ex.

    Min första tanke med DSG-lådan var ju att den har väldigt tight koppling till motorstyrningen. Men som jag har förstått det sedan, så är lådan ganska oberoende och programmerbar med eget styrprogram och en massa olika parametrar. Så frågan är hur tight kopplad den egentligen är. Men det var lite där jag hade förbehållet att lyfta över ett komplett drivpaket med motor och låda tillsammans.

    Den mekaniska biten har jag inte ens fantiserat om ännu. Men det finns ju folk som bygger adapterplattor och byter till helt andra motorer etc. Så det borde gå att göra någon lösning på. Kanske inte riktigt bolt-on, men ändå lösbart.

  6. #6
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Men DSG fanns väl aldrig på Mk4? Eller har jag fel?
    Sena mk4 r32 fanns med DSG.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796

    DSG låda i MK2:a?

    Du får börja med att i detalj mappa upp hur systemet fungerar och sedan se vad du behöver för att få det att lira.

    Tror du kommer landa i att du får transplantera både låda, styrning, kablage, givare, motor, motorstyrning och bromselektronik för att få ihop det. Sedan behöver du även behöver lite andra ECU'er för att få det att snurra .. bara att routa paddlarna till lådan kräver säkert två ECU'er med två olika typer av nät (CAN/LIN) som sedan skall specialanpassas (vilket du inte kommer kunna göra) för att enbart fungera med paddlarna och bortse ifrån alla andra funktioner som inte kommer användas (kan tänkas lösas med "dummy"-motstånd osv.).

    Bara en sak som att reglera ryckighet mellan växlingar mot motormoment lär lägga pannan i djupa veck under många många månader.

    I slutänden kanske det enklaste blir att sno Hela elsystemet och drivlinan från den enklaste DSG-bilen du kan hitta (någon Skoda Fabia kanske) och hitta någon som kan mappa ihop motor och låda med bilens egenskapee i övrigt.

    Borde finnas folk som gjort det dock som du kan googla fram.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  8. #8
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Sena mk4 r32 fanns med DSG.
    Ok. Det förklarar saken. Jag har aldrig varit intresserad av R32r. Annat än att lyssna på vid speciellt valda tillfällen...


    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    I slutänden kanske det enklaste blir att sno Hela elsystemet och drivlinan från den enklaste DSG-bilen du kan hitta (någon Skoda Fabia kanske).
    Det var lite så jag resonerade.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2008
    Namn
    Malte österberg
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    43
    Kontakta dessa herrar:

    Dom har nog överlägset bäst koll på detta.
    Posta gärna informationen här sen.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    det finns några projekt där man använt sig av en arduino mikrokontroller för att sköta signaler och styrningen i standalone-läge.. vad jag fattat det så är det ingen direkt raketforskning för nån som sysslat med elektronik och programmering.

    var faktiskt själv sugen på att stoppa en sån låda i min mk4 cab, då jag har 2st dsgs liggandes på hyllan, och bygga egen styrning då förståss.
    ett projekt för hösten/vintern =)

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Här är lite info och länkar till andra trådar på ämnet

    http://www.clubgti.com/showthread.ph...ro-fitting-DSG

Liknande ämnen

  1. DSG Låda
    Av birka76 i forum VW-forum
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2014-12-03, 14:02
  2. Gasresponsen med DSG-låda
    Av Iceman i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-05-28, 22:06
  3. Köpa/sälja Golf R DSG låda
    Av R-Tech i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-11, 14:28
  4. eftermontera dsg-låda?
    Av FreddanJ i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 17:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin