Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30
  1. #1
    ricjuo
    Gäst

    köpråd Passat 2012

    Hej på er!

    Jag behöver hjälp från er VW-experter! Jag kommer ha ett framtida behov av en modell större kombi. Då jag strax kommer sitta med en liten bebis plus en 3 åring. Passaten passar in på en hel del av mina "krav"

    * Kombi
    * automat
    * diesel
    * bra utrustning till okey pris!
    * snygg

    Men, jag blir avskräckt av trådar och inlägg om problem med DSG lådor, den jag kollar på

    http://www.blocket.se/vi/60724464.htm

    Hur vet man om den har en DSG7 eller DSG6? Förstår jag det rätt om DSG6 är att föredra?

    Samt, byter man partikelfilter på VW? Eller är det självrenande?

    10000 mil, kommer det någon dyr och spännande service strax?

    Tack för att ni tar er tid för mig!

    //Rickard

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    TDI kombineras alltid med DSG6 (DQ250) när det gäller Passat generation 6 och 7. 2012 är generation 7. Min uppfattning är att DSG6 inte är mer drabbad av missöden än andra automatiska växellådor. Den hysteri du uppmärksammat avser mestadels DSG7 (DQ200) som används tillsammans med gasbilar som Passat 1,4 TSI Ecofuel och andra gas-VW. Mindre VW som Golf kombineras med DSG7 tillsammans med 1,6 TDI. DPF är självrenande till en viss gräns och behöver sedan bytas. Men knappast vid 10 000 mil om bilen är vetttigt och normalt körd. DSG6 ska ha oljebyte varje 6000 mil. 10 000 mil innebär inget fastställt byte av någonting utan det beror ju på var din bil befinner sig i servicecykeln. Men det är nog inte helt onormalt att bromsarna behöver bytas någonstans mellan 10 000 och 12 000 mil. Jag har precis bytt bromsar runt om på min Passat som rullat strax under 12 0000 mil.

  3. #3
    ricjuo
    Gäst
    Tack för svaren Marcus,

    Vad finns där för kända problem att leta eftr vid en visning av bilen? Är det något speciellt jag ska hålla koll efter?

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av ricjuo Visa inlägg
    Tack för svaren Marcus,

    Vad finns där för kända problem att leta eftr vid en visning av bilen? Är det något speciellt jag ska hålla koll efter?
    Kolla att AC-n fungerar som den ska och blåser ordenligt kallt, kan annars bli dyrt att laga.
    Testa även dieselvärmaren att den fungerar samt den elektriska parkeringsbromsen.
    Som Marcus skriver så är det nog dags att byta bromsbelägg, båda fram & bak, om det inte redan är gjort en gång.

    Annars är det en trevlig bil, jag har en sådan fast en 4motion (4 hjulsdriven).

  5. #5
    ricjuo
    Gäst
    Kanon! Tack.

    Jag kollar även lite på att kanske gå ner till 2010/2011 Då får man mycket mindre mil på mätaren, och kanske till och med 4motion för nästan samma pris. Är det kanske smartare, tänker att med mindre mil och 4motion så håller man priset uppe lite mer..

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Galvblåsor och begynnande rost är en god idé att kolla på. Rost i bakluckan, speciellt runt nummerskyltsbelysningen.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Senast redigerad av Pelk den 2015-08-10 klockan 09:36.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Marcus
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    76
    Kontrollera karossen efter galvblåsor (rost), vanligt förekommande på dörrar och baklucka.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Mulder-_- Visa inlägg
    Kolla att AC-n fungerar som den ska och blåser ordenligt kallt, kan annars bli dyrt att laga.
    Testa även dieselvärmaren att den fungerar samt den elektriska parkeringsbromsen.
    Som Marcus skriver så är det nog dags att byta bromsbelägg, båda fram & bak, om det inte redan är gjort en gång.

    Annars är det en trevlig bil, jag har en sådan fast en 4motion (4 hjulsdriven).
    Jag bytte skivor och belägg runt om. Fram hade ytskiktet/beläggningen (eller vad man ska kalla det) nästan börjat lossna.

  9. #9
    ricjuo
    Gäst
    Hm, om man tittar på Passat bensinarna istället, men automat. Vilken låda är det i dessa då? Typ denna

    http://www.blocket.se/kronoberg/Volk....htm?ca=21&w=2

    Haha, de skriver tilloch med EJ GAS BIL... var problemet endast med gasarna?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Bensinmotorerna har DSG7 när det gäller 1,4 och 1,8. 2,0, 3,2 och 3,6 har DSG6. Äldre 1,8 och 2,0 har däremot 6-växlad Tiptronic det vill säga klassisk automatlåda med momentomvandlare.
    Det finns flera potentiella bekymmer med gasbilarna, inte bara VW-specifikt utan även generellt.
    Senast redigerad av Marcus den 2015-08-06 klockan 10:50.

  11. #11
    ricjuo
    Gäst
    Tack, för bli disel. Letar vidare, jag vill ha en med ISOFIX i framsätet. Lite svårare att hitta dessa =)

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2013
    Namn
    Robban
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    39
    Ska du ha en diesel, se till att den har fjärrstyrd parkeringsvärmare. Skönt att ha varm bil på morgonen under mörka och kalla halvåret

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av roblin Visa inlägg
    Ska du ha en diesel, se till att den har fjärrstyrd parkeringsvärmare. Skönt att ha varm bil på morgonen under mörka och kalla halvåret
    Det går ju lika bra att använda elektrisk kupé- och/eller motorvärmare...om man har tillgång till el.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av ricjuo Visa inlägg
    Tack, för bli disel. Letar vidare, jag vill ha en med ISOFIX i framsätet. Lite svårare att hitta dessa =)
    Jag är ganska säker på att det inte finns ISOFIX fram på Passat generation 6-7. Inte ens som tillval. Men jag vore glad om jag har fel

  14. #14
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det går ju lika bra att använda elektrisk kupé- och/eller motorvärmare...om man har tillgång till el.
    Håller inte alls med, oerhört stor skillnad. En motorvärmare ligger oftast på 300-500 watt och behöver ett antal timmar för att motorn ens ska bli lite varm. Du måste komma ihåg att sätta i sladden och ev. ställa tidur.
    Dieselvärmaren från Webasto ligger på 5000 W och man behöver oftast bara gå ca 20-30 minuter för att ha varmt i kupen + rejält uppvärmd motor. Att sedan kunna starta den med fjärrkontroll från frukostbordet gör inte saken sämre alt. ställa in starttid i bilens meny.

    Ang isofix tror jag inte heller att det finns fram.

  15. #15
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av ricjuo Visa inlägg
    Kanon! Tack.

    Jag kollar även lite på att kanske gå ner till 2010/2011 Då får man mycket mindre mil på mätaren, och kanske till och med 4motion för nästan samma pris. Är det kanske smartare, tänker att med mindre mil och 4motion så håller man priset uppe lite mer..
    Skulle satsa på den faceliftade modellen som kom 2011/2012 som ser ut som den du länkade till tidigare:
    http://www.blocket.se/vi/60724464.htm
    Jag gissar att den håller värdet bättre än t.ex. en 2010 med 4M och lägre mil.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Jag har elektrisk kupévärmare och den går cirka 1-2 timmar innan avfärd, lite beroende på temperatur ute. Finns två steg på fläkten och på högsta effekt är bilen garanterat en bastu efter 2 timmar. Använder tidur och det enda jag behöver göra är att sätta i kontakten i bilen när jag kommer hem och ta ut den ur bilen när jag ska åka iväg. Knappast omständligt. Dessutom betydligt mer miljövänligt och mindre hälsovådligt än dieseldito, särskilt eftersom min bil står precis utanför mitt hus. Jag säger inte att dieselvärmare är fel, men jag ser det åtminstonde inte som något krav på en dieselbil. Sen finns det en uppenbar fördel med dieselvärmaren och det är ju uppvärmning när man inte är hemma eller har tillgång till el, exempelvis när man är och handlar.

  17. #17
    ricjuo
    Gäst
    fasen, jag trodde det fanns ISOFIX fram. Men det verkar inte som den, den jag trodde jag hade på visade sig att säljaren kollat fel.
    Verkar var väldigt få bilmodeller som har det, Audi har på A4 och A6 om jag fått rätt info.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Ett flertal Audi har det, även A3. På Skoda finns det som tillval till flera modeller, bland annat Octavia och Superb.

  19. #19
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag har elektrisk kupévärmare och den går cirka 1-2 timmar innan avfärd, lite beroende på temperatur ute. Finns två steg på fläkten och på högsta effekt är bilen garanterat en bastu efter 2 timmar. Använder tidur och det enda jag behöver göra är att sätta i kontakten i bilen när jag kommer hem och ta ut den ur bilen när jag ska åka iväg. Knappast omständligt. Dessutom betydligt mer miljövänligt och mindre hälsovådligt än dieseldito, särskilt eftersom min bil står precis utanför mitt hus. Jag säger inte att dieselvärmare är fel, men jag ser det åtminstonde inte som något krav på en dieselbil. Sen finns det en uppenbar fördel med dieselvärmaren och det är ju uppvärmning när man inte är hemma eller har tillgång till el, exempelvis när man är och handlar.
    Köper inte ditt miljöargument, du startar med en i princip kall motor som drar och släpper ut mer avgaser innan motorn når normal arbetstemp. Så det går nog på ett ut med den diesel som d-värmaren förbrukar under drift.

    En annan fördel är att om man inte har 1-2 h framförhållning är att man snabbt kan komma iväg med en varm bil.

  20. #20
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Miljöjämförelsen var ju jämfört med elektrisk värmare, inte jämfört med att starta bilen iskall. Och då är det helt klart bättre miljömässigt att köra elektrisk värmare. Det bästa är givetvis att ha båda. Elektrisk när man har tillgång till el och sedan ändå möjlighet till diesel/bensin-värmare när det inte finns el eller man har bråttom.

    Elektrisk är jättesmidigt för mig då jag inte behöver programmera något alls ute i bilen. Den styrs helt inifrån huset.

Liknande ämnen

  1. Köpråd Touareg 2012-2014
    Av Kungmackan i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-20, 19:54
  2. Köpråd Passat CC 3,6
    Av Thorssa i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 20:56
  3. Köpråd Passat 1.8T
    Av gti8v i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-10-10, 09:06
  4. Passat G60 Köpråd
    Av G60 V-spec i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-12, 18:21
  5. Köpråd passat 1.8T!
    Av Martini i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 00:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin