Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288

    Allmänna banåkatips

    Hej

    Tänkte sammanställa mina banåkatips från en nybörjares perspektiv. Jag har gjort en del misstag och varför sitta och hålla på dessa lärdomar för en själv. Fyll gärna på.

    Allmänt.
    • Ha med en vattentät låda, att förvara dryck, verktyg, kläder, frukt m.m. i. Själv har jag köpt en förvaringsbox för mat, modell större. Finns på coop.

    Banåka
    • Känn på hjulbultarna innan och efter banåka. Efterdra vid behov.
    • Solglasögon. Ha ett par till hands att köra med som du är bekväm med.
    • Handskar. Greppvänliga mekarhandskar finns på biltema för ett par tior.
    • Hjälm. Finns på biltema för ca 399. Godkända för banåka.
    • Lufttrycksmätare. Finns på biltema för ett par tior. Googla på korrekt lufttryck i dina däck för banåka.
    • Ha inget löst i bilen som distraherar. Eller värst av allt, t.ex något litet som glider ner under bromspedalen. Katastrof !!
    • Dra INTE handbromsen direkt efter körning. Med varma belägg, speciellt gatubelägg så kommer du få ett avtryck på skivorna som med tiden kommer att göra att du måste byta skivor. Läs stoptech länken. Låt allt svalna, och parkera utan växel i om du kan. Lägg något mot hjulen. Låt inte broms ligga på. Liten grej som kan kosta. http://www.stoptech.com/technical-su...nd-other-myths
    • Många låter bilen gå på tomgång ett par minuter med öppen huv efter en session. Känns logiskt.
    • Ta ett taktiskt avkylningsvarv mitt i passet. Då går nästa varv snabbare. Men framförallt så är det mindre risk för överhettning på bromsarna. Även däcken mår bra av att inte komma upp i för hög temperatur. De flesta däck smälter till slut.
    • Efter sessionens avkylningsvarv, kör gärna av området och kör lite lugnt för att kyla ned ytterligare. Inget måste, men har man tid och möjlighet så varför inte.

    Hjul och däck
    • Separat hjuluppsättning för banåka. Det är vad jag har gjort, men inte nödvändigt. Det finns många banorienterade gatudäck. Min personliga favorit nu är michelin super sports. Men Federal 595 RSR har jag haft goda erfarenheter av också och fantastiskt bra pris. Men se upp i regn med 595 RSR.
    • Vaxa fälgarna innan banåka. Japp. Det går snabbare då. Nä kanske inte, men den brutala värmen som uppstår kan göra att dammet från beläggen sätter sig på fälgen. Har hänt mig. Numera kör jag en enkel vaxning då och då på banåkafälgarna.

    Bilens bromsar
    Man börjar oftast med inställningen, skall bara testa lite försiktigt. Men efter ett par sessioner så har man ökat hastigheten. Och påfrestningarna. Moderna volkswagen och audi, gärna med sportinriktning tål en hel del. Men hur man än vrider och vänder på det så blir det en hel del värme i bromsarna som skall bort. Gäller alla bilar, även betydligt dyrare sportbilar.
    • Byt bromsvätska till en bättre. För säkerhets skull! Motul RBF 660, Performance friction 665 och Endless RF 650 har jag bra erfarenheter av.
    • Byt bromsslangar till stålombundna. Har minimal inverkan på själva inbromsningen. Men den blir lite mer konsekvent eftersom stålomspunna flexar mindre när det blir varmt. Det är iaf teorin . Ovan två kostar mellan 1.000 och 2.000 tillsammans.
    • Skaffa bättre belägg. Även dyrare sportbilar kör med gatuorienterade belägg som inte är anpassade för bana. Byt till banbelägg som tål värme. Carbotech XP8 är populära och fungerar även till vardags. Kostnad från 2k och uppåt. Gör man detta så kan man undvika det som ofta felaktigt kallas för att "bromsskivorna slagit sig". Här är en länk som jag läst flera gånger .. efter att jag gjort misstagen. Två gånger !!
      http://www.stoptech.com/technical-su...nd-other-myths
    • Bromsskivor. Gör du ovan justeringar så kan man klara sig bra med både originalok och bromsskivor om man tar det lite lugnt och inte kör för långa pass. Men om man byter skivor så har jag själv kört ohålade och oslitsade zimmerman som fungerat bra på en tung Golf R VI. Idag kör jag iofs tvådelade som fungerar bra på en TT RS.
    • Bromsok eller BBK. Jag har ingen erfarenhet av att byta bromsok eller uppgradera till BBK. Borde inte behövas för att "prova på" banåkning tycker jag. Men det finns inget som är så gott som överdimensionerade bromsar

    Sammanfattningsvis. De tre första punkterna för bromsar (vätska, slangar, belägg) ser jag som varmt rekommenderande, speciellt för att undvika byte av skivor senare.

    Originaltuning (lätt att återställa)
    • En camberinställning kostar inte mycket. Kanske 1.000. Men du kan få ut mer av din bankörning. Kan lätt återställas. Googla rätt inställning för din bil.
    • Vikt. Ja, töm bilen på onödiga saker som väger. Så som domkraft, golvmattor, reservhjul, m.m. Inte bara för att köra fortare, utan mest för att bromsa ned mindre vikt. M.a.o det är båda snabbare och säkrare.
    • Lättare fälgar. Tja säger sig självt. Lätt att återställa Påverkar allting positivt, så länge du köper kvalitet som inte riskerar att de ger vika eller går sönder på första curbsen
    • Luftkylning till bromsar. På vissa bilar kan man montera en luftskopa som styr lite mer luft mot bromsarna. Lätt att sätta dit och lätt att ta bort.

    Detta är min bastips för nybörjaren som jag själv gått igenom. Det viktiga att ta med sig är att om man kör med originalbromsar så bör man köra med extra omdöme.
    Senast redigerad av golfhenke den 2015-07-31 klockan 19:24.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Bromsteknik är viktigt, annars är det lätt att få bromsfade! Speciellt som nybörjare är det lätt att fega på bromsen eftersom man inte kör med full attack. Man ska alltså bromsa hårt och kort.

  3. #3
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Bra sammanfattning golfhenke!
    Påfrestningar på bromsar och däck är lätt att underskatta första gången när man kör bana.
    Tar man det lungt och tänker efter har man mycket vunnet första körningen.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    Niclas Tollgård
    Ort
    Stockholm / Märsta
    Inlägg
    13
    Hur gör man för att lösa "licens" för att kunna vara med på en banträff?

    Har varit inne på sbf.se men hittar inget "enkelt" sätt att lösa licens. De frågar efter vilken klubb man är med i osv...

    Någon som kan förklara vad jag behöver göra för att kunna åka på nästa banträff?

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Du kan sätta vår klubb. Har du gått licensutbildningen?

  6. #6
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    För att ta "Racing" licens måste du vara betalande medlem i en motorklubb, förslagsvis VWCS .
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    Niclas Tollgård
    Ort
    Stockholm / Märsta
    Inlägg
    13
    Ok. Då är det väl dags att gå med igen. Har ju faktiskt några stycken VW Golf GTI'er. :-) Sist jag var med var nog 1987-1993. Då behövdes ingen licens för att vara med på klubben ban-träffar på Mantorp och Sviestad.

    Såg utskicket inför "ban-träffen" på Lunda. Vad är PR-licens och är det något "enklare" man kan ta för åka med på träffarna?

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    PR =Prova På. Kan användas 1 ggr på en säsong tror jag.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    Niclas Tollgård
    Ort
    Stockholm / Märsta
    Inlägg
    13
    Låter bra. Då kommer jag till Lunda och löser medlemskap och pr-licens på plats.

    Måste bara välja vilken bil jag ska åka med

Liknande ämnen

  1. VW Multivan T4 - 02 allmänna frågor.
    Av Xtreamkid i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-05, 17:44
  2. Tsi 1.2 90 - 2014 allmänna råd, ny bil!
    Av Hanneskoubek i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-09-08, 20:10
  3. Allmänna frågor om en Mk1 Cab
    Av Saneringa i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-06-12, 22:04
  4. 2008-06-08 Sturup - Banåkatips!
    Av Lillen i forum Bankörning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-27, 00:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin