Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Motorn finns i allt möjligt från VW, Audi, Skoda, Seat. Från A1, Polo, Fabia, Ibiza, Golf, Leon, A3, Octavia till Passat, Superb m.fl. Min erfarenehet av motorn är från en Audi A3 Sportback 2012 hyrbil. Duglig bruksmotor. Jag har ingen uppfattning om motorn i övrigt. Det är en mindre version av 2,0 TDI EA189 men med annan motorstyrning än 2,0.

  2. #22
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Den motorn sitter i väldigt många bilar. Många VAG-bilar naturligtvis, både som 90hk och 105hk, men även i Volvo och Ford med mindre modifieringar. Vi har 90hk i Polon och i den lilla bilen så pinnar den på hyffsat. Och som Marcus sa så segar den på riktigt bra även under belastning i en tyngre bil eftersom det är en diesel. Det är väl rena omkörningsprestanda på en tyngre bil som blir lidande då effekten inte riktigt räcker till.

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Den motorn finns inte i Volvo och Ford. Dessa använder PSA-motorn tillsammans med Mazda, Citroën, Peugeot.

  4. #24
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Ok. Jag läste någonstans att även VAG:s diesel 1,6r kommer från samma grundfamilj av motorer. Jag kommer inte ihåg nu var det var någonstans. Det lät inte otroligt med tanke på att många andra använder den, så jag misstrodde inte uppgiften. Men då vet jag bättre.

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Låter som ett säkert kort iaf.
    Tack för info!

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Finns det nått ställe man kan hitta info om vad servicekostnaderna ligger på för de olika motorvarianterna?
    Tänker främst på 9000-mila service och uppåt.

    Kan ju ringa till nån Skodaverkstad och fråga iofs, men det blir ju lite uppenbart att man inte är ute efter att boka en servicetid just hos dom...

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Om du tänker på eventuell skillnad mellan 1,6 och 2,0 TDI så tänker jag spontant att det kan inte vara något av betydelse förutom en större mängd olja i 2,0... Allt annat bör vara mer eller mindre samma? Så om valet grundar sig på servicekostnader för 1,6 respektive 2,0 så tror jag det är en otydlig vattendelare

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Nja, jag tänkte mest på att om servicen vid säg 12.000 mil är av modell större som kommer att kosta en del så kan det ju vara värt att ta med i beräkningen när man ska köpa en begagnad bil som har gått kanske runt 10.000 mil.

Liknande ämnen

  1. Köpa Golf R?
    Av Thorssa i forum VW-forum
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-10-12, 13:00
  2. Köpa Touran??
    Av outrunner i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-23, 20:17
  3. Köpa dioder
    Av BALAN i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 02:04
  4. Köpa Kompressortråden!?
    Av Lillen i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 16:51
  5. Köpa Scirocco?
    Av Fahlgren i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin