Sidan 2 av 15 FörstaFörsta 1234512 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 282
  1. #21

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Den målgruppen är liten. Kunder som önskar en snabb kombi med dragkrok tenderar att nästan uteslutande välja diesel. En tänkbar möjlighet vore väl GTE Variant, det är nog en mer kommersiellt gångbar specifikation än GTI Variant Räcker inte GTE Variant så finns ju alltid R Variant. Tyvärr utan dragkrok, men det vore väl inte så svårt att lösa...
    GTE variant är en intressant alternativ, men risk att spränga 400 000 för en 200 hästars bil.

    Sen hade Ren varit klockren med dragkrok. Men den är inte typad för drag. Så det kommer aldrig hända att man ser en R med dragkrok tyvärr....

    Kan man inte få ner 270hk dieseln i Golfen?! . Provkört GTD, och tycker den var väldigt trött och tråkig karaktär...

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Golf GTE får den uppdaterade 218 hk drivlinan från Passat GTE i mars 2016. Med andra ord endast 2 hk under standard Golf GTI som ju har 220 hk... Det är mest i Sverige som man valt att endast ta in den starkare 230 hk GTI.

    270 hk TDI? Tänker du på 3,0 V6 TDI 272? Den används endast i modeller med längsmonterad motor från VW, Audi. V6-motorerna används inte i modeller med tvärställda motorer. Däremot finns 2,0 R4 TDI 240 - i Passat. Det är nog ganska sannolikt att den motorn tids nog hamnar i Golf som någon slags über-diesel-Golf...i nästa generation.

  3. #23

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Golf GTE får den uppdaterade 218 hk drivlinan från Passat GTE i mars 2016. Med andra ord endast 2 hk under standard Golf GTI som ju har 220 hk... Det är mest i Sverige som man valt att endast ta in den starkare 230 hk GTI.

    270 hk TDI? Tänker du på 3,0 V6 TDI 272? Den används endast i modeller med längsmonterad motor från VW, Audi. V6-motorerna används inte i modeller med tvärställda motorer. Däremot finns 2,0 R4 TDI 240 - i Passat. Det är nog ganska sannolikt att den motorn tids nog hamnar i Golf som någon slags über-diesel-Golf...i nästa generation.
    Fast GTEn är ca 250kg tyngre än GTIn, så blir inte alls samma respons i maskinen.

    Jajust 240hk är den på jag tänkte. Denna alltså!

    http://teknikensvarld.se/nya-volkswa...300-hk-170046/

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    2,0 TDI 240 kräver fyrhjulsdrift med sina 500 Nm vridmoment så den är knappast aktuell med nuvarande GTD-koncept. Men kanske en Golf GTS? Men vid närmare eftertanke lär en sådan Golf bli fruktansvärt dyr och då lär de flesta ändå hellre välja Passat, Passat brukar vara mer prisvärd än Golf med mer motor, fyrhjulsdrift, DSG etc. Sen är väl poängen med GTD att tysken kan åka Autobahn i 230 km/h med mycket måttlig förbrukning, vilket är mycket populärt men inte möjligt med GTI på samma sätt.... Den poängen försvinnner kanske också en del med 240 hk 4wd diesel Golf...

  5. #25

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    2,0 TDI 240 kräver fyrhjulsdrift med sina 500 Nm vridmoment så den är knappast aktuell med nuvarande GTD-koncept. Men kanske en Golf GTS? Men vid närmare eftertanke lär en sådan Golf bli fruktansvärt dyr och då lär de flesta ändå hellre välja Passat, Passat brukar vara mer prisvärd än Golf med mer motor, fyrhjulsdrift, DSG etc. Sen är väl poängen med GTD att tysken kan åka Autobahn i 230 km/h med mycket måttlig förbrukning, vilket är mycket populärt men inte möjligt med GTI på samma sätt.... Den poängen försvinnner kanske också en del med 240 hk 4wd diesel Golf...

    Men Octavia RS kombi och Cupra kombi, verkar ju sälja mer än deras motsvarande halvkombi oxå. Så vidhåller att VW behöver en GTI kombi! .

    Sen tror ni Ed 40 kommer tvåla till Seaten som har Nurbrgring rekordet?!, annars blir det väll lite pinsamt???. Med tanke på att denna version verkar vara en mer än banbil än Seaten.....spännande

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Enligt min uppfattning säljs Skoda Octavia RS Combi som TDI 184 i större omfattning än TSI 220... Seat Leon ST Cupra finns endast i bensinutförande. Sedan senaste Cupra versionen lanserades i Sverige har man sålt 180 bilar, alla karossvarianter.

    Seat Leon Cupra har endast rekordet på Nürburgring Nordschleife i ST-utförande. I halvkombiutförande har numera Honda Civic Type-R rekordet.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    En annan anledning till att det inte blir någon Golf GTI Variant kan säkert vara detta:

    Passat Variant GT 2,0 TSI 220 DSG: 315 000 kr
    Golf GTI 2,0 TSI 230 DSG: 309 500 kr + 7900 kr för Variant = 317 400 kr

  8. #28
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    AMS skriver om den också. Verkar som att den ska gå att beställa i slutet av året och levereras till våren. Något sånt.

    http://www.automotorsport.se/artikla...-ar-med-290-hk
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    AMS skriver om den också. Verkar som att den ska gå att beställa i slutet av året och levereras till våren. Något sånt.

    http://www.automotorsport.se/artikla...-ar-med-290-hk
    Fy tusan så läcker Men bitte, 5 dörrar...

  10. #30
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    AMS skriver om den också. Verkar som att den ska gå att beställa i slutet av året och levereras till våren. Något sånt.

    http://www.automotorsport.se/artikla...-ar-med-290-hk
    Svenska Volkswagen säger att bilen lanseras i Sverige prel. nästa sommar och att priset ännu inte är satt.
    Dock bör man nog börja spara redan nu......

  11. #31
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Jag tror VW gjort en riktigt tankevurpa för oss som vill ha en snabb Bensin kombi med dragkroksmöjlighet.
    Vilket många svenskar vill ha.
    Så jag tror en bra prisatt GTI Sportcombi hade blivit en storsäljare..
    Håller helt med !

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Den målgruppen är liten.
    Kunder som önskar en snabb kombi med dragkrok tenderar att nästan uteslutande välja Diesel.
    Sedan så finns ju alltid R Variant.
    Tyvärr utan dragkrok, men det vore väl inte så svårt att lösa...
    Joo, målgruppen är nog liten sett till hela världsmarknaden, men inte i vissa länder i tex Europa.
    ...men tankesättet fungerar ju redan i AUDI ( ex vis: RS2 , RS3 , RS4 , RS6 )
    och därmed borde det även fungera inom VW.
    Personligen hade jag gärna haft en GTI Kombi som renodlad varjedag bil.

  12. #32

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    GTI ska vara 2 dörrars! Kombi? Haha nee, aldrig!

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Håller helt med !

    Joo, målgruppen är nog liten sett till hela världsmarknaden, men inte i vissa länder i tex Europa.
    ...men tankesättet fungerar ju redan i AUDI ( ex vis: RS2 , RS3 , RS4 , RS6 )
    och därmed borde det även fungera inom VW.
    Personligen hade jag gärna haft en GTI Kombi som renodlad varjedag bil.
    RS3 är halvkombi, precis som Golf i sin grundform. S4/RS4 och S6/RS6 är helt andra pengar, där är tankegångarna annorlunda. Hur som helst, visst skulle VW kunna erbjuda en Golf Variant med stark bensinmotor - det gör man redan med Alltrack TSI 180 - men jag tror aldrig att den kommer att heta GTI. Det vore nog att tänja väl mycket på konceptet. En annan, ny beteckning i så fall. Men då måste den vara betydligt billigare än Passat GT med TSI 220 och då blir det svårt... Eftersom Passat är den mest prisvärda av VW:s moldeller, möjligen undantaget Golf Alltrack.

  14. #34
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Den verkar riktigt fin, och Clubsport är ju ett passande namn om man tittar på utrustningen som lånats från Porsches Clubsport modeller som skalstolar (tillval dock), röda bälten och alcantararatt. Klingar dessutom mycket bättre än "Edition 40". Att vi bara fått se den i 3 dörrars utförande hittills bekymrar mig inte då jag tycker att en riktig GTI ska vara 3 dörrar.

    Just på grund av detta har jag tyckt att Leon Cupra vore det mest lockande alternativet om man vore på jakt efter ny bil. Detta eftersom den nu finns som 3 dörrars (SC), har 280 hk permanent (290 fr.o.m. nästa år), och enligt de rapporter jag läst överlag verkar vara en roligare bil att köra än Golf GTI, dessutom till ett bättre pris.

    Om man nu bryr sig om varvtider från Nordslingan så är ju Cupran inte längre snabbaste framhjulsdrivna, men fortfarande under 8 minuter. Och detta till ett bra pris om man jämför med andra bilar i samma liga.

    Utseendemässigt så har ju Cupran ingen fördel mot Golf GTI enligt mig, speciellt inte mot GTI Clubsport. Men något som verkligen talar emot GTI Clubsport är att man bara får 290 hk som tillfällig overboost. Problemet är väl att om man liksom Cupran gav den 290 hk permament ligger den för nära Golf R. Det känns helt enkelt som att man satte ribban för högt med Cupran. Förvisso ska Seat locka en lite annan kundgrupp, men det verkar som om Seat-köparna för betydligt mer för pengarna i det här fallet.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  15. #35

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Jag är en av de kunder som både VW och Seat har tappat. I och för sig är jag en udda kund, rullstolsburen som måste ha automatlåda. Dessutom kombi p.g.a. två hundar och behov av Webastovärmare då jag inte når att skrapa rutorna sittande i rullstolen. Och jag ville inte ha en diesel. Så för min del hämtade jag för en vecka sen ut en Octavia RS 220 TSi. Passat känns onödigt stor för mig som är singel.

  16. #36
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Cupra och R är ju troligen baserade på samma motor, liten skillnad i output vid "chippning" så helt identiska vad det gäller hårdvaran är de inte. Som vi vet sedan tidigare så skiljer det ganska mycket mellan GTI och R, dvs CHH* och CJX*. Undrar vilken motorkod edition 40 kommer att ha.....

    Motorkod
    Golf GTI 220 CHHB
    Golf GTI PP 230 CHHA
    Skoda RS 220 CHHB
    Seat Leon 280 CJXB
    Golf R 300 CJXC


    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Peter56 Visa inlägg
    Jag är en av de kunder som både VW och Seat har tappat. I och för sig är jag en udda kund, rullstolsburen som måste ha automatlåda. Dessutom kombi p.g.a. två hundar och behov av Webastovärmare då jag inte når att skrapa rutorna sittande i rullstolen. Och jag ville inte ha en diesel. Så för min del hämtade jag för en vecka sen ut en Octavia RS 220 TSi. Passat känns onödigt stor för mig som är singel.
    Octavia RS 220 är väl en kanonvagn ! Lagom format.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Cupra och R är ju troligen baserade på samma motor, liten skillnad i output vid "chippning" så helt identiska vad det gäller hårdvaran är de inte. Som vi vet sedan tidigare så skiljer det ganska mycket mellan GTI och R, dvs CHH* och CJX*. Undrar vilken motorkod edition 40 kommer att ha.....

    Motorkod
    Golf GTI 220 CHHB
    Golf GTI PP 230 CHHA
    Skoda RS 220 CHHB
    Seat Leon 280 CJXB
    Golf R 300 CJXC


    - - - Uppdaterad - - -

    Octavia RS 220 är väl en kanonvagn ! Lagom format.

    /Peter
    Jag har frågat min säljaren precis det du funderar på. För mig som idag har en ED35 är det helt kritiskt vilken motor nya ED40 kommer ha om ett köp ska bli aktuellt. R-motorn annars blir det inget köp. 380hk i en GTI hade varit nice.

  18. #38

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Vid årskiftet lär det bli än mer kanabalism då Octavia RS 4x4 kommer. Ska bli intressant att se vad som hittar in under huven.

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  19. #39

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Vid årskiftet lär det bli än mer kanabalism då Octavia RS 4x4 kommer. Ska bli intressant att se vad som hittar in under huven.

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
    När kommer alla Golf nyheter på Frankfurt mässan?, var Tiguan igår...idag?...

  20. #40
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Kommer i 4 dörrars utförande enl, VW's facebooksida iaf. Kommer eventuellt till sommaren .. Lät luddigt (och sent).
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

Liknande ämnen

  1. Oljebyte diffbroms Golf GTI VII
    Av Raven i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-06, 23:56
  2. Azubi GTI Wolfsburg Edition - 40 Jahre Golf GTI?
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-01, 00:04
  3. Golf VII GTI/GTD&R strålkastarhus
    Av Dennis Örnell i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-03, 18:18
  4. Golf VII GTi & GTD
    Av Balders i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 11:57
  5. sänkning med 40/40 fjädrar
    Av dorian i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin