Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621

    Audi A2 1,6FSi "LMS"

    Har haft en bil på min top 10 lista över bilar jag vill äga innan jag dör som är realistiska att äga.
    Det vill säga bilar som jag teoretiskt kommer att ha råd att köpa, alltså inte dom riktiga drömbilarna i visa fall.

    Hur som haver efter att ha kört 5-6000mil i en Audi A2 1,4i 75hk under 1,5år så insåg jag att det var en extremt fenomenalbil (som om jag inte redan visste det).
    Att dessutom min mammas sambo blev pålurad en Audi A2 1,4TDi 75hk av mig för ca 5år sedan och han har passerat 15000mil med den utan några direkta problem.
    Att Audi A2 har legat i topp i ägarundersökningar och i antalfel per byggd bil osv gör ju inte saken sämre!
    Dock så är 1,4i motorn en ganska slätstruken och trött bil, iaf för en performance idiot som mig.
    Så drömmen fanns att hitta en A2 1,6FSi med ett bra skick och gärna lite mil då jag kommer använda bilen regelbundet för att åka Enköping <-> Nynäshamn (13 mil enkelresa).

    Denna åsikt med Audi A2 har dock inte delats helt med Tessan under A2 1,4i eran, då hon ansåg att det måste finnas en annan småbil att dyrka/tycka om, efter att vi sålde min första A2 så åkte vi helt enkelt ut och testade alla småbilar i VAG & BMW koncernen (läs Mini här) för att se vilken småbil som kunde hantera en barnstol i baksätet, barnvagn lite packning och fortfarande sitta normalt på 3 platser i bilen. Döm om min förvåning när Tessan efter ha provsuttit och testat allt vänder sig till mig och säger: Jag vill ha en ny A2!

    Klackarna i taket och börja leta, problemet var att det inte finns så många 1,6FSi att köpa...

    La ut lite förfrågningar till bilhandlare som jag känner väl och självklart bevakning på Blocket och Mobile i Tyskland.
    Döm om min förvåning när jag blir kontaktat av Danny på Fordonsmäklarna i Upplandsväsby efter typ 1-2 månader.
    Han är på väg att byta in en A2 1,6FSi med EXTREMT lite mil, 6500mil!
    Priset skulle bli tämligen högt dock men tanken att komma över en A2 1,6FSi som rullat så lite gjorde att jag mer eller mindre struntade i milen. Bilen hade vart andrabil åt en familj och inte rullat speciellt mycket sedan mannen i huset köpte den i Tyskland.
    Enda kravet jag hade var att den skulle ha ACC och stolsvärmen, hade älskat massa lyx så som läderklädsel, S-line, CD-spelare/Navigation/BOSE, Elhissar i bak, Panormamataket, PDC och allt annat roligt man kunde få på en A2 men här fick milen och skicket spela in.
    Visst bilen hade inte sett en tvätt på 5+ år och hade till och med mossa på visa karosseridetaljer.
    Men en låååååång tvätt senare så skulle det bli en ren A2 med endast ett dörruppslag och några mindre små repor som enda anmärkning.
    Sedan stor service, bytt tändspolar och fixa en dörrstop som börjat låta (förardörren) och ja allmän genomgång.
    Montera BMC filtret och åka förbi Wrapzone för att foliera bort chrome detaljerna och tonarutorna är det som än så länge hunnits med.
    Men har beställt sportpedaler (VAG original), röktonade sidoblinkers, K&W V2 coilovers, H&R krängningshämmare, Carbotech XP8 bromsbelägg fram, Stoptech bromsbelägg bak och kommer byta ut bromsslangarna till stålomspunna så klart.
    Utöver det letar jag efter en modernare 3 ekrad Audi ratt med tillhörande en stegs airbag och viktigast av allt 16-18" fälgar (lutar åt 17" då jag gillade det på min föra A2).

    Har hunnit med en resa med hela familjen till Liseberg från Enköping i helgen som var och tur och retur så gick den så där underbart snålt och skönt som bara en A2 kan göra.
    Behöver inte säga att jag är totalt kär... Vilket är speciellt i en bil i denna prisnivå och kan man säga design?

    Inte så många bilder på projektet, men slänger upp dom jag har än så länge.

    Har valt att kalla bilen A2 LMS då planen är att faktiskt köra den på Nürburgring och slå mitt tidigare varvrekord med min föra A2 och dessutom eventuellt montera 2 skalstolar i fram och få lite racestuk på denna A2 så då det inte är en RS (skulle bli pinsamt med det namnet) så är det så klart en LMS...

    Roliga är även att denna gången förstår även Tessan min kärlek till bilen och låter mig hållas då hon vet att ingen småbil från dom märken jag jobbar med är lika bra anpassad till våra behov!
    Så hon nämnde att den här får vår snart 2 åriga grabb ta över och övningsköra med en dag, alltså den är här för att stanna i familjen!

    Namn:  IMG_4649.jpg
Visningar: 2819
Storlek:  954.7 KB
    Testar lite hur fort den går, självklart på inhägnat område. Den gör faktiskt 220km/h på mätaren även om det inte finns på bild.

    Namn:  IMG_4644.jpg
Visningar: 2740
Storlek:  963.0 KB
    Torr och fin och extremt bra skick undertill, lite smuts men inget som inte går att lösa.

    Namn:  IMG_4642.jpg
Visningar: 2733
Storlek:  965.1 KB
    Service läge, bort med huven så är det lätt att komma åt allt man vill.

    Namn:  IMG_4643.jpg
Visningar: 2701
Storlek:  836.9 KB
    Service ny olja, stift, växellådsolja, kupéfilter, BMC sportluftfilter, bränslefilter, nya tändspolar och allmän kontroll och genomgång.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Mycket trevlig bil det där!
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  3. #3
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Mycket trevlig bil det där!
    Tack, många som inte förstår min kärlek till Audi A2 men jag hatar verkligen rost och bilar som går sönder.
    Dessutom så går A2 äckligt bra på väg och tyst och ombonad kupé, på tok för modern för sin tid...

    Missade att skriva vad bilen har för utrustning:
    ACC - Klimator
    ABS
    ASR
    Elhissar fram
    Elspeglar (måste lösa så dom blir eluppvärmda)
    Stolsvärme framstolar
    Stereo paket med kassetbandsspelare (detta måste fixas till nå bättre)

    Här kommer en till bild på bilen när vi stannar i Alingsås för ett kortare stopp på väg till Liseberg i fredags.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  4. #4
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    718
    Härlig bil!
    Är inte vanligt att man ser dessa längre, om det någonsin varit det!?
    Vill minnas att nypriset var ganska högt om man gämför med andra bilar av samma storlek inom vag.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Haha galning

  6. #6
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Härlig bil!
    Är inte vanligt att man ser dessa längre, om det någonsin varit det!?
    Vill minnas att nypriset var ganska högt om man gämför med andra bilar av samma storlek inom vag.
    Tycker dom är vanliga med tanke på hur få som såldes, men de är nog bara jag!

    Den var dyr, väldigt dyr. Men sinnessjuk kvalitet på konstruktionen och detaljerna i konstruktionen.

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Letar efter en A2:a själv. Ngt speciellt man ska kolla på dessa? Motor att undvika?

  8. #8
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Letar efter en A2:a själv. Ngt speciellt man ska kolla på dessa? Motor att undvika?
    Stabstagen och delvis hjullager fram är mer eller mindre dom enda veka detaljerna i konstruktionen enligt mig, då har jag ändå kört 20,000mil snart i 2,5 Audi A2.
    Och morsans gubbe har snart kört 22,000mil i en och samma A2...
    A2 1,2 TDi ska man kanske undvika på grund av växellådan (semi automaten är bajs), panorama taket brukar gå sönder och fastna så det kan man kanske hoppa över...
    Annars är det EXTREMT bra bilar, 1,4 75hk motorn är trött som få enligt mig men den är ju bra i konstruktionen... Jag jagade en 1,6FSi i 2+ års tid så sjukt nöjd med denna!

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Oki! Tackar för info Får testa en 1.4 och se. Lite lättare att hitta en vettig sån.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Lasse
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    198
    Ja, det är trevliga bilar. Frugan hade en sån för ett par år sen. Sänkt förstås:

  11. #11
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Citat Ursprungligen postat av lasholm Visa inlägg
    Ja, det är trevliga bilar. Frugan hade en sån för ett par år sen. Sänkt förstås:
    Ser bra ut, ja dom måste vara sänkta, dels för att original chassi är lite för mjukt och för att få dom att iaf se ok ut...

    Men sjukt trevliga och rymliga bilar som går väldigt billigt!

  12. #12
    Gurra81
    Gäst
    Tack för trevlig läsning . Hoppas ni hade en härlig vistelse i Liseberg....skulle gärna se den bilden utanför fönstret istället för all snö. Burr!

Liknande ämnen

  1. Spolarmunstycke "spray" Audi A4 -08
    Av Cullberg i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-20, 14:37
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 16:05
  3. Färgkod på de "gråare" Audi RS4 fälgarna
    Av Janne.M i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 22:01
  4. Skillnad mellan "mappa" och "chippa"?
    Av gbgklasse i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 11:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin