Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Andreas Karlsson
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    93

    Malish VW Garage.

    Jahopp. dags för mig att skaffa en projekt/garage tråd också då..

    Vem är då jag?

    31 årig total amatör från Skaraborg.
    Kan jag hälften så mycket som jag tror? förmodligen inte, men jag är en jävel på att lära mig onödiga saker

    vad har jag då för bilar i garaget?
    Jag har en Polo 6n2 1,4 60hk från 2000 som går som daily driver.
    Jag har också en Golf 3a 1,8 90hk från 1994 som jag köpte igår (skolbil, rosthål i golvet mm)
    Samt så kör jag en Caddy 2013 1,6TDI som firmabil (inte jag som äger mao)

    så just nu är det VW för hela slanten.


    Så till första inlägget, tyvärr utan bilder (påminn mig att använda mobilen nästa gång)

    Köpte som sagt en Golf 3a igår. ser fördjävlig ut rent ut sagt.
    Rosthål i golvet på förarplats ich bakom förarstolen vid baksätet samt fingerstort hål i framkant på tröskeln på passagerarsidan.
    Fjädxerbenslagret och stötdämparen på förarsidan bak är totalskrot.
    Lastavkänningsventilen/bromskraftfördelaren eller vad det nu heter kräks lite och växellådan är trög i växellägena.
    samt, servopumpen verkar kinkig (remmen slirar ibland och det hugger i ratten)
    jo, den är fläckvis lackad matt vit också. så den har lite matt fläcktyfus med blandat matt och blank vit färg
    och stereon som satt i var nog äldre än bilen, har aldrig någonsin sett den typen av kontakter.

    men, det är en lära sig meka bil.
    nog för att jag gått en kortare (50v) mekaniker utbildning, men detta är mer praktiskt med rostlagning osv

    förarsätet är dock nyskick då det suttit sätesöverdrag sedan den var ny vad det verkar!
    och, det låg drygt 50kr i askfatet så är på plus än så länge

    den är dock skattad och bes tom Mars så ska fixa dämparna bak först, sedan får vi se vilken ordning vi tar det i.
    Hålen i golven är ganska prioriterade också.

    Ni får gärna höra av er om ni har något av det jag skrivit är kaputt över som ligger så kan vi diskutera eventuellt köp

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Andreas Karlsson
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    93
    Har kollat runt en del och golvet på Golf mk3 och mk2 "ser" likadant ut. är det någon som vet vad som skiljer?
    går det använda ekonomiplåt till mk2 på en mk3?
    finns ju ingen ekonomiplåt till golvet på Mk3, bara trösklar och allt annat.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Andreas Karlsson
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    93
    Namn:  20150809_132025.jpg
Visningar: 305
Storlek:  876.1 KBNamn:  20150809_132751.jpg
Visningar: 367
Storlek:  884.0 KBNamn:  20150809_132801.jpg
Visningar: 351
Storlek:  845.8 KBNamn:  20150809_132831.jpg
Visningar: 369
Storlek:  607.4 KBNamn:  20150809_132845.jpg
Visningar: 349
Storlek:  783.6 KBInte hänt så mycket förrän idag.
    Har haft fullt upp med jobb osv samt väntat på grejjer.

    Började idag med att byta ena stötdämparen bak. Den gamla var sämre än en cykelpump. Noll motstånd, den sjönk bara ihop när jag lossade topp fästet.
    Sedan rev jag ir stolar, baksäte och golvmattor för att komma åt att lappa ihop hålen i golvet. Visade sig att det varit vatten även på passagerarsidan fram för ljuddämpningen var genomsur. Dags att undersöka vart det kommer ifrån. Som tur är så är plåten kärnfrisk utom just där det är hål så ska nog gå att fixa det relativt smärtfritt (haha, och det säger jag nu!)
    Skrapade även bort asfaltsmattan runt hålen så jag kan kapa loss det dåliga och svetsa dit ny frisk plåt.
    Senast redigerad av Malish den 2015-08-09 klockan 15:59.

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Andreas Karlsson
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    93
    Inga bilder denna uppdatering (var dålig på att ta bilder senast).
    Men har iaf slipat rent och kapat upp golvet så nu är det "bara" att lägga dit ny plåt och svetsa.
    Träsklarnas förstärkningar är lite kexiga och har separerat pga rost så funderar på att göra något åt det, vi får se hur mycket energi jag lägger innan vintern, prio är att få ut den på vägen igen och sedan göra mer i takt med att plånboken tillåter. dessutom jobbar jag uppåt 60h i veckan just nu så hinner inte så mycket varje gång
    Farsan har slipat bort gammalt spackel på bakluckan, rensat allt på utsidan och spacklat om lite gamla lagningar som såg rent ut fördjävliga ut. de hade inte ens spacklat igen hela "hålet" eller brytt sig om att slipa efter de spacklat. bara mosat på ny färg lite random över. så det håller på att fixas till. måste ha tagi i ny skyltbelysning bara för de gamla ramlade isär när jag skruvade loss dem.. riktigt risiga.

    emblemen som förut var lackade vita är nu lackade i silver med typ 10 lager klarlack på, klart bättre än vitt.
    visst, de ska vara kromade men silver får duga för tillfället då jag hade det hemma. nya emblem blir i framtiden.

    allt eftersom man jobbar med bilen dyker det självklart upp lite nya rostangrepp men i det stora hela ser det ut som jag lyckats rädda bilen innan det gått för långt och inte längre är lönt att laga.
    önskar bara plånboken tillät en hellackering för ärligt talat ser bilen ut som satan i lacken..
    blandat spackel, rollat matt vitt, sprayat blank vitt och gud vet vad. 25 nyanser av vitt är det iaf, blandat matt och blankt.
    tror bara backspeglarna är orörda när det gäller lacken.
    maskerat har man inte heller gjort annat än rutorna..

    men men. det ska gå att få ordning på detta.. fast man frågar sig om man inte är dum i huvudet som ger sig på en GL isf ex en GTI eller VR6a
    men nånstans ska man ju börja. långsiktigt har jag vissa avlägsna drömmar. kanske blir det lite banbil eller liknande i framtiden. vi får se.
    finns tiden så ska den iaf till Bugrun nästa år, oavsett hur den ser ut. :P
    kanske ställer ut som "work in progress" eller nåt

    kommentera gärna hur jävla dum i huvudet jag är, för vet att det saknas minst 1 skruv i lådan

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Alltid kul att se en vw räddas från döden, oavsett motor och utrustning.
    Kör hårt!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

Liknande ämnen

  1. Garage i stenungsundstrakten?
    Av vw-fantast i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 17:07
  2. Garage projekt "Stor VW - SKYLT".
    Av Henrik.M i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 23:20
  3. Garage inbrott
    Av ovredsson84 i forum Off Topic
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 00:45
  4. Garage. - Eskilstuna -
    Av danne-_- i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 21:13
  5. Garage...
    Av ovredsson84 i forum VW-forum
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 23:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin