Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Lasse
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    198

    Bromsbelägg bak slut

    Började gnissla lite om bakbromsarna så jag rev av och kollade - inre beläggen tvärslut på bägge sidor efter 2900mil!!?? Inget som kärvade heller! Har kört med auto-hold funktionen hela tiden, måste vara det som sliter ner beläggen. Det är elektrisk p-broms ska tilläggas. Nån annan som har bytt belägg bak tidigt?

  2. #2
    Twosaint
    Gäst
    Kör du med regnsensorn aktiverad konstant ?

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Nu förstod iaf inte jag sammanhanget mellan regnsensor och slitna bromsbelägg...

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Tobias Eriksson
    Ort
    Järna
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Nu förstod iaf inte jag sammanhanget mellan regnsensor och slitna bromsbelägg...
    Med regnsensor aktiverad så blir bromsarna bak lätt anliggande då och då för att hålls bromsskivorna torra.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Bromsbelägg bak slut

    Dock bara om den indikerat regn/väta.

    Var det inte så att Alltrack och Tiguan (dvs fordon med högre markfrigång) slet ner bromsbeläggen ovanligt snabbt? Pga av ogynnsamma turbulenta luftströmmar runt oken.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2013
    Namn
    Robban
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    39
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Dock bara om den indikerat regn/väta.

    Var det inte så att Alltrack och Tiguan (dvs fordon med högre markfrigång) slet ner bromsbeläggen ovanligt snabbt? Pga av ogynnsamma turbulenta luftströmmar runt oken.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Japp så är det. Jag fick nya belägg på garanti när beläggen var slut på min Alltrack efter 2800 mil...

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Lasse
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    198
    Ok, det var intressant det där med luftströmmar. Jag provar att köra utan auto-hold till att börja med.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

  8. #8
    Twosaint
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Dock bara om den indikerat regn/väta.

    Var det inte så att Alltrack och Tiguan (dvs fordon med högre markfrigång) slet ner bromsbeläggen ovanligt snabbt? Pga av ogynnsamma turbulenta luftströmmar runt oken.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Man kan få en "vanlig" passat med samma fjädring som alltrak, kan du då förklara varför dom inte sliter ner beläggen på samma sätt ? Jag skulle vilja påstå att det har delvis med skärmbreddarna att göra, och att det är grus och smuts som dras in för bilar som går mycket grusväg kan beläggen vara slut på 800 mil.

  9. #9
    Twosaint
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Nu förstod iaf inte jag sammanhanget mellan regnsensor och slitna bromsbelägg...
    Citat Ursprungligen postat av lasholm Visa inlägg
    Ok, det var intressant det där med luftströmmar. Jag provar att köra utan auto-hold till att börja med.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
    Ett tips annars är att skifta plats på beläggen bak efter 1000-1500 mil, då jag kan sätta en kopp kaffe och en muffins på att det var inre beläggen som var sopslut.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2013
    Namn
    Robban
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    39
    Citat Ursprungligen postat av Twosaint Visa inlägg
    Ett tips annars är att skifta plats på beläggen bak efter 1000-1500 mil, då jag kan sätta en kopp kaffe och en muffins på att det var inre beläggen som var sopslut.
    Inre på höger sida är det som slits ut snabbast.

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Twosaint Visa inlägg
    Man kan få en "vanlig" passat med samma fjädring som alltrak, kan du då förklara varför dom inte sliter ner beläggen på samma sätt ? Jag skulle vilja påstå att det har delvis med skärmbreddarna att göra, och att det är grus och smuts som dras in för bilar som går mycket grusväg kan beläggen vara slut på 800 mil.
    Nej, det kan jag inte. Jag har bara läst att VW utreder, varför bromsbeläggen på just Alltrack och Tiguan tar slut så snabbt..

    Klart att skärmbreddarna också påverkar, i aerodynamiken är allt en enda soppa.

    Hur många "vanliga" med Alltrac-fjädring säljs då? Kanske så försvinnande liten andel, att det problemet inte kommer upptill ytan?




    Skickat från min iPad med Tapatalk

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Nu har jag märkt att min varnar för bromsbelägg. Alltrack -14
    Jag har för mig bromsbeläggen var nya när jag köpte bilen för ett halvår sen. Sen dess har jag kört knappt 1000 mil skulle jag tro.
    Skandal?
    Hur har det gått för alla er andra med detta?
    Jag använder jämt autohold och regnsensor. Men skall väl inte betyda att bilen slits 100ggr fortare..
    Skandal..

  13. #13
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Jag vill minnas att jag läst här tidigare att den elektriska bromsen används gör att hålla bromsarna torra genom att lägga an dom lätt när regnsensorn detekterar regn. Och att det då genererar rätt mycket extra slitage på klossarna. Helt onödig funktion enligt min mening.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Japp jag har sett det. Borde ju gå att koda bort tycker jag, om det nu är så.
    Nån som fått ordning på det?

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
    Japp jag har sett det. Borde ju gå att koda bort tycker jag, om det nu är så.
    Nån som fått ordning på det?
    Jag har stängt av det med OBDeleven.

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag har stängt av det med OBDeleven.
    Ja ok vad bra.
    Kollade upp en sån mackapär.
    Måste ju ha android, jag använder ju givetvis iOS. Annars hade jag nog köpt en.

    Hur kan man få gjort det om man inte kan skaffa en sån själv egentligen?

  17. #17
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Då borde det ju gå att göra med VCDS också. Vi är flera som har VCDS, jag bl.a. Hittar man bara inställningen som ska ändras så hjälper jag gärna till.

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Det låter ju bra Vfr.
    Vi får se vad candyweiss säger då, om det går att hitta inställningen genom honom.

    Funderingen är om det verkligen gör skillnad eller om det bara är en allmän myt.
    Det låter ju konstigt att det skulle finnas en sån funktion och att den i så fall sliter så väldigt mycket mer, eller om det faktiskt är något annat som gör det.

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
    Det låter ju bra Vfr.
    Vi får se vad candyweiss säger då, om det går att hitta inställningen genom honom.

    Funderingen är om det verkligen gör skillnad eller om det bara är en allmän myt.
    Det låter ju konstigt att det skulle finnas en sån funktion och att den i så fall sliter så väldigt mycket mer, eller om det faktiskt är något annat som gör det.
    Jag hittar inte inställningarna då detta är ett färdigt program som heter: Brake discs drying.

    The purpose of the brake disc drying functionis to increase safety in heavy rain by applying the bake pads to the brake discs at prescibes intervals, in order to wipe away the unwanted film of water. As a result, full braking effect is quicker and bralking distance can be shortened. The brake disc wiper does its job without the driver ever becoming aware of its actvity.

    Sen väljer man värde: Strong, medium, weak eller OFF

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Ok vad bra, men frågan återstår.
    Undra om det för stor skillnad?
    Någon som märkt en avgörande skillnad före och efter ”avstängning” av bromstorkning?

Liknande ämnen

  1. Byte bromsbelägg bak, passat 3c 2009
    Av Mulder-_- i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-26, 19:46
  2. koppling slut??
    Av rakso77 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 21:39
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 23:49
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-13, 11:15
  5. Bromsbelägg bak golf gti -85
    Av mrpipen i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 23:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin