Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1
    jesseboy73
    Gäst

    Lite panik - slutat glöda

    Hej.
    Har sökt men ej funnit svar.
    Idag när jag startade bilen (Touran 2.0 tdi -06) tändes först inte glödningslampan och den gick inte igång.
    Testade igen direkt efter, då tändes lampan och den startade direkt.
    Samma när jag skulle parkera släpet, då var det samma scenario men nu när jag ska därifrån tänds den inte alls och bilen vägrar starta även om jag nöter en massa.
    Är det glödrelät?
    Var sitter det?
    Eller något annat?
    Inga felkoder kommer fram vid scanning.
    Jäkligt tacksam för svar då vi måste ha bilfulingen snarast...

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Jag skulle gissa på ”något annat”.

    Det är sommar och varmt ute, och då tycker jag att motorn borde starta utan problem utan att glöda den. Det hade varit en helt annan sak om detta hände mitt i vintern när det är kallt.

    Men nej, jag vet inte mycket om moderna dieselmotorer så jag törs inte ens gissa vad som är fel med bilen.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Skulle gissa på spännings reläet till styrboxen. Brukar yttra sig som du beskriver.

  4. #4
    jesseboy73
    Gäst
    Ok, tack. Var sitter det och kostar det blod?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Den sitter i säkringslådan under huven. Beroende av vilken säkringslåda det sitter i bilen så är det den som är längst till höger om du står framför bilen och tittar. kolla dock först att säkring 10 i samma låda är hel. Mellan 150 - 200kr skulle jag tippa.

  6. #6
    jesseboy73
    Gäst
    Ok. Där finns bara ett relä. Borde mao inte gå ta fel.
    Tusen tack för att du tog dig tid, jag ska kolla i morgon om verkstan har ett.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Vill bara uppmärksamma att det inte har med tempraturen att göra. Glödningslampan måste om så bara blinka till för annars går inte dieselpumpen. Funktionen med lampan slår till styrningen till pumpen. Säkert helt elektroniskt i de nyare bilarna. Men samma sak gäller min mkIV tdi.

  8. #8
    jesseboy73
    Gäst
    Ja, precis som du säger så hänger ingenting ihop med temp vad det verkar. Jag hade en tanke på bränslepumpen och att den inte startade så jag var väl inte så fel ute. Ska bara ta mig till Mekonomen och hoppas på att jag får rätt relä.

  9. #9
    jesseboy73
    Gäst
    Sådär.
    Reläet bytt och allt funkar igen.
    Både han på Mekonomen (där jag inte handlade då han ville sälja på mig ett relä som KANSKE funkade fastän det var helt annorlunda kopplat) och han på VAG blev helt förbryllade när jag beskrev problemet och de hade aldrig hört något sådant.
    Bara att gå efter siffrorna, betala och se glad ut.
    Kostade 192:-
    Så tack för er värdefulla info som gjorde det mycket enklare.
    Ha nu en skön sommar.
    /j

  10. #10
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Härligt att det löste sig! Skön sommar till dig också.

  11. #11
    jesseboy73
    Gäst
    Uppdatering/revidering:
    Nähäpp, funkade ett tag men nu startar bilfan endast om den står i skugga och det inte är så varmt.
    När den stått i solen och solen legat på är det samma problem.
    Det får mig att ändå tro på någon tempgivare någonstans som knasar.
    Tar gärna emot tips på var jag ska börja.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Men det är samma fenomen som tidigare? Glödningslampan tänds inte?
    Har du en multimeter? Det låter som att det skulle kunna vara glapp någonstans på vägen.

    Namn:  Namnlös.jpg
Visningar: 793
Storlek:  8.5 KB

    OM du kollar på skissen så är det som reläplatsen i lådan va?
    Så med tändningen på så ska det vara 12v mellan stift 3 och 4 i sockeln i lådan.
    Det ska vara 12v på stift 1 eller 2. Vet inte på rak arm vilken spänningen kommer in på med tänningen ifrån.

    Testa mäta fram det när den inte vill starta så är ju ett fel eliminerat. Antingen stift 3 eller 4 ska även ha 12v mot jord hela tiden även med tändningen ifrån.
    Den plusen kommer från säkring 10 i samma låda.
    Reläet styrs över en minus som kommer från motorstyrdonet när tändningen vrids på.

    Det skall även gå att bygla mellan stift 1 och 2 och på så sätt koppla över reläet för att testa.

    Hoppas att du förstår.

  13. #13
    jesseboy73
    Gäst
    Tack för att du tar dig tid, Danne_ det uppskattas verkligen.
    Nu har jag emellertid forskat vidare. Den uppför sig som förr, ja. Däremot klickar reläet i säkringsdosan under huven till nu varje gång tändningen slås på. Ett relä som däremot inte gör det är ett smalt relä som sitter bakom panelen under ratten. Jag tror mig ha kommit fram till att just det går till soppapumpen. Jag har testat byta relä mot ett som är identiskt utan förbättring.
    Så det känns som om felet sitter djupare än så, alltså något som ska skicka impuls till bl a det reläet inte gör det.
    Huruvida det då är styrdon eller annat kan jag bara spekulera i.
    Dessutom är det så markant skillnad om man startar bilen på morgonen efter en sval natt, då kan den starta direkt. Har den stått i solen kan det ta 100 försök innan lampfulingen tänds och bilen startar.
    Så vad det än är så påverkas det av omgivande temperatur dessutom.
    Jag tar fortfarande tacksamt emot tips på vad det kan vara, tålamodet börjar tryta då även denna bil ska vara så opålitlig...
    Senast redigerad av jesseboy73 den 2015-07-03 klockan 20:09.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Ja, reläet sitter där. Men anledningen till att inte reläet går till så pumpen startas är just för att glödningslampan inte tänds. alltså att styrdonet får inte sin spänning som den ska. ingen lampa, ingen gång i soppa pumpen. Det är reläet under huven som gör att allt ska hoppa igång.

    Så det är nästan att det går att ta gift på att felet sitter någonstans i eller i närheten av säkringslådan under huven.
    Det kan ju vara så att det ärgat i någon kontakt som gör att det glappar.

  15. #15
    jesseboy73
    Gäst
    Ok, så det är ändå förstaboven, alltså. Jag tänkte nog åt fel håll så att säga...
    Då ska jag testa vidare. Måste kanske tro på att reläet jag köpte fungerar åtminstone. Ska gräva fram multimetern och se om jag fattar något.
    Återigen tack för hjälpen, det uppskattas verkligen.

  16. #16
    jesseboy73
    Gäst
    Uppdaterar detta igen.
    Vi har kört en annan bil stor del av sommaren men har nu Touranen i trafik igen.
    I den mån man kan kalla det så, den startar inte om det är 21 grader eller varmare...
    Nu har jag dock märkt att reläet till (enl förteckning) multifunktionsstyrdonet blir så in i h-e varmt. Jag har bytt plats på relän och kunnat utesluta att felet ligger i det, så jag är benägen att tro att det där styrdonet är defekt då.
    Sitter det alldeles bakom reläna eller någon annanstans?
    Sett att en del lyckats rengöra och ibland löda om styrdonet och på så vis sluppit byta det.
    Vill inte gärna lämna in bilen då den troligtvis funkar inne i en verkstad och betala massor för felsökning och bytta delar då problemet säkert skulle kvarstå...

  17. #17
    jesseboy73
    Gäst
    Namn:  uploadfromtaptalk1439980137050.jpg
Visningar: 2119
Storlek:  264.1 KB
    Detta är alltså reläet som blir hett.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Det där reläet är ett avlastnings relä för 30 spänning.
    Det är väl för att kunna bryta bort vissa laster i bilen om spänningen blir för låg?

    Tror nog att bilen ska starta även fast reläet är borta.

  19. #19
    jesseboy73
    Gäst
    Nu har jag lämnat in bilen till slut. Och resultatet var väl värsta tänkbara.
    Tydligen är det motorstyrdonet som strular och på VAG kostar det visst runt 14 papp... (!)
    Faaaaaaaaan.
    Verkar vara liten begagnatmarknad på dessa men kanske någon kan reparera dem? Innosund?
    På bildelsbasen hittar jag inte motorstyrdon, är det styrenhet till insprutning eller?
    Är väl knappast värt att ge sig på att öppna och försöka sig på någon rengöring eller liknade själv?

  20. #20
    jesseboy73
    Gäst
    Om jag får tag på en annan box, behövs det annat än vcds för att koda om den då?

Liknande ämnen

  1. Panik! Rem av + tändstift
    Av robine i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-09-15, 07:06
  2. PANIK!!! Larmproblem Golf 4 TDi -98
    Av Freiholtz i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 22:45
  3. Bilen tappade allt kylvatten! PANIK
    Av Scratchen i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 18:23
  4. Kamrem...panik
    Av 900t8airflow i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 06:43
  5. Sökes: OLJERING TILL vr6 2,8 KOLV PANIK!!!
    Av Tobben 85 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 10:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin