Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Mats Adolfsson
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    38

    Det här med bromsskivor och belägg...

    Ska köpa nya skivor och belägg fram till min GTI, MKV, och det finns ju hur mycket olika märken som helst i olika prisklasser, en liten djungel det där. Kör inte bana men blir väl lite inspirerande körning emellanåt, tycker originalskivorna som sitter på funkar alldeles utmärkt och siktar på något liknande.
    Skiljer det sig egentligen något mellan de olika alternativen? Zimmermann, Brembo, ATE, Bosch osv.
    Funderar även på beläggen där jag skulle kunna tänka mig att gå upp ett steg, typ EBC Greenstuff. Funkar dom med originalskivor?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Stefan
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Köpte Stoptech till min MK6 som jag var väldigt nöjd med.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Varför väljer du inte VW original?

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Mats Adolfsson
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    38
    Hade kunnat tänka mig VW original men bojkottar den lokala VW-handlaren så långt det går. Sen är väl original troligtvis Bosch, TRW eller något annat så jag tänkte helt enkelt handla från billigare håll. Mister Auto har bra priser på Brembo men har läst både bra och dåligt om dom så jag är lite tveksam. Getech har Zimmermann skivor (som jag läst gott om) samt EBC greenstuff med ok priser så det alternativet är lite intressant. Litet frågetecken på dom beläggen tillsammans med originalskiva. Google ger lite blandade svar...

    Blackie> Stoptech belägg på standardskivor?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Ebc avråder jag dig ifrån. Läst mkt negativa grejer.
    Jag köpte nyligen själv zimmerman skivor o stoptech belägg o det funkar fint. Från peansweden. Mkt bra support o bemötande.

  6. #6
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Jag hart beställt Brembos HP2000-klossar till min Golf nu. Jag har hört mycket bra om dom. Både vad gäller bankörning/inspirerad körning och vanlig vardagskörning. Ska bli spännande att prova.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Stefan
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Citat Ursprungligen postat av iMats Visa inlägg
    Hade kunnat tänka mig VW original men bojkottar den lokala VW-handlaren så långt det går. Sen är väl original troligtvis Bosch, TRW eller något annat så jag tänkte helt enkelt handla från billigare håll. Mister Auto har bra priser på Brembo men har läst både bra och dåligt om dom så jag är lite tveksam. Getech har Zimmermann skivor (som jag läst gott om) samt EBC greenstuff med ok priser så det alternativet är lite intressant. Litet frågetecken på dom beläggen tillsammans med originalskiva. Google ger lite blandade svar...

    Blackie> Stoptech belägg på standardskivor?
    Det vet jag inget om, jag bytte både skivor och belägg, vilket jag uppfattade att du också skulle göra när du skriver "Ska köpa nya skivor och belägg fram till min GTI"

    Vw´s originalskivorna ger jag inte mycket för då jag fick väldigt mycket flygrost på lacken av dessa hade vit bil och det syntes direkt, sen om det berodde på beläggen eller skivorna kan jag dock inte svara på. Upplevde inte alls samma problem med Stoptech iaf. som dessutom passar för lite blandad körning som du nämner.

  8. #8
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Att byta skivor behöver inte nödvändigtvis betyda att byta till något annan modell än det som redan sitter där. Det kan betyda att bara byta till fräschare original också.

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Orginal, varför välja annat? Utprovat, fungerande, hållbart.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Stefan
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Rättar mig själv lite..

    Kollade min papper på senaste servicen, Jag bytte till nya originalskivor med nya stoptech belägg.
    Så det är möjligt att de gamla som var monterade innan avgav sig mer mängd flygrost (bromsdamm) än de nya av någon anledning.

    Så svar på din fråga: Blackie> Stoptech belägg på standardskivor? = Fungerar alldeles utmärkt!

    Hittade en "gammal" tråd som du kan läsa där Särås delar med sig av sina kloka ord

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...r-till-GTI-MK6
    Senast redigerad av Blackie den 2015-06-15 klockan 16:32.

  11. #11
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Kör zimmermann Mercedes skivor med EBC redstuff belägg i mitt "bbk" kit med cayenne ok på golfen. Funkar utomordentligt.

    Skickat från min D6603 via Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Mats Adolfsson
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Jag hart beställt Brembos HP2000-klossar till min Golf nu. Jag har hört mycket bra om dom. Både vad gäller bankörning/inspirerad körning och vanlig vardagskörning. Ska bli spännande att prova.
    Just det, HP2000, dom har jag ju läst massa bra om innan. Lite svårt att hitta till vettiga priser bara. Var beställde du och pris?

    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Orginal, varför välja annat? Utprovat, fungerande, hållbart.
    Som jag skrev innan, går inte till den lokala VW-handlaren om jag inte måste. Original kan ju dessutom vara lite vad som helst, Bosch, TRW osv. Skivorna blir i alla fall standardskivor men beläggen får gärna ha ett steg vassare bett.

    Citat Ursprungligen postat av Blackie Visa inlägg
    Rättar mig själv lite..

    Kollade min papper på senaste servicen, Jag bytte till nya originalskivor med nya stoptech belägg.
    Så det är möjligt att de gamla som var monterade innan avgav sig mer mängd flygrost (bromsdamm) än de nya av någon anledning.

    Så svar på din fråga: Blackie> Stoptech belägg på standardskivor? = Fungerar alldeles utmärkt!

    Hittade en "gammal" tråd som du kan läsa där Särås delar med sig av sina kloka ord

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...r-till-GTI-MK6
    Tack! Stoptech skriver jag upp på listan. Ska kolla med Peansweden.

    Tack alla övriga också!

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Original ist optimal, så slipper du gå till din lokale handlare: http://shop.ahw-shop.de/vw-teile/golf-5-1k/bremse

  14. #14
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Citat Ursprungligen postat av iMats Visa inlägg
    Just det, HP2000, dom har jag ju läst massa bra om innan. Lite svårt att hitta till vettiga priser bara. Var beställde du och pris?
    Jag har beställt från bildelaronline24.se. Det verkar som att dom kostar ca 1350kr på en massa olika ställen. Men det kanske är samma bakom alla dom här webbshoparna. De ser ju liknade ut iaf. Typ bildelaronline24.se, onderdelenshop24.com, reservdelar24.se etc.

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    bildelaronline24.se, onderdelenshop24.com, reservdelar24.se etc.
    det är samma, ursprunget är tyska pkwteile.de

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Mats Adolfsson
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Jag har beställt från bildelaronline24.se. Det verkar som att dom kostar ca 1350kr på en massa olika ställen. Men det kanske är samma bakom alla dom här webbshoparna. De ser ju liknade ut iaf. Typ bildelaronline24.se, onderdelenshop24.com, reservdelar24.se etc.
    Verkar inte som dom finns där till GTI MKV :-(

  17. #17
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Nej, jag upptäckte också det igår kväll när jag fick ett mail från dom att produkten inte finns. Dom ville levererat någon annan billigare variant istället. Säkert något som funkar jättbra för den som inte är ett dugg bilintresserad och bara kör från punkt A till B. Jag ska kolla med en leverantör till här i Göteborg.

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Erik
    Medlemsnr
    5304
    Ort
    Lund
    Inlägg
    75
    Jag köpte HP2000 till min GTI MKV från Brembos officiella återförsäljare i Sverige, lm-motorsport.com
    Prata med Lars Lergell så hjälper han er. Dessutom var det bara någon hundralapp dyrare än bildelaronline24.

    /S

  19. #19
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Jo, allra först pratade jag med dom i tron att man kanske skulle kunna fått ett bättre pris därifrån. Men när dom i själva verket var dyrare än dom andra, så blev det inte det iaf. Men nu är dom beställda därifrån. Väntar bara på bekräftelse. Fördelen är ju att dom finns i Göteborg och att man borde kunna plocka upp dom på plats vid lämpligt tillfälle. Då går nog priset ungefär jämt ut och då nyttjar jag egentligen hellre det som ligger lokalt.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    testat mycket/det mesta/flesta märkena på både skivor och belägg på projektbilar genom åren, och det som verkligen sticker ut från mängden är kombinationen Zimmermann skivor och Brembos HP2000 belägg.

    fungerar perfekt till vardags, iskalla i -35grader, aldrig ett skrik, extremt bra bett varma som kalla, väldigt linjära.(använder dom inom is-racing)
    dammar ~10% av vad originalbeläggen gör, och livslängden på skivor + belägg är >200% längre än original.

    fungerar också riktigt bra vid högre temperaturer, som vid bankörning, >900grader uppmätt efter 320-0, och fortfarande lika linjära.. samma pedalkänsla som kalla, har ännu inte fått dom att fada riktigt, trots våldsamma försök med R32-spis.

    som jämförelse höll EBC red/greenstuff EN körning, varpå halva beläggen var borta och dom dammade enormt.. yellowstuffen hängde med lite längre..
    carbotech xp8orna bettade fint varma, men hade uselt kallgrepp/olinjära + skrik.. pagid hade ett riktigt bra belägg, men satsen till fram-oken kostar mer än hela setupen z/hp2000 med skivor å allt.


    prismässigt går det att få lös kompletta 312f/256r skivor för runt 2000:- inkl frakt från tysk grossist, och belägg 16-1700:- runtom.. vilket totalt är ungefär vad originalskiva och belägg kostar på ena sidan.


    kort sagt ett vinnande koncept för vardags/inspirerad OCH bankörning.. =)
    Senast redigerad av Sn00k den 2015-06-16 klockan 13:44.

Liknande ämnen

  1. Det här med servicen, blir tokig!
    Av Eddy i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-29, 21:19
  2. Hur fungerar det här med ET-mått
    Av vwjohnssa i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 16:03
  3. Bromsskivor och belägg - orginal eller inte?
    Av Andersson Racing i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 07:37
  4. Ska det här hålet vara här? (Golf MK2)
    Av Strickz i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin