Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26
  1. #1
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453

    Min GTI MK6 blev en diesel under natten

    När jag skulle starta min MK6 i går morse (7300 mil på mätaren) så ville den inte starta alls. Startmotorn drog runt den tände till för någon sekund och lät som en diesel Merca från -73. (Den skramlade rejält).

    Jag vågade inte testa mer själv så jag ringde Mobilitetsservice och de skickade en bärgare. Killen försökte en gång själv men vågade inte testa mer själv då den lät hemskt när den försökte tända. Vi bogserade den till VAG. En mekaniker lyssnade en kort stund och sa "det låter dyrt, men jag kan inte säga något utan en felsökning."

    Är det någon som vet ungefär vad det kan vara utan att gissa allt för mycket? Bilen är fullservad och olja och filter är alltid bytta vid max 1,500mil. Jag har även ägt bilen sedan den var ny så den är inte kört på något galet sätt.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Bränslepumpstryckaren till högtryckspumpen.
    Låter dyrt och är dyrt , spec om man tryckt sönder gaveln på ventilkåpan.

  3. #3
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Kan något sådant gå på vagnskadan? Vad kostar ett sådant kalas??


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Maskinskadeförsäkringen gäller som regel

    tryckaren till bränslepumpen ska vara av rullmodell

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Svårt att tro att det är tryckaren till pumpen på 7500 mil...om de inte e fabrikationfel

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Mange.k Visa inlägg
    Svårt att tro att det är tryckaren till pumpen på 7500 mil...om de inte e fabrikationfel
    Kan låta meddela att mycket konstigare saker har hänt......TYVÄRR!

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Kan låta meddela att mycket konstigare saker har hänt......TYVÄRR!
    Sant...speciellt när det gäller vag motorerna

  8. #8
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453

    Min GTI MK6 blev en diesel under natten

    Fick svar idag. Motorn saknar helt kompression. Tyder på rasad motor... stämmer det så avbeställer jag min Golf Alltrack. Men de ska öppna motorn i morgon.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Stefan
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Citat Ursprungligen postat av jimZon Visa inlägg
    Fick svar idag. Motorn saknar helt kompression. Tyder på rasad motor... stämmer det så avbeställer jag min Golf Alltrack. Men de ska öppna motorn i morgon.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Bara att använda makinskadeförsäkringen via ditt försäkringsbolag isf. Då blir det inte så dyrt för dig.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    En kollega till mig råkade ut för helmotorras på sin MkVI Gti -09 förra året. Den hade gått drygt 4000 mil.. Minns inte exakt vad orsaken var men resultatet var tydligt och tråkigt. Blev till sist en ny motor efter att försäkringsbolag först försökt skicka i en beggad motor från en krockad bil som saknade dokumentation.

  11. #11
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Jag har förstått att man måste bråka. Aldrig att jag kommer godkänna en motor utan dokumentation i sådant här läge. Jag återkommer efter midsommar om status.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jag som haft lite kort inside säger att bråk oftast uppstår vid när några kriterier är fel , mil, service , inkompltt bok , eller annat som sätter garantin ur spel....t.ex trim. Utöver det så fråga vänligt angående VAG:s egna garanti. Är bilen köpt hos vag med bok så skulla jag absolut vända mig till dem(vag) först , se om det är något som tas via deras egen motorgaranti , är den inom tid och servicegränser har du stor chans på hjälp.

    Påtala så klart att bil är på att beställas och det så klart hav av ett kostsamt ras.

  13. #13
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Ja, bilen köptes ny hos VAG i Täby. Den har servas hos VAG enligt plan. Plus att olja filter alltid bytts vid runt 1500 mil. (Detta hos Tecs i Sundbyberg i Sumpan där jag förvarar mina däck. Dock med stämpel i boken).


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Magnus Wiberg
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    127
    Bytte in vår Mk6 för inköp av annat märke, 9500mil, två månader senare rasade motorn för den nya ägaren, kamkedjesträckaren sa dom...blev en dyrt (ca 90.000) för den återförsäljare jag köpte min nya bil av, dessutom skäms jag rätt mycket för att den bil jag bytte in, som jag tyckte jag skött så bra, visade sig vara så dålig...

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Citat Ursprungligen postat av wibmag Visa inlägg
    Bytte in vår Mk6 för inköp av annat märke, 9500mil, två månader senare rasade motorn för den nya ägaren, kamkedjesträckaren sa dom...blev en dyrt (ca 90.000) för den återförsäljare jag köpte min nya bil av, dessutom skäms jag rätt mycket för att den bil jag bytte in, som jag tyckte jag skött så bra, visade sig vara så dålig...
    Fast en brusten sträckare rår man nog inte på hur bra man än skött bilen.

  16. #16
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    VW har ännu (bilen lämnades in den 12'e) inte hittat felet på bilen. Dom har "börjat" riva ner motorn. Mekanikern "trodde" att det "kanske" var kolvras. :/
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av jimZon Visa inlägg
    VW har ännu (bilen lämnades in den 12'e) inte hittat felet på bilen. Dom har "börjat" riva ner motorn. Mekanikern "trodde" att det "kanske" var kolvras. :/
    Tråkigt med så få mil + bra skött med servicar osv.
    Men allt kan ju hända. Är bara en bil... hehe!
    Ingen tröst tyvärr..

    Och läste att du lämna in den 12:e, mobilitet bilar ska ju prioriteras (åtminstone gör dom de på våran VW-verkstad där ja jobbar).
    Men är de ngt större som nu ett troligen kolvras så prioriteras de kanske annorlunda ?
    Vet ju hur de är hos oss med semester tider osv, stressigt som de är o hinna med de bilar som är bokade och så ska vi inte tala om de extra bilar som lämnas och tas in i mån utav tid. De blir en hel del bilar som får vänta på sin tur..
    Vissa med mindre fel och vissa med större fel tyvärr.. inget att göra åt!

    Men man tycker ju att när du har mobilitet att de borde åtminstone prioritera och riva lite snabbt och kolla vad som är fel.
    För att återkomma med förslag på åtgärd, riva en sån där maskin tar ju inte evigheter och ja misstänker att även din vw-verkstad har ngn kille/tjej som är obokad för att just kunna ta mobiliteter och extra bilar.

    Lycka till och hoppas de snart kommer med besked om vad som hänt!

  18. #18
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Fick svar från VW idag. Det är en brusten sträckare och kedjan har kuggat över. Ventilsallad och toppen åt fanders. VW står för allt dock så det är ju positivt.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  19. #19
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Äntligen på måndag så är det dags att hämta ut min bil. Enligt VAG så gick kalaset på 48.000kr men som VAG i Tyskland står för. Det enda jag behöver betala är att de var tvungna att göra en service på bilen med bromsoljebyte, tändstift etc som kostar 6,000kr. Lite surt då det var 1,500 mil sedan förra stora servicen och 600 mil sedan jag gjorde olja/filterbyte. Men men...
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  20. #20
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av jimZon Visa inlägg
    Äntligen på måndag så är det dags att hämta ut min bil. Enligt VAG så gick kalaset på 48.000kr men som VAG i Tyskland står för. Det enda jag behöver betala är att de var tvungna att göra en service på bilen med bromsoljebyte, tändstift etc som kostar 6,000kr. Lite surt då det var 1,500 mil sedan förra stora servicen och 600 mil sedan jag gjorde olja/filterbyte. Men men...
    Det där låter ju lite märkligt, varför ska du betala för ett ras när de tagit på sig skulden? Och varför var de tvungna att byta bromsvätskan??

Liknande ämnen

  1. GTIn blev en traktor
    Av IMFA i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 13:26
  2. Min Passat Vr6 Syncro blev skrot
    Av Joda i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 19:48
  3. Det blev en GTI -90a till slut
    Av Wannabee i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 22:30
  4. Det blev en Lupo!! Lite funderingar!?
    Av Norpan i forum VW-forum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 11:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin