Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311

    BugRun 2015 bankörning

    Då har man testat Mantorp park med R32 o det gick ju bra.(min andra) Lite tråkigt med regnet men det torkade ju upp så jag körde ett sista pass innan stängning. 5 pass totalt.
    Hade justerat lufttrycket i framdäcken när det började regna, Sen stod den en stund o kallnade o väta på det då blev det understyrning x10.

    Första varven före 10 körde jag efter en kille som körde en svart polo. Jäklar vad han körde, den såg ut att välta i kurvorna.

    En mkt negativ upplevelse var en kille i en röd golf med namn på sidorutan.
    Har körde inte som man bör köra på en bankörning där det kan finnas riktiga nybörjare som mig.
    Jag släppte förbi honom eftersom jag så honom i backspegeln. Men i vänstersvängen ut på start o målrakan tryckte han in sig på innerspår o skar av idelspåret helt för de 2som var framför honom. De blev rejält förvånade när de påbörjar vänstersvängen o heltplötsligt kommer det en bil från vänster o de får tvärnita båda 2.

    Den händelsen gjorde att jag var på min vakt när han dyker upp i backspegeln. Det räddade mig från rejäla plåtskador i den tvära högersvängen innan depå infarten.
    Där gjorde han samma fula manöver. Jag visste att han var bakom men såg honom inte i backspeglarna o närmade mig kurvan. Bästa att köra ytterspår för vill inte kvadda min bruksbil. Vrider på huvudet för att kolla döda vinkel när jag vrider på ratten o mkt riktigt där kommer han o trycker in sig på innerspår.

    Visst är han nog en van duktigt förare men så tror jag inte är lämpligt att köra vid dessa tillfällen.
    Det är ju rena rejsingfasoner o trycka in sig på innerspår. Jag skulle ge honom rött kort!

    Förarmötet var bra men han skulle behövt mikrofon för att höras. Eller en lokal vi kunde samlas i. Viktig info!
    Tyvärr pratade han inte om att man bara kör om på rakor. Ni kanske inte har den regeln men det vore bra. Även det att man blinker åt sidan när man har sett bakom varande. Det har jag lärt mig på annat håll. Några gjorde så.

    En gång var det 6-8 bilar framför i "3 filer" i bredd på långa rakan.

    Blev omkörd av en lupo i 130 på långa rakan. Va fan den var nog inte orginal hihihi. Någon här?

    Min nybytta bromsvätska visade 2% hur är det möjligt? Det är ca4 veckor sedan Ate blue Racing tog plats.
    Kan det suga åt sig fukt om det stått länge hos mekonomen? Eller som han sa att det var rester av den gamla som orsakade det, för det gamla var riktigt dålig. Blev redig skillnad på bromsverkan när jag bytte.
    Man hade inga problem i alla fall. (Nya skivor o stoptechbelägg)

    Det var mina intryck.

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Är det den mörkröda Golf 2:an (?) med åhlänska regplåtar som du syftar på?

    Jag såg också honom göra den manövern ett par ggr. Det är ju helt klart så man kör racing och det sätt man använder när man har en lätt bil med bra bromsar. Om det sedan är lämpligt vid ett sådant här tillfälle, kan man säkert diskutera i alla oändlighet.

    Jag måste säga att jag är väldigt nöjd. Var bara där fre-lör men fick åka alldeles tillräckligt mycket på bana. Det var riktigt trevligt. Och det allra viktigaste, hel gubbe och hel bil med hem.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Japp stämmer precis det!

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2009
    Namn
    Erik Lundberg
    Ort
    falun
    Inlägg
    16
    Var skitkul att köra lite bana, även om 1750kg BORA inte är optimalt på något sätt.
    Hoppas jag inte var i vägen för någon för länge!

  5. #5
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Jag körde i stort sett hela Lördagen då banan var öppen, med stor behållning. Tycker att det var bra disciplin avseende deltagarnas körning, särskilt med tanke på att det var "drop in". Det kom några regnskurar så de passen blev lite extra spännande, det såg jag på andra deltagare med. Regn är lärorikt.

    I alla fall blev det en mycket lyckad dag!

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2015-06-07 klockan 22:34. Anledning: stavning
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av lumpan Visa inlägg
    Var skitkul att köra lite bana, även om 1750kg BORA inte är optimalt på något sätt.
    Hoppas jag inte var i vägen för någon för länge!
    1750? Hur tung baslåda har du?
    Har du dubbla avgasrör ungefär som på R32?
    Vad har du för motor i Boran?
    Senast redigerad av Rickard.v den 2015-06-07 klockan 22:11. Anledning: säärskrivning

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2009
    Namn
    Erik Lundberg
    Ort
    falun
    Inlägg
    16
    fel 1650 visade vågen. Ja den svarta, orginal v6a med avgas och luftfilter bara. 16.2 på strippen Lite långsammare än golfen jag hade 2013.. den gick 11.3.
    I övrig var de nog den sämre av dom 11 bugrun jag varit på, kändes nästan tomt på området.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391

    BugRun 2015 bankörning

    Citat Ursprungligen postat av lumpan Visa inlägg
    fel 1650 visade vågen. Ja den svarta, orginal v6a med avgas och luftfilter bara. 16.2 på strippen Lite långsammare än golfen jag hade 2013.. den gick 11.3.
    I övrig var de nog den sämre av dom 11 bugrun jag varit på, kändes nästan tomt på området.
    Ja jag var ju inte där
    Ärligt talat så fick jag känslan förra året att BR gjort sitt tyvärr

  9. #9
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    För att klargöra, VWCS anordnar inte bankörningen på bugrun. Vi hjälper bara till med besiktningen.
    Om nybytt vätska visar på fukt beror det ofta på att behållaren inte är riktigt rengjord vilket gör att en del av den gamla vätskan finns kvar och kan ge utslag på mätaren.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  10. #10
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Härligt att många hann med och köra av sig en del.

    Visa ömsesidig respekt på dessa träffar är viktigt och man måste utgå från att nivån varierar mycket.

    Själv vred jag ur så mycket jag kunde av nyförvärvet (Polo 6N1 1.4 Gti) Röd med openair.
    Har ju en banpreppad Lupo så den här tyckte jag krängde som ett slagskepp
    SKämdes inte iaf och fick en hel del drifting avverkat under regnandet
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  11. #11
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Det var intressant och kul att få pröva på bana för första gången. Bilen funkade fint, det var nog helt klart föraren som var den begränsande faktorn i och med att det var min första gång och jag egentligen aldrig vågade utnyttja bromsarna fullt. Blev väl 6 pass under lördagen, dock rätt så korta pass på 4-5 varv.

    Rätt ofta kom det ju upp bilar bakom, och jag försökte att så smidigt som möjligt blinka och hålla mig till sidan, för att undvika att de eventuellt skulle dyka på insidan i nästa sväng utan att vi båda är med på det. Och allt gick ju lyckligt till, men man får nog vara uppmärksam när det är såpass många bilar ute, och vissa håller rätt bra fart.

    När man kör på gatan märks det ju ibland att man har framhjulsdriven bil när man gasar lite. På banan är greppet så bra att det inte var några problem med fästet, kändes som att köra en gokart. Men när banan blev lite blöt fick antispinnen rycka in vid några tillfällen. Lite skoj att det är mycket lättare att köra "på gränsen" när banan blir lite hal. I synnerhet sista högersvängen vid depåinfarten var intressant när det var blött.

    Blev ett par varv i RS-banan efteråt också. Där gjorde sig WRC:n riktigt bra, bättre än GTI mk7:an man fick pröva, om jag får säga det själv. Överhuvudtaget tror jag mindre och mera kurviga banor lämpar sig bättre för min bil. Mantorp känns lite väl stor och snabb. Men jag ser helt klart fram emot lite bankörning även nästa Bugrun. Men förhoppningsvis ska det bli lite mer körning denna sommar också.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Men förhoppningsvis ska det bli lite mer körning denna sommar också.
    Du missar väl inte vår träff på Kinnekulle 1 Augusti,
    mycket roligare än Mantorp enligt mig.

    Kom upp på fredagen och grilla med oss på området
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Du missar väl inte vår träff på Kinnekulle 1 Augusti,
    mycket roligare än Mantorp enligt mig.

    Kom upp på fredagen och grilla med oss på området
    Japp den såg jag på FB idag o blev ganska sugen kan jag säga, trots att det är längre hemifrån än till mantorp.

    Sitter o kollar igenom Gopro filmerna nu o kul att känna igen bilarna här som ni körde.

    VFR har du fixat med din motor eller har du bara så mkt bättre flyt/fart ut på långarakan.
    Faktiskt lärorikt att kolla filmer när man kör. så man vet hur man inte ska göra nästa gång. Detta var min andra bankörning.
    Testade första gången på Gröndal motorstadion för någon vecka sedan. Blir nu på torsdag igen.

  14. #14
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Du missar väl inte vår träff på Kinnekulle 1 Augusti,
    mycket roligare än Mantorp enligt mig.

    Kom upp på fredagen och grilla med oss på området
    Jag kommer absolut, såvida jag inte är bortrest den helgen. Planeringen inför sommaren och semestern är rätt så osäker ännu, men förhoppningsvis har jag möjlighet att komma upp.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  15. #15
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av Rickard.v Visa inlägg
    VFR har du fixat med din motor eller har du bara så mkt bättre flyt/fart ut på långarakan.
    Nej, jag har inte gjort ngt med motorn. Inte ännu.

    Bättre flyt/fart än vad? Dig själv? Vad körde du?

    Och Kinnekulle ska bli jätttrevligt!
    Senast redigerad av vfr den 2015-06-09 klockan 11:45.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Nej, jag har inte gjort ngt med motorn. Inte ännu.

    Bättre flyt/fart än vad? Dig själv? Vad körde du?

    Och Kinnekulle ska bli jätttrevligt!
    Svart R32 mk4. Tyckte du drog förbi utan problem i början av långa rakan. Visst jag gav inte 100% men nästan.

  17. #17
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Aha, den ja. Den kommer jag ihåg. Fast jag inte visste då att det var en R32:a. Jag har dålig koll på Mk4rna...

    Hur mycket är det i Mk4 R32? 250hk som i Mk5 R32? Vikt?

    Min är ju en ED30 så den har 230hk original. På runt 1450kg tjänstevikt.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Jaha du kommer ihåg den, körde jag så illa hahahaha (första gången)

    Ok det är ED30 då skiljer det inte så mkt. (jag tänkte 200) O din är lättare.
    Har du fixat väghållning något?

    Jag har ju 241 på 1540 tjänstevikt. V6 o 4motion du vet......

    Det var ju en svart MK4 till som körde senare men en 5D Gti.

  19. #19
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det satt HR-fjädrar på den när jag köpte den. Inget annat är gjort vad jag vet.

    Med dom siffrorna så borde det nog bli ungefär jämt skägg. Du har något mer effekt och något mer vikt, men inga stora skillnader.

  20. #20
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Rickard.v Visa inlägg
    Jaha du kommer ihåg den, körde jag så illa hahahaha (första gången)

    Ok det är ED30 då skiljer det inte så mkt. (jag tänkte 200) O din är lättare.
    Har du fixat väghållning något?

    Jag har ju 241 på 1540 tjänstevikt. V6 o 4motion du vet......

    Det var ju en svart MK4 till som körde senare men en 5D Gti.
    Viktfördelning är ett problem, tung vr6a i fronten är ingen höjdare på bana.
    Annars är det en fin bil, men finns bättre alternativ för bankörning
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2015-06-05, 19:08
  2. Bugrun 2015
    Av Premis i forum Träffar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-31, 23:31
  3. Bankörning Bugrun
    Av DennisV6 i forum Bankörning
    Svar: 139
    Senaste inlägg: 2014-06-07, 01:43
  4. Bugrun & bankörning?
    Av mk1-turbo i forum Bankörning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 01:55
  5. Bankörning Bugrun
    Av mattiask i forum Bankörning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 16:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin