Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181

    Varför måste VCDS köras som administratör?

    Under Win7, och troligen 8 också, så måste jag köra VCDS som administratör. Är det så för er andra också?

    Det tycker jag känns lite B på en så "proffessionell" programvara som man ändå köpt. Jag vet att fr.o.m Win7 så ställs större krav på tillåtelse från användaren att göra saker i systemet, men den biten är ändå lösbar.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Ingen aning då jag inte kör själv
    Vet inte hur setupen ser ut, men här kommer två generella tips.
    Ibland kan det räcka att flytta installationen utanför defaultplaceringen. Till t.ex. C:\VCDS\*.*. Eller ännu bättre, D:\VCDS\*.*. Men om den skriver till filer i systemkatalogerna så hjälper detta sannolikt inte.

    Det kan också vara så att den skriver till en viss sträng i registret som är avsedd för systemet. Om man vet exakt vilken det är så kan man ge separat adm access dit enbart.

    Anledningen till att program "kräver" adminbehörighet är oftast pga utvecklare inte gjort det dom borde, eller inte fått tid att göra det dom borde. Dvs designa en applikation som inte kräver administratörsbehlörighet för att köras.

    Mvh

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Anledningen till att program "kräver" adminbehörighet är oftast pga utvecklare inte gjort det dom borde, eller inte fått tid att göra det dom borde. Dvs designa en applikation som inte kräver administratörsbehlörighet för att köras.
    Precis. Det är så jag tycker också. Säljer man en såpass seriös programvara som VCDS, så ska man ta mig sjutton se till att göra saker på rätt sätt.

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Kör x64 versionen på en Win 8.1 och behöver ej köra som admin.

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det var ju skumt. Borde ju vara samma på alla tycker jag. Win7 och 8 är ju såpass lika i dessa avseenden att det inte borde vara det som är skillnaden.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Kan testa på en Win7 burk och se hur det lirar där imorgon.

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Jag tror att det är "by design" från deras sida, just för att det är en "professionell" programvara som de vill att den bara ska köras av Admin's.

    Får jag fråga var för du inte är "local admin" på din egen dator ?. Du behöver inte använda dig av "built in" Administrator kontot om du inte vill det. Lägg bara in din user i "local admin" gruppen så är det grönt. Ska du köra "built in" Administrator kontot som "ditt konto" så rekommenderar jag att du byter namn på det till något annat.

    Anledning till att det kan se ut att fungera olika för olika personer är att de vet inte om att de är medlem i "local admin" gruppen på deras dator eller inte.

    /mvh soyd

  8. #8
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Visst är jag administratör på min egen maskin. Men det är ändå skillnad att starta med "Run as administrator".

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Måste va ngt knas på din burk, installerade det nu på en Win7 burk och det är bara att köra på direkt. Behöver ej köra "run as" på den heller. Kör både os och vcds i 64-bit, ska ifs inte spela ngn som helst roll.

    Men för att komma runt det kan du ju köra egenskaper på genvägen och sedan bocka i att det alltid ska köras som admin.

  10. #10
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jag tror grejen är den att VCDS vill installera sig i en rotkatalog i C:, inte den vanliga "Program" eller "Program Files" som andra program använder. Och det har jag inte tillåtit den att göra utan valt en katalog under "Program Files" istället. Jag tycker det är ett oskick att hålla på och skapa applikationsberoende kataloger i min C:. Program ska inte ligga i egna rotkataloger. Om VCDS måste ligga i egen rotkatalog för att fungera korrekt så är det klantiga programmerare. Och då har man inte ansträngt sig för att lösa problemet. Jag vet att det finns en del mer saker man måste tänka på från Vista/Win7 och framåt.

    Och vi pratar ändå om ett program som kostar en hel del, inte ett gratisprogram.

Liknande ämnen

  1. 2.0 FSI - måste köras på 98oct?
    Av mt4base i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-16, 23:20
  2. Någon som har VCDS i Göteborg?
    Av Ludde83 i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 00:53
  3. Jag måste köra som en kärring?
    Av jimZon i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 18:17
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-01, 18:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin