Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288

    Felaktig service kunde kostat mig en ny motor?

    Hej
    Har haft två misslyckade servicebesök av två på kort tid. Den första verkstaden fixade iofs sitt misstag så det är löst eftersom de bekostade en ny reparation av nivåsensorn som de förstörde.
    Den andra verkstaden kunde kostat mig ny motor.

    I fredags lämnade jag in bilen på att byta morolja, för tänkte att det var dags att ha en i serviceboken utöver de man gör emellan. Dessutom skulle jag resa ca 60 mil så timingen var bra. På motorvägen lördag morgon tänds oljelampan. Låg oljenivå. Stannar direkt. Tar fram mätstickan. Får inte träff alls på mätstickan. Stack jag ner den torr så kom den upp torr.

    Så, om man betalar 2.766.- inklusive 30% nykundsrabatt så förväntar man sig att de också fyller på ända upp till angiven nivå eller hur? Som tur var hade jag en hel liter med mig, och med den kunde jag fylla upp till minvärdet. Första macken hade just denna oljan så jag hällde i 6 dl till. Så summa summarum. Det saknades 1.6 liter olja i motorn. De påstår att de hällt i 5.8 liter. Uppenbarligen inte.

    Vad hade ni gjort nu på måndag?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Vilket företag var det som gjorde en sådan dundertabbe? Ska lämna in min på service imorgon kl 7, kanske ska slänga med en extra flaska olja i skuffen ..

    Du får åka tillbaks och vara arg ..
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Well, vill inte outa dom ännu, vill ge dom ännu chans att förklara sig. Men jag skickar på pm om någon står inför service just. Premis, du fick ett pm.

    Blir fortfarande arg bara jag tänker på det. Hade man kunnat kräva ny motor om en audi auktoriserad verkstad tabbar sig på oljebyte?

  4. #4
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Otroligt. De har väl fyllt bilen och kollat oljan utan att starta den.... det går åt en bra mängd till filter och luftfickor.

    Jag hade blivit rejält upprörd över ett sådant klavertramp! Du får se vad de säger. Går liksom inte att bortförklara.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #5
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Antar att det är Din TTRS (Olas tidigare bil), då är det 6,5 liter det går åt vid service enligt VAG´s egna verkstads program och vet att det till och med är på gränsen till för lite vid service på dessa bilar.
    Så kan mycket väl stämma att dom slog i 5,8 liter eller iaf i närheten av det.
    Det är fortfarande minst 1 liter för lite vi brukar slå i strax över 3 burkar (2liter per burk) sedan avsluta med nästan en halv till och sedan starta upp och kontrollera.
    Ofta går det åt ca 7 liter vid byte på TTRS & RS3.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Hej Jimmy. Stämmer bra. Tack för infon. Har frågat förr. När startar stertman en filial på västkusten :-)

    Efter 1.6 liter landade jag strax över mitten mellan Min och Max när motorn är varm.

    Sent from my giant iPhone killer

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    564
    Känns ju rätt olustigt kan jag tänka mig. Vad har dom mer missat isf? Jag hade kollat så filtret verkligen var bytt med då. Tänk om du skulle köra bana eller kört ner till Ringen. Jag hade varit duktigt förbannad.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Ja, jag kan inte uttrycka i ord vad jag kände just då och faktiskt vad jag känner fortfarande. Extra olustigt var att oljesensorn inte sa till tidigare.
    Jag skulle just ut på en längre resa som jag sett fram emot, som jag investerat pengar i. Så när man kör by the book för att få den där stämpeln..så händer detta. Skandal. I princip borde jag få tillbaka 312:- för olja som de inte hällt i. Men det känns alldeles för billigt.

    Ps, extra olustigt är det med tanke på hur välhållen bilen var..innan verkstadsbesöken. Ledsen Ola. Bytte bromsvätska, belägg, skivor fram, fjädrar bak.. själv..inga problem.

    Återkommer.

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    564
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Ja, jag kan inte uttrycka i ord vad jag kände just då och faktiskt vad jag känner fortfarande. Extra olustigt var att oljesensorn inte sa till tidigare.
    Jag skulle just ut på en längre resa som jag sett fram emot, som jag investerat pengar i. Så när man kör by the book för att få den där stämpeln..så händer detta. Skandal. I princip borde jag få tillbaka 312:- för olja som de inte hällt i. Men det känns alldeles för billigt.

    Ps, extra olustigt är det med tanke på hur välhållen bilen var..innan verkstadsbesöken. Ledsen Ola. Bytte bromsvätska, belägg, skivor fram, fjädrar bak.. själv..inga problem.

    Återkommer.
    Du borde kräva tillbaka hela beloppet! Dom har ju inte utfört det dom tog betalt för och dessutom kostat dig en resa, merarbete och egen olja. Uselt!

    Jag lämnade bara bilen till folk jag kände personligen på Audi och var oftast med under tiden service gjordes för att se så allt gjordes korrekt. Tragiskt att det ska behövas men uppenbarligen behövs det.

    Hoppas inte bilen hann ta skada men har du inte kört hårt och stannade direkt som du sa så borde det ju inte vara någon större fara antar jag. Den var ju iaf inte tom på olja åtminstone vilket jag har vänner som råkat ut för, eller som Saab gjorde på min Aero, bytte ventilkåpspackning men spände inte en anda skruv till ventilkåpan efteråt så all olja pissade ut på vägen hem.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Hej
    Så, nu är allt utagerat. Verkstaden ifråga hade kollat upp med Audi i tyskland och tydligen finns det två varianter. Vissa behöver 6.5 liter. Min var en sådan, även om det står 5.8 i Audi sveriges register. (ringde och kollade) Så det var ju bra att verkstaden gick den extra milen, och sen bekostade de också ett helt nytt oljebyte som backjobb. Så när jag hämtade ut bilen för tredje gången för detta oljebyte så blev allting bra till slut.

    Men vänta nu. "Tredje gången" kanske ni undrar? Ja alltså trots att de hade försäkrat sig om uppdaterade nivåerna, samt hade ett backjobb där trovärdigheten på spel, så lyckades de trots allt missa igen. Den här gången fyllde de på för mycket olja. . Men denna gången körde jag bort bilen direkt till en GDS hall ett par hundra meter bort för att spola av bilen och sen kolla oljan.

    Alltså, maskin eller inte. Man måste ju ändå avsluta med minst en manuell kontroll.
    Namn:  ScreenShot153.jpg
Visningar: 532
Storlek:  8.7 KB
    Bilden är efter att bilen stått avstängd ett par minuter direkt efter andra oljebytet och enligt manualen skall man ju vända sig till verkstaden om det är över maxvärdet. Vilket det helt klart är.

    Men nu har jag antagligen västkustens renaste motor så slutet gott allting.. nåja
    Senast redigerad av golfhenke den 2015-06-09 klockan 11:22.

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Hej
    Så, nu är allt utagerat. Verkstaden ifråga hade kollat upp med Audi i tyskland och tydligen finns det två varianter. Vissa behöver 6.5 liter. Min var en sådan, även om det står 5.8 i Audi sveriges register. (ringde och kollade) Så det var ju bra att verkstaden gick den extra milen, och sen bekostade de också ett helt nytt oljebyte som backjobb. Så när jag hämtade ut bilen för tredje gången för detta oljebyte så blev allting bra till slut.

    Men vänta nu. "Tredje gången" kanske ni undrar? Ja alltså trots att de hade försäkrat sig om uppdaterade nivåerna, samt hade ett backjobb där trovärdigheten på spel, så lyckades de trots allt missa igen. Den här gången fyllde de på för mycket olja. . Men denna gången körde jag bort bilen direkt till en GDS hall ett par hundra meter bort för att spola av bilen och sen kolla oljan.

    Alltså, maskin eller inte. Man måste ju ändå avsluta med minst en manuell kontroll.
    Namn:  ScreenShot153.jpg
Visningar: 532
Storlek:  8.7 KB
    Bilden är efter att bilen stått avstängd ett par minuter direkt efter andra oljebytet och enligt manualen skall man ju vända sig till verkstaden om det är över maxvärdet. Vilket det helt klart är.

    Men nu har jag antagligen västkustens renaste motor så slutet gott allting.. nåja
    Det stället är en problemmagnet helt klart. Har vart där flera gånger och man går alltid därifrån med lätt oro i magen att dom inte gjort rätt (eller inte gjort allt som dom ska). Min servicebok är felstämplad och petighetstestet (om dom har smörjt gånggärn och huvlås) har dom falerat varje gång plus övriga problem med uteblivna hyrbilar, uteblivna leveranser och oförmåga att förklara skillnaden på det olika servicetyperna. Dom var duktiga (inte den verkstaden dock) på annan ort när dom lanserades men sedan har det gått stadigt utför.

    Själv är bäste dräng som vanligt, bra att det löste sig för dig till slut. Typ.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

Liknande ämnen

  1. Jag byggde mig en Käfer-Beetle
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 01:16
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-28, 21:45
  3. En Ebay-historia som kunde slutat illa!
    Av Dave the brave i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-22, 08:37
  4. Köpte mig en Scirocco -75
    Av sphincter i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 21:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin