Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Johan Sahlberg
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    11

    Avgasvärden åt fanders och drar olja (bilder!)

    Köpte bilen, en Golf IV 1.4-16v -99 som gått 17.000mil, sent förra året och har kört med den varje dag till jobbet 1,7 mil enkel resa.
    Ibland har jag märkt att den rykt bakom bilen när jag kört långsamt bakom bilar när jag kört lite ryckigt, men stundtals har den gått fint. Dagen innan besiktningen tog jag isär och rengjorde allt vevhusrelaterat, rengjorde fällan med diesel som var helt igenkläggad! Efter detta rök inte bilen någonting vad jag märkte och gick fint.
    Sedan var det dags för besiktning i mitten på mars och den gick ju inget vidare då.
    Avgasvärdena var helt uppåt väggarna. För hög CO, CO 2500, HC och Lambda. Rubbet...

    Då böt jag det mesta som gick (tändstift till NGK V-line, motorolja, oljefilter, luftfilter).
    Tändstiften såg rejält slitna ut, en hade till och med svullen isolator (gått magert?).
    Hade ju redan rengjort alla vevhusslangar och oljefällan med diesel så den var ju redan ren.
    Mina värden på ombesiktningen blev då:
    CO - 0,5 (0,5)
    CO 2500 - 0,5 (0,3)
    HC - 422 (100)
    Lambda - 1,03 (0,97 - 1,03)

    Fortfarande för hög HC och CO 2500.
    Besiktningsgubben trodde katalysatorn var körd.

    Igår tog jag isär och kikade på den nya stiften för att se hur motorn mår.
    Stift 2 och 4 var redan rejält svartsotade med en beläggning som gick att pilla bort i skorpor, stift 1 var lite mindre sotigt och stift 3 såg rätt bra ut.

    Bilen drar ju en del olja, runt 1 liter på 2 månader.
    Bilen ryker ju inte längre som den gjorde innan jag rengjorde vevhusslangar och fälla, men om man kört en sträcka och sedan stannar och varvar upp bilen ett par gånger så kan man märka av ett litet rökmoln bakom bilen å så luktar det rejält.

    Vad kan man dra för slutsats av det?
    Att två cylindrar drar in olja, m.a.o toppackning, ventiltätningar? Kolvringar?

    Märkte även att det var en del olja runt stiften som antagligen runnit ner från ventilkåpspackningen som uppenbarligen inte är riktigt helt tät. Inga mängder dock. Kan olja tränga sig ner i motorn via gängorna trots åtdragna stift?

    Å varför är Lambdan så hög? Bilen går magert.... Kan det va läckage, å var isåfall?

    Har tagit bort Lambdan och kopplat på förvärmningen sen kört gaständartricket, och den funkade fint.

    Så vad kan man göra här näst?

    Oerhört tacksam för hjälp med detta! PLEASE! Sliter mitt hår snart...

    Tjing!
    Senast redigerad av Flai den 2015-09-23 klockan 22:09.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av Flai Visa inlägg
    .

    .
    toppackning, ventiltätningar? Kolvringar?
    topppackning mindre troligt

    tag ett kompprov innan forsatt felsökning, om det är vetiltätningar/styrningar som är dåliga
    kan det vara värt att renovera toppen, kolvringsatser finns för 250-300st hos bildelaronline24

    1,4 litermotorer är svåra att få tag på begagnade

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Johan Sahlberg
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    11
    Här kommer en liten uppdatering:

    Har skruvat bort oljefällan på vevhuset igen, och det visade sig den var helt geggig igen, bara efter ca 100 mil.
    Vet att jag läst att folk skrivit att man kan inte rengöra dom utan det är ny oljefälla som gäller. Antar att så kanske är fallet.

    Men, jag fortsätta plocka ner delar på bilen. Så jag plockade bort luftburken och gasspjällhuset och fick en smärre chock(!).
    Det visade sig att det var helt tjockt med oljeavlagringar som stelnat till en gummiliknande form som jag fick skrapa bort. Tog även bort själva foten som sitter under spjällhuset som har EGR'en ansluten till sig och skruvade bort den oxå. EGR-röret var rejält koksat och hela vägen in i foten var lika koksad. Tittade ner i insugningsröret och det är en tjock beläggning på hela väggarna av svart olja som går att skrapa av!

    Min teori är att, rätta mig gärna, att olja skjutits in i motorn via igenstoppad vevhusventilation, vilket föregående ägare kört LÄNGE med troligtvis. Eftersom det förbränts så mycket olja har avgasåterledningen skickat tillbaka all denna oförbrända olja tillbaka in i foten på spjällhuset och förorenat hela insugningsröret och foten.
    Så nu tänker jag plocka av insugningröret och göra rent ordentligt till att börja med. Frågan är hur det ser ut i förbränningsutrymmena på toppen.
    Finns det något sätt man kan göra rent toppen utan att behöva riva av den tro? Typ en första hjälpen! Oljebyte lär jag ju göra i vilket fall, om ev rengöringsrester åker ner i vevhuset dvs.

    Börjar bli rejält uppgiven på detta elände

    Tacksam för all hjälp!

  4. #4
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av Flai Visa inlägg
    Finns det något sätt man kan göra rent toppen utan att behöva riva av den tro ?
    Joo det finns en sån metod.
    Sputa in en vattendimma i insuget under drift, gör att förbränningsrum och ventiltallrikar osv blir "avsotade"
    Brukar komma en massa skit ut ur avgassystemet när man gör det.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Johan Sahlberg
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Joo det finns en sån metod.
    Sputa in en vattendimma i insuget under drift, gör att förbränningsrum och ventiltallrikar osv blir "avsotade"
    Brukar komma en massa skit ut ur avgassystemet när man gör det.
    Jo, läste lite om denna metod. Får helt enkelt provas när jag skruvat ihop alltsammans igen.
    Var en hel del oljeavlagringar i insugsröret, men väl framme i insuget på toppen såg det faktiskt fint ut när jag kikade in, och ventilerna såg rena och fina ut från kanalen in sett. Hur avgaskanalerna kanske ser ut är ju en annan femma dock (!).

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Ludwig C
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    95
    Skulle provat en rvs behandling, gjorde en sådan på en polares saab, slutade blåryka vid kallstart och drar inte alls lika mycket olja längre innan var det nästan som ditt. Du kan kika lite på rvs.se
    Annars går det ju prova en lite tjockare olja typ 5w50 eller 10w60 funkar bra även vintertid och kanske tätar motorn lite bättre, finns för bra pris på biltema. Kan ju vara så att din katalysator blitt dålig för motorn skjutit ut mycket olja i avgaserna?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Johan Sahlberg
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    11
    Har sneglat på RVS produkter lite då och då men aldrig provat dom.
    Har kört med 10-50w olja nu ett tag för att se om konsumtionen skulle bli mindre, men det gjorde ingen direkt skillnad.

    Har skruvat ihop bilen igen nu efter noggrann rengöring av allt insugsrelaterat. Bilen går fint, vad jag kan höra, men det ryker en del från slangen från vevhusventilationen efter ett tag när motor börjat bli lite varm. Kommer en hel del ånga.
    Märkte inte av någon direkt rök från avgasröret till en början, men när motorn blivit ordentligt varm när man legat och varvat ett tag och sen släppte av och gasade upp rejält ett par gånger så började det ryka ganska kraftigt vid varje gasning.

    Rätta mig om jag har fel, men pekar inte detta mer och mer på att ventiltätningarna är kaputt?
    Eftersom det börjar ryka när oljan antagligen blivit så tunn så den smiter förbi tätningarna på ventilerna.

    Att tillägga är oxå att jag gjorde ett komptest på motorn när den varm och jag hade 12kg i varje cylinder, så kolvringarna borde vara ok.

    Vad tror ni?

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Ludwig C
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    95
    Gör ett leak down test så märker man om ringarna är dåliga, skulle nog gjort en rvs och prova så kanske man slipper riva maskin

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Johan Sahlberg
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    11
    Jag har nu renoverat upp toppen med nya ventilskaftstätningar och rengjort alla ventiler från sot och koks så de blev fina igen. Slipade in de lätt mot sätena igen när jag satte tillbaka allt. Plockade ihop hela maskinen igen, å fick samma resultat igen... rök svart efter ett par ordentliga varvningar som sen avtog efter en stund när den fick gå på tomgång. *suck*

    Så nu har jag rivit av toppen igen samt oljesumpen och plockat ut alla kolvarna för inspektion av kolv och lopp.

    Kolvarna var rätt slitna på ena sidan, den som går bakåt mot bilen.
    Loppen hade inga, om kanske en aning i vissa lopp, honingslinjer.

    Vad kan jag dra för slutsats? Cylinderlopp helt slut?
    Kan lägga till att jag testade den så kallade wd40-metoden för "skoj skull" innan jag rev isär motorn för att se om det höll tätt nånstans. Rann rakt igenom på 2 av 4 cylindrar, varav de två resterande höll betydligt tätare, men inte helt.

    Kan man göra nått? Kan man hona om? Nya ringar? Eller måste man borra...? Kanske rakt av skrota schabraket?

    Hjälp sökes desperat! Måste få ett slut på den här historien...

    Tack!

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Är det någon kännbar vändkant på cylinderns överdel ?

    om inte så kan man troligen bara hona om dessa

    kolvarna om dom ser slitna ut borde kunna återanvändas med nya kolvringar
    kolla noga efter sprickor

    tag bilder och lägg upp

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    du skriver svart rök denna gång.. dvs för mycket soppa.
    HC-värdet pekar ju mycket riktigt på olja i förbränningen, men skulle även ge BLÅ rök.
    möjligt/högt troligt att katalysatorn gett upp om olja passerat igenom den.. då dör den fort.. finns nya på tyska ebay för småslantar.

    den underliggande orsaken verkar definitivt ha varit igensatt vevhusvent, samt nu något som gör att den går fett.. igensatt/bränd lambdasond? kollat felkoder?


    det är förövrigt inte "bara" att hona om alusil-lopp, om det nu är den lilla aluminium 1.4an vi pratar om här.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Johan Sahlberg
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    11
    Nja, svart rök ev blå rök, lite svårt att avgöra då det var mörkt ute dessvärre... luktade väldigt mycket bränt.
    När jag rev ner det igen så tyckte jag det redan börjat bli bruna oljebeläggningar uppe på kolvarna efter jag hade testkört den när jag satte ihop den första gången.
    Vevhuset var ju som sagt helt igensatt när jag rensade den efter jag ägt bilen i 2-3 månader. Hade ju märkt att den drog väldigt mycket olja och rök ibland som bara den, speciellt i nedförsbackar när man legat å bromsat och gasat om vart annat.

    Kunde iaf inte känna nån värst vändkant, ytterst lite med nageln ( se bilder, ser dock värre ut än vad som kunde kännas ).
    Loppen har väl nån liten repa men absolut inget djupt.
    Det ena lager var ju inget vidare, det som satt på staken till kolv 1 ( se bild). Har troligtvis kommit in nått skräp som legat å skavt. De andra 3 lagren hade jämn och fin matt yta och såg helt normala ut.
    Har haft dän lambdan och testat den med de s.k. gastricket. Den verkade funka fint och var inte speciellt sotig eller så.
    Har dessvärre inget VAG-testverktyg för att läsa koder...så kan inte se om det är något som spökar med det tyvärr.
    Får se om ni blir nått klokare av dessa bilder

    Namn:  Fil 2015-09-23 20 41 36.jpeg
Visningar: 3274
Storlek:  1.62 MBNamn:  IMG_2888.jpg
Visningar: 3083
Storlek:  862.3 KBNamn:  IMG_2892.jpg
Visningar: 3123
Storlek:  938.6 KBNamn:  IMG_2896.jpg
Visningar: 3097
Storlek:  960.3 KB

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Ser ut som det är ok för kolvar och cylindrar
    omhoning bara det inte är nikasil som någon nämde

    kolla dock ytan på vevaxeln till 1:an

    4st kolringsatser och vevlagerkit
    mät dock innan inköp så det inte är överdimension

    skruvar /bultar till vevlageröverfall bör/ska bytas ut

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Johan Sahlberg
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    11
    Hittade en PDF på nätet om AHW, där stod det:

    "The crankcaseused in the 1.4-ltr. 16V 55kW engine is made ofdie cast aluminium.The liners are made of gray cast iron. They arepress-fitted in the crankcase and machinable."

    Så det verkar ju va fritt fram att hena om loppen isåfall och slänga på nya ringar
    Det rök ju som sagt en hel del från vevhusventilationsslangen om man lossade den från luftburken. Så det måste ju pressat ner en hel del ner i vevhuset pga dåliga ringar, eller kan det beror på nått annat?

    Får hoppas detta gör susen... kostar ju ändå en rejäl slant med nya kolvringar, trots att man köper hyffsat billigt från Tyskland.

  15. #15
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av Flai Visa inlägg
    Kolvarna var rätt slitna på ena sidan, den som går bakåt mot bilen.
    Loppen hade inga, om kanske en aning i vissa lopp, honingslinjer.

    Vad kan jag dra för slutsats? Cylinderlopp helt slut?
    Kan lägga till att jag testade den så kallade WD40-metoden för "skoj skull" innan jag rev isär motorn för att se om det höll tätt nånstans.
    Rann rakt igenom på 2 av 4 cylindrar, varav de två resterande höll betydligt tätare, men inte helt.

    Kan man göra nått?
    Kan man hona om?
    Nya ringar?
    Eller måste man borra...?
    Med de miltalen din motor har så SKA ABSOLUT EJ loppen behöva borras !!
    Mät upp loppens ovalitet så ser du om de är OK eller inte.
    Om de inte uppfyller speccarna så skulle jag helt klart hävda tillverknings fel !

    NiCaSil belagda cylindrar ska endast i undantags fall honas och då med speciell utrustning.
    Jag skulle vilja påstå att det är mycket ovanligt att cylinder loppen ska vara det minsta påverkade efter
    de låga miltal du anger.

    NiCaSil belagda cylindrar brukar ha den egenheten att antingen fungerar de till 100%
    eller också fungerar de inte alls vilket leder till omedelbart haveri --> vilket i ditt fall inte har skett.

    Mät upp dina kolvars rundhet --> Är de OK så använd dem igen.
    ( Brukar ofta se värre ut än vad de är )

    Använd ej LongLife olja 0w-30 eller 5w-30
    Använd vanlig 100% Helsyntet 5W-40 avsedd för Diesel motorer.

    Jag skulle tro att du helt enkelt fått en Batch med taskiga kolvringar.
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Är det någon kännbar vändkant på cylinderns överdel ?
    Kolvarna borde kunna återanvändas med nya kolvringar.
    Om cylindrarna är NiCaSil belagda så ska det i princip inte kunna bli några som helst vändkanter.
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Det är förövrigt inte "bara" att hona om alusil-lopp, om det nu är den lilla aluminium 1.4an vi pratar om här.
    Precis
    Citat Ursprungligen postat av Flai Visa inlägg
    Jag kunde iaf inte känna nån värst vändkant, ytterst lite med nageln
    ( se bilder, ser dock värre ut än vad som kunde kännas ).
    Loppen har väl nån liten repa men absolut inget djupt.
    Citat Ursprungligen postat av Flai Visa inlägg
    Hittade en PDF på nätet om AHW motorn...

    "The crankcaseused in the 1.4-ltr. 16V 55kW engine is made ofdie cast aluminium.
    The liners are made of gray cast iron. They arepress-fitted in the crankcase and machinable."

    Så det verkar ju va fritt fram att hena om loppen isåfall och slänga på nya ringar
    Det rök ju som sagt en hel del från vevhusventilationsslangen om man lossade den från luftburken.
    Så det måste ju pressat ner en hel del ner i vevhuset pga dåliga ringar, eller kan det beror på nått annat?

    Får hoppas detta gör susen... kostar ju ändå en rejäl slant med nya kolvringar,
    trots att man köper hyffsat billigt från Tyskland.
    Prova med en magnet i cylinder loppen.
    Snåla inte på Kvalitén när du köper kolvringar !!!
    Senast redigerad av 2stroke den 2015-10-01 klockan 08:22.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Johan Sahlberg
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    11
    Tack för svaret!

    Haft mycket annat att stå i men var ute och kikade efter lite i garaget nu igen.
    Provade att montera av kolvringarna på ena kolven och mätte dem i cylinderloppet för att se kolvringsgapet.
    Det hamnade på ca 0.8 mm på båda ringarna, mätte aldrig oljeringen.
    Låter inte det väldigt högt?
    Borde inte det vara typ halva värdet på en så liten dimension på loppen (76.5mm typ)?

    Testade magnet i loppen och den stannade fint på väggen så nog är det gjutjärn minsann.

    Mätte kolvarnas rundhet och de verkade runda och fina. Mätte kolvglappet i cylindern och fick med lite möda ner ett bladmått med 0.10mm. Kallt ute i garaget nu oxå, runt 5 grader, kan det påverka något tro?
    Håller det måttet, eller är det för glappt?

    Mahle-ringar, duger det i kvalitétsväg?

    Så, det var lite mer info. Känner mig otroligt kluven om det är värt att försöka laga den, kanske bara blir pengar i sjön om det inte hjälper med nya ringar. Expertishjälpen kan inte vara mer efterfrågad än just nu! :P

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    reparationshandboken för Golf Vi förkunnar för 1,4:an
    ny oljeskrapring ett gap på 0.4- 1,4 mm

    hur dan är spänsten i oljeskrapringen ?

    Mahle är inte kända för att tillverka skräp

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Johan Sahlberg
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    11
    Haft en lång paus i reparationen på Golfen, kom en vinter emellan. :P

    Nu har det iaf hänt grejer!

    Har bytt kolvringar och vevstakslager och skruvat ihop hela schabraket.
    Bilen går riktigt fint och ryker inte längre, ÄNTLIGEN!!!

    Dock märkte jag att den inte gick upp i temp ordentligt när jag var och provmätte avgasvärdena på en bilverkstad.
    Fick fortfarande rätt hög HC, tror typ 200ppm. Märkte då att det verkade som den inte blev riktigt varm.
    Var fortfarande lite sotig på stiften, så misstänkte att den gick rätt fett. Inne i bilen står det ca 75 grader på mätaren.
    Kopplade upp den mot en dator och såg att samma värde gick till ECU'n.
    Misstänkte givaren, men kollade termostaten för säkerhets skull och visst, den var kaputt.
    Plasten hade gett sig så den släppte igenom massa vatten.

    Ny termostat på plats, varm och fin motor, runt 93 grader när man mätte med datorn. Stiften såg finare ut efter en stunds körning, mycket mer bruna än svarta.

    Var och mätte igen, men fick ändå 150ppm på HC. Tror även att CO var hyfsat hög, en liten bit under gränsvärdet dock.
    Så därför känns det som om det endast kan vara katalysatorn kvar som felar, bilen har ju sotat å rykt ordentligt länge så det finns ju stor risk att den inte gör sitt jobb så bra längre.

    Vad tror ni, är jag på rätt spår? :P

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Missen kan vara full med sot och avlagringar, så några mils körning borde bränna ur skiten
    och en ny mätning


Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-05-06, 15:19
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-04-10, 22:34
  3. Polo -02 : Drar åt höger
    Av kiyosaru i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-07, 11:37
  4. Caddy -05 drar åt höger
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 14:14
  5. Golf MK2 Drar åt vänster.
    Av Biffen i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 17:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin