Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956

    Gnissel från bakhjul Golf V

    Mina föräldrar har köpt en Golf V -04 1.6 fsi. När man kör långsamt i lite ojämnheter är det ett lite metalliskt gnissel. Det låter som att det kommer från vänster bak. Är det dämparen som är trasig eller vad kan det vara?

  2. #2
    PassatGT16v
    Gäst
    Metalliskt?
    Har inte hört det ännu ( på morsans octavia) det har varit bussning och stag som varit gamla och tröga på den.

    Lät dock inte metalliskt då.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Erik
    Medlemsnr
    5304
    Ort
    Lund
    Inlägg
    75
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Mina föräldrar har köpt en Golf V -04 1.6 fsi. När man kör långsamt i lite ojämnheter är det ett lite metalliskt gnissel. Det låter som att det kommer från vänster bak. Är det dämparen som är trasig eller vad kan det vara?

    Intressant, jag har länge tänkt posta en fråga om exakt samma sak.

    Vid lägre hastigheter så uppkommer ett metalliskt gnissel, också från vänster bak. Det kanske låter vid högre hastigheter också, bara det att det inte hörs lika tydligt. Dock så är farthinder extremt tydligt, och alla dessa håligheter som finns i Lunds vägnät kan lätt driva en till vansinne.

    Jag har förresten en Golf MK5 GTI, 2006. Jag trodde först att det kom från reservhjulsbaljan men det verkar som att allting där är fast förankrat.

    Uppdatera gärna tråden om du kommer på vad det är för något. Jag lovar att göra detsamma.

    /S

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391

    Gnissel från bakhjul Golf V

    Testa att lägga an handbromsen ett par snäpp, försvinner ljudet är det fjädrarna på beläggen som slappat till sej å framkallar konstiga ljud.
    Det gör att beläggen ligger lite slappt i okhållaren
    Så var det på min passat å en till bil jag känner till med konstiga ljud från bakhjulen

    Sen hade jag ett rasslande oljud när jag körde över håligheter med min A3, det låg en sten å skramla runt i bärarmen där fjädern sitter.

    Lägg er under å gå loss med en plastklubba på alla rörliga delar, så hittar man mkt oljud

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Erik
    Medlemsnr
    5304
    Ort
    Lund
    Inlägg
    75
    Min bil har nu slutat gnissla. Det jag gjorde var egentligen inte specifikt för att få bort ljudet, men ljudet försvann på köpet. Det verkade som att Mange.k hade rätt, eftersom efter att jag bytt bromsar (skivor + belägg) runt om så försvann ljudet. Jag misstänker att man inte behöver byta, men att ta bort belägget och borsta rent/kontrollera så att belägget kan röra sig är nog inte en dum idé.

    /S

  6. #6
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Om man har otur kan det vara enstaka gruskorn som. Lägger sig "ikläm" vid bromskiva/ok och ger ifrån sig ett väldigt "metalliskt" ljud i olika farter...
    Kan komma o gå beroende på hur det ligger men oftast lossnar det om man backar en sväng...

    Vid tillfälle har jag plockat av hjulet och hittat halvt planslipna gruskorn :-P
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Jag har ett "bonkande" ljud från bilen bakre del i bland, har haft 2st golf V samt den nuvarnade Vi med samma symptom

    gissar på att det är innehållet i tanken som skvalpar fram å tillbaka

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-01, 22:38
  2. Gnissel vid belastning. Golf vr6 syncro
    Av T.Gustavsson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 23:37
  3. Gnissel vid start (Golf V Gti DSG) ???
    Av mr_mike i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 20:08
  4. Gnissel Golf mkiv 1.8T
    Av mtm i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 21:27
  5. gnissel från koppling (polo)
    Av larsahl i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin