Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1
    tonyboy
    Gäst

    Problem med 1.9tdi 2004 som rycker

    Har en transporter T5 2004 med 1.9 tdi motor som börjat bete sig konstigt.
    Ligger man på konstant fart i 100km/h och sedan kommer fram till en uppförsbacke som öker belastningen på motorn så kan den helt plötsligt rycka och tappa kraften. Det känns som att varvtalet på turbon pulserar upp och ner med ett väsande ljud då den varvar upp.
    Om jag gasar ännu mer och belastar motorn mer så varvar turbon upp och den rycker inget.
    Om jag gasar mindre så turbon inte behöver jobba lika mycket så slutar den också att rycka.
    Det är liksom i mellanmjölksläget med lite belastning som den har svårt att ligga på konstant fart...

    Några ideér på vad problemet kan vara?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Kan det möjligen vara ett igensatt luftfilter? En del företag tror att en VW Transorter är en evighetsmaskin som man aldrig behöver serva, speciellt om den har dieselmotor! Annars kan man nog mistänka att problemet kan härröra från dieselpumpen eller ev spridare, tror jag.

  3. #3
    tonyboy
    Gäst
    Inget problem med luftfiltret, det har jag kollat. Men tack för tipsen. Jag får söka vidare helt enkelt.

  4. #4
    tonyboy
    Gäst
    Har hittat problemet med min ryckande, svartrykande bil. Det var en slang till intercoolern som hade spruckit på undersidan vilket gjorde att turbotrycket pös ut där och den reglerade konstigt. Samtidigt skickade insprutningen lika mycket bränsle som tidigare vilket innebar att bilen svartrök som bara den när massa oförbränd diesel åkte genom systemet. Imorgon blir det till vw handlaren och köpa ny slang
    Namn:  IMG_20150518_201601~2.jpg
Visningar: 2431
Storlek:  961.2 KB

Liknande ämnen

  1. Problem med kalibrering / felaktigt styrdon? Caddy 2004
    Av VWGolIV i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-12-07, 12:01
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-09-06, 17:26
  3. Problem med eftermontering av farthållare. Audi A3 8p 2004
    Av Haugeman i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-04-17, 10:37
  4. HJÄÄÄLP!!! passat 1.9tdi 00 problem med vag!
    Av passat19tdi i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-08, 21:38
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin