Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    BME
    Gäst

    HJÄLP!! Vibrationer, Touran TDI-140 m DSG

    Hallå på er alla.

    Får snart psykbryt på vibrationer!!

    Här följer lite historik och jag hoppas någon som kan detta med vibrationer och VW orkar läsa igenom............och ge mig lite tips o råd.

    Har vibrationer i intervaller om ca.15-20sek från ca.100km/h o uppåt. "Skramlar" ordentligt i 120...
    Trodde först att det kom från svänghjulet iom att det skramlade. Efter bytet vart det inget bättre! Visst skramlet försvann.
    Har därefter bytt båda drivaxlarna och motorkuddar. Trots detta har det inte hjälpt....
    Visst det har blivit bättre, men inte bra.

    Är även inne på 4:de omgången hjul. Har tidigare kört med 19" replicahjul med nya däck och 16" dubbat på vintern. Alla med likvärdiga vibrationer. Dock överlevnadsbart men j-vligt irriterande.
    Hängde på original 16" med sluta däck för att se vad som hände.
    Tadaa, vibrationerna nästan borta. De känns bara lite i benen/sätet. Frugan märkte inget....

    Alltså verkar problemet mestadels hjulrelaterat....
    Istället för att köpa nya däck till de fula originalhjulen jagade jag rätt på en omgång VAG-original 17" Audi-hjul med 2 nästan nya däck och 2 "på håret"-däck. Monterar dom på bilen med c-ringar o allt och med de sämsta däcken bak. Bilen verkar gå som en dröm. Känns att det finns lite småvibrationer i bakhjulen när man kommer upp i 90, men inget som stör direkt.
    Har idag kört motorväg för första gången efter bytet. Å fy f-n vilka vibrationer!! Samma intervaller som tidigare, fast värre. Mycket värre!!
    EDIT: De dåliga däcken är utbyta....

    Det finns en sak till som skulle behövas fixas och det är troligen topplagringen till ena stötdämparen fram som gett upp. Smyger jag över t.ex. asfaltshåligheter "klapprar" det till, men har jag lite fart låter det inget.
    Vet inte om detta har något med vibrationerna att göra?

    Snälla någon. Ge mig lite tips o råd om hur jag ska gå vidare.
    Börjar bli innerligt trött på denna bil och sälja den som den är nog inte lösbart.
    Någon som är intresserad?? Den är just nu billig.

    //Bme
    Senast redigerad av BME den 2016-01-09 klockan 13:21. Anledning: Ändrade förutsättningar/förhållanden

  2. #2
    BME
    Gäst
    Nu så, efter många om o men så är däcken bytta. I ena bakdäcket fanns det en tidigare lagning, som däckkrängaren inte tyckte skulle spela någon större roll för balansen/vibrationer.
    Visst, det har blivit bättre men fortfarande inte bra. Det verkar iaf som dom riktigt hårda vibrationerna i motorvägsfart är borta, nu får man "känna efter" för att känna dom.
    Men så mjukt som den gick med de gamla orginalhjulen går den inte.

    Ingen som har några bra tips på var jag ska börja leta vidare?

    Det kan inte vara hjulrelaterat iaf.
    Enda som händer när man hänger på hjul med lägre profil är att vibrationerna märks mer.
    Nästa steg är väl att byta bärarmar o dämpare fram inkl fyrhjulsinställning. Om ingen annan har någon "billigare" tips att utesluta först innan jag öppnar stora plånboken igen.
    Vill verkligen inte det....

    Har läst lite på nätet ang. TDI o DSG-vibrationer och det talas om både lamellpaket och bussningar, men det har även pratats om trilskandes MAF-sensor och att spridarna kan ställa till det.
    Dock så tycker iaf jag att bilen går för bra för att det ska vara något av dessa.
    Visst har motorn de senaste månaderna skakat till lite extra mycket vid start någon gång då och då.
    Senast redigerad av BME den 2015-05-29 klockan 18:05.

  3. #3
    BME
    Gäst
    Någon som kan tipsa om någon Touran-guru som jag kan diskutera lite "råd o rön" med.
    Vill verkligen komma vidare bästa sätt utan att ruinera mig....

    //Bme

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2008
    Namn
    Mats W
    Ort
    Boden
    Inlägg
    209
    Citat Ursprungligen postat av BME Visa inlägg
    Någon som kan tipsa om någon Touran-guru som jag kan diskutera lite "råd o rön" med.
    Vill verkligen komma vidare bästa sätt utan att ruinera mig....

    //Bme
    Det kan inte vara hardyskivan till allhjulsdriften som spökar?

  5. #5
    BME
    Gäst
    Nope
    Bilen är inte 4-hjulsdriven

  6. #6
    BME
    Gäst
    Lite uppdatering....

    Har idag åkt motorväg för första gången sen däcken vart bytt. Och se där...... de tidigare vibrationerna som kommer i intervaller är borta.
    Har under hela tiden haft småvibrationer vid gaspådrag från stillastående och väldigt låga farter.
    Under em. idag har jag åkt med släp och helt plötsligt så vart de vibrationerna vid gaspådrag mycket värre, samtidigt som det vibrerade i hela bilen när man kom upp i fart. Likvärdiga som fanns när bakdäcken på bilen var dåliga.
    Vet sen tidigare att det verkligen har känts när man haft släpet på, MEN inte som idag.

    Blir inte klok på det här. I min värld ska väl ändå inte hela bilen vibrera om det är något med släpet....
    Släpet är förövrigt mitt eget och ingen annan har använt det på en längre tid.

    //Bme

  7. #7
    BME
    Gäst
    Tror mig ha löst akutaste problemen....
    Har bytt båda bärarmarna fram o satt tillbaka orginaldrivaxlarna. Ska in för fyrhjulsinställning på tisdag.
    Men det känns redan nu att det är bra mycket bättre. Inga vibbar vid gaspådrag.
    Har inte vågat åka motorväg ännu, men hoppas verkligen att det inte ska va något.

    De nya "fina" drivaxlarna var så glappa så man kunde tro att de suttit sen bilen va ny.(20k mil)
    Visst de va billiga, men nog ska de väl kunna hålla några tusen mil iaf....
    De har inte ens rullat 500mil

    Nu när värmen har kommit till vårt avlånga land så börjar den skaka till vid start mycket mer än tidigare??
    T.o.m så att stannar efter att ha gjort något "tändslag".

    //Bme

  8. #8
    BME
    Gäst
    Ohoj igen
    Lite uppdatering i följetongen......

    Nu med vinterdäcken så är vibrationerna lite hårdare igen. Dock inte som från början.
    Utan finns dom mellan 75-85 km/h. Det fanns tendenser till dessa vibrationer med nybalanserade sommardäck och nygjord fyrhjulsinställning, men det gick att leva med.
    Men nu börjar "psykbrytet" komma krypande igen och som tidigare sagt så verkar det som det blir värre om man har det minsta lilla vibrationer/obalans i däcken. Vilket får mig att tro att det inte är varken hjul eller drivaxlar som är den stora boven.....
    Funderar på om det kan vara stötdämparna eller hänger det ihop med motorn på någotvis.

    Ingen som är VW-guru som kan hjälpa mig....

    //Bme

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-29, 18:55
  2. Vibrationer i bilen (passat tdi dsg 2010)
    Av rixpucko i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-29, 20:12
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-29, 19:38
  4. Touran -04 service intervaller
    Av ason i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 11:35
  5. golf tdi 140 manuell vs dsg vad bör man välja?
    Av christian19 i forum VW-forum
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 14:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin