Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100

    Fylla på AdBlue

    Min bil vill ha påfyllning av AdBlue. Den har gått snart 1000 mil och nu i veckan stod det att jag måste fylla på inom 2400 km. Jag brukar tanka på Statoil så jag försökte på en av Statoils truckmackar där det fanns AdBlue på pump. Men där gällde inte mitt Statoilkort(!) På en vanlig Statoilmack såg jag 10 l-dunkar för 177 kr.

    Hur gör ni andra när ni fyller AdBlue i era bilar?

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    10 liter kostar 74:- på Swedol.

    Hur mkt går det i?

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100
    13 liter står det att tanken rymmer. 7:40 är billigare än 17:70/l i alla fall. Tack för tipset!

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2014
    Namn
    Christer Pettersson
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    204
    lite off topic men vad för bil är det som vill ha adblue?

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100
    Min nya Passat GTS vill ha AdBlue. Och en del andra nyare dieselbilar. Har tidigare varit mest tyngre fordon vad jag förstår. Därför det finns på lastbilsmackar antar jag.
    Jag kunde tanka från pump på Preem för 6:95/liter idag. Det går ca 13 liter per 1000 mil för mig, så priset är ju inte så jätteviktigt trots allt.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2014
    Namn
    Christer Pettersson
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    204
    Ja det har funnits sen 2006 då euro 5 blev obligatorisk, på alla lastbilar bussar, urea katalysatorer är en dyr historia, så fort det krånglar kostar det minst mellan 10 - 50k att laga då på lastbilar det dyraste är katalysator som kostar 100k så dyrt kommet nog inte vanliga bilar vara men ett partikelfilter kostar väl runt 10k så en urea katalysator kommer nog hamna runt 20k sen har du ju databoxar filter pumpar doseringsmunstycken o filter plus slang värmare förmodligen en värmare i tanken oxå som kan krångla...... Ja adblue tål inte - grader måste förvaras över 0 grader annars kristalliserar det sig värmarna går ju igång så fort du startat bilen men det kan ta en stund innan systemet är tinat och den börjar Dosera in i katalysatorn. Som sagt dyr historia...... Jag vet kör lastbil och gjort det i snart 10år har inte haft en enda bil som inte krånglat med skiten........

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2014
    Namn
    Christer Pettersson
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    204
    Bättre dom tillverkar renare diesel utan alla jävla bio tillsatser, man får en renare förbränning mindre slitage på grejerna om man körde på på sån euro diesel ist, vips så skulle man ha 20hk extra bara för att det är mer energi i sån diesel, blir ju mindre bränsle so. Går åt då och det genererar ju mindre avgaser och utsläpp men då lång tänker inte dom där kostymnissarna som bestämmer va för skit ska stoppa i tanken

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2014
    Namn
    Christer Pettersson
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    204
    Att tanka adblue på pump är mycket billigare än att köpa dunkar..... Ett tips är att kolla med åkerier som har egen diesel pump på gården om ni kan köpa adblue av dom, då kostar det ca 4 kr /l ist ;-)

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Ja adblue tål inte - grader måste förvaras över 0 grader annars kristalliserar det sig
    -11 grader för att var exakt.
    Sen att det är en krånglande faktor som biltillverkarna infört pga av att kunna klassa dagens motorer som euro 5/6 kan man ju hålla med om.
    Fint när det funkar , dyrt när det krånglar.

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Dock har ju tekniken utvecklats en hel del sedan adBlue infördes på Euro 4 motorerna 2006, Euro 5 och ännu hellre Euro 6 är betydligt driftsäkrare (nu talar jag om motorer till tunga fordon)

    Euro 4 som ersattes av Euro 5 2008 är ett ständigt elände med reparationer, ibland slutar systemet att förbruka adBlue helt utan felkoder och ingen vet varför.

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2014
    Namn
    Christer Pettersson
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    204
    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Dock har ju tekniken utvecklats en hel del sedan adBlue infördes på Euro 4 motorerna 2006, Euro 5 och ännu hellre Euro 6 är betydligt driftsäkrare (nu talar jag om motorer till tunga fordon)

    Euro 4 som ersattes av Euro 5 2008 är ett ständigt elände med reparationer, ibland slutar systemet att förbruka adBlue helt utan felkoder och ingen vet varför.
    Har kört åtskilliga euro 5 o fram te 2008 kunde man ju bara skita i att fixa skiten, men vid 08 så kom kravet på att motorerna måste Effektreducera vid problem med avgasreningen, tappar ca 40% om jag kommer ihåg rätt, hoppas bara systemen i personbilarna kommer funka utan nå större bekymmer :-)

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Jag kör lastbil, men jag har aldrig orkat sätta mig in i detta med euro-klassificering då det på mina arbetspattser aldrig är samma fordon som man kör, i bland är det gammalt, i bland är det nyare ekipage. Den jag körde sist var en Scania årsmodell 2012 med en liten 5-cyl 230hk motor och den behövde ingen Ad-blue!
    Är det inte bara i s.k "milözoner" som dom speciella euroklassade motorerna krävs?
    Annars är min åsikt att vi i dag måste acceptera mer eller mindre uppoffringar i form av fördyrande teknik, minskade effektuttag etc för att kunna motivera ett fortsatt användande av vägtransporter i sin nuvarande form.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    -11 grader för att var exakt.
    Sen att det är en krånglande faktor som biltillverkarna infört pga av att kunna klassa dagens motorer som euro 5/6 kan man ju hålla med om.
    Fint när det funkar , dyrt när det krånglar.
    De va som F*N.
    Då jag fyllt så har de varit varma iaf.
    Rumstemperatur , varje gång....
    Var på jobbet då.

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2014
    Namn
    Christer Pettersson
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    204
    Hos scania är det bara v8 som behöver adblue för att klara normerna hos volvo är det nog alla motorer som må ha det. Men nu blev det mycket offtopic sorry

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Alla nya 5-6-8 cyl motorer i Scanias program har adBlue, alltså Euro 6.

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2014
    Namn
    Christer Pettersson
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    204
    Jo glömde skriva med att det va euro 5

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2013
    Namn
    Tommy Forslund
    Ort
    Näsåker
    Inlägg
    183
    Det finns en Scania 6:a som har adblue för att klara euro5, det är 13-liters 480 med PDE, de har ju "normalt" XPI annars och då utan adblue.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Personbilar med SCR-system som använder AdBlue säljs nu av tillverkare som Renault, Peugeot, Citroën, Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes Benz, GM/Opel, Ford, Toyota och Mazda. Större/tyngre modeller från VW/Audi behöver AdBlue för att klara Euro 6. Golf och modeller i den storleken klarar normalt Euro 6 utan tillsats av AdBlue.

    https://youtu.be/pfKo-S2PMY0

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Stafffan Visa inlägg
    Min bil vill ha påfyllning av AdBlue. Den har gått snart 1000 mil och nu i veckan stod det att jag måste fylla på inom 2400 km. Jag brukar tanka på Statoil så jag försökte på en av Statoils truckmackar där det fanns AdBlue på pump. Men där gällde inte mitt Statoilkort(!) På en vanlig Statoilmack såg jag 10 l-dunkar för 177 kr.

    Hur gör ni andra när ni fyller AdBlue i era bilar?
    Har du gjort påfyllning? Hur mycket fyllde du på? Enligt VW måste man fylla på minst 10 liter för att bilen ska registrera påfyllningen. Samtidigt säljer exempelvis Kemetyl 1,5 liters flaskor. Knepigt? Eller är det bara VW som har sådana begränsningar?

  20. #20

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Jag har fyllt i min, stod i färddatorn hur mycket man skulle fylla. Min 3,5 liter vill jag minnas och max 9 liter.

    På klistermärket i tanklocket står det min 4 liter då varningslampan tänts.

Liknande ämnen

  1. Hur fylla på olja i växellåda Polo -01
    Av Jackson75 i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 23:47
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 16:21
  3. Fylla på olja i vinkelväxel! Var?
    Av Rs mannen i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-26, 15:41
  4. När fylla på AC?
    Av rogge i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 15:25
  5. Vw länkar/sidor...behöver fylla på.
    Av Henrik.M i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 22:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin