Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175

    Banträff Mantorp Park 10 Maj - Honda Performance Club

    Ursäkta att inbjudan läggs ut med bara 2 veckor till träffen,
    våra platser till denna träff meddelades först nu.
    Träffavgift dyker upp inom kort.
    20 platser finns tillgängliga, ingen anmälan, men skriv i tråden om det finns intresse.


    Välkommen till Honda Performance Club's banträff på Mantorp Park
    Söndag den 10 maj 2015, grindarna öppnas kl 07:00, kom i tid

    Detta arrangemang ger dig möjlighet att få prova på bankörning på en av Sveriges absolut roligaste banor, Mantorp Park. Arrangör för denna banträff är Honda Performance Club, i samarbete med Ford Club Sweden och Opel Club Sweden.
    För allas säkerhet och trevnad bör/ska du vara insatt i nedanstående information. Eventuell överträdelse kan resultera i avstängning från banan.

    Kontaktpersoner under dagen:

    • Banchef Marcus Eisenhut 0709-397986

    Inpassage till depån:

    • Det kommer att finnas två köer in på depåområdet. Varje förening/klubb kommer att ha två funktionärer på plats som tar hand om sina respektive medlemmar. Av dessa får du mer information, samt har möjlighet att betala eventuella avgifter .

    Kö 1: Honda Performance Club / Rejsa / Volkswagen Club Sweden
    Kö 2: Ford Club Sweden/Opel Club Sweden

    Regler, rekommendationer och uppmaningar:

    OBS! För att få deltaga på denna banträff så måste du respektera/uppfylla alla de regler som fastställts nedan.

    Föraren:

    • Inneha körkort utfärdat av Transportstyrelsen.
    • Betalat eventuella medlems och startavgifter.
    • Inneha en giltlig personlig SMA-försäkring.
    • Medverkat i förarmötet/säkerhetsgenomgången klockan 09:00.
    • Anmält dig till minst ett (1) flaggvaktspass.
    • Bruka en enligt Honda Performance Club’s regler godkänd bil (se nedan).
    • Använda godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder. Lägsta krav på säkerhetsutrustning är godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder (t.ex t-shirt, shorts med mera är förbjudet!).

    Fordonet:

    • Bilen skall vara ”gatgodkänd”, dvs. den skall vara registrerad, skattad, försäkrad, påställd, samt om så krävs, genomgått godkänd årlig kontrollbesiktning hos Svensk Bilprovning (nordiska bilar är tillåtna om det kan intygas att bilen är besiktad och godkänd i hemlandet). Kontroll hos Transportstyrelsen kommer att göras!
    • Bilen måste gå igenom den allmänna genomgång/besiktning som görs i samband med bandagens incheckning. Besiktningspapper alternativt utdrag från Transportstyrelsen som påvisar att bilen är ”gatgodkänd” måste då kunna uppvisas.
    • Rejsbilar med vagnbok är tillåtna men samma besiktningskrav som övriga gäller..
    • Tak/sufflett uppfällt och godkänt rundslagningsskydd krävs för alla öppna bilar.
    • I de fall där föreningen inte styrs av sina egna stadgar, så regleras en specifik bils märkestillhörighet av vad som står i dess registreringsbevis.
    • Bilens ljudnivå får ej överskrida 95 dB. Ljudnivå över 95 dB ger körförbud!
    • Bromsvätskan bör nyligen vara bytt. Bromsvätskans kokpunkt får ej understiga 200 grader.
    • Bromssystemet får ej innehålla några som helst brister.
    • Bilens samtliga rutor skall vara helt stängda.
    • Bilen får ej innehålla lösa delar som kan skada eller distrahera föraren under körning (t.ex lösa burkar, reservhjul med mera). Filmutrustning är tillåtet att använda under alla pass, men endast under förutsättning att den är monterad på ett säkert sätt och inte kan distrahera eller påverka chaufför och/eller passagerare på något sätt. All hantering av filmutrustningen (start, stopp, justering etc.) skall ske utanför banan!
    • Läckage från bilen ger körförbud tills läckaget är åtgärdat. Kolla olja, vatten och bränsle innan samt efter ditt körpass.
    • Endast ”gatgodkända” däck är tillåtet, dvs. inte slicks eller andra egenhändigt skurna däck!
    • Öka däckstrycket 0,5-1 kg jämfört ordinarie "gattryck".

    Passagerare:

    • Passageraren skall ha fyllt 15 år.
    • Passageraren skall inneha en personlig SMA-försäkring. Om passageraren är under 18 år så krävs målsmans närvaro alternativt en fullmakt som godkänner tecknande av försäkringen.
    • Passagerare, bortsett från eventuella medåkande instruktörer, är endast tillåtet i grupp A1 och A2.
    • Passageraren skall deltagit på förarmöte som hålls klockan 09:00.
    • Passagerare ska uppfylla samma krav på personlig utrustning som föraren, dvs. godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder.

    På banan:

    • Detta är INTE en tävling, utan förarutveckling. Kör med förstånd! Tidtagning är endast tillåtet i klass B.
    • Dina standardbromsar är oftast dåliga. Dessa orkar endast behålla en jämn bromskraft under ett par varv. Märker du av nedsatt bromsförmåga, kör då av banan och kyl av bromsarna genom ett par kilometers lugn landsvägskörning.
    • Dina standarddäck är oftast dåliga! Dessa överhettar snabbt vid hårdare körning. Vid minsta tecken på överhettning, kyl av dem på samma sätt som vid bromskylning (se ovan).
    • Bevaka vattentemperatur, oljetemperatur och oljetryck (för de bilar som har denna möjlighet) under körning. Avbryt pågående körning om något verkar onormalt .
    • Bilen ska minst ha sina positionsljus tända ute på banan.
    • Blinkers skall alltid användas för att signalera att bakomvarande bil kan köra om!
    • Använd insidan av huvudet! Utsätt inte dina vänner för onödig fara. Var tydlig i din körning, dvs. använd blinkers och släpp förbi snabbare bilar. Gör säkra omkörningar, helst på raksträckorna. Långsammare bilar måste släppa om snabbare bilar. Håll då förslagsvis till höger och signalera med blinkers.
    • Använda dina backspeglar!
    • Vid avkörning från banan måste du signalera och hålla till den sidan du skall köra av. Signalera minst 2 kurvor innan avfarten till depån.
    • Respektera alla flaggsignaler! GUL = fara/hinder, RÖD = avsluta pågående körpass, SVART = Du ska/måste köra av banan omedelbart och kontakta huvudpostering för information.

    Flaggvakter:

    • Du måste infinna dig vid utpekad plats i depån minst 10 minuter innan ditt pass börjar.
    • Vi ser mycket strängt på att du ”missar” ditt flaggpass. Kan du inte komma i tid så är det DITT ansvar att se till att det finns en ersättare tillgänglig. Utebliven inställelse kommer att bestraffas!
    • Försäkra dig om komradions funktion.
    • Svartflagga de bilar du anser sänker säkerhetsnivån betydligt.
    • Vid en olycka måste du genast meddela resterande flaggvakter genom komradion.
    • Vid olycka, stå kvar och varna andra bilar med rätt flagga. Spring inte fram förrän du kan göra detta utan fara.

    OBS! Depåvakt har rätt att vägra bilar tillträde om det anses nödvändigt för att upprätthålla rätt säkerhetsnivå!

    Klassindelning:

    • Under förmiddagen (klockan 10:00 – 13:00) så körs tre introduktionspass, kallat Grupp Intro, på vardera 20 min. I denna klass är instruktör obligatoriskt och dessa utses av samarbetsklubbarna. Om chaufför och instruktör är överens så klassas föraren in i grupp A1/A2 för fortsatt körning under eftermiddagens pass.
    • I Grupp A1 och Grupp A2 så är en passagerare tillåtet, men tidtagning är förbjudet. Passageraren skall uppfylla alla punkter angivna under rubriken Passagerare. Din grupptillhörighet (A1 eller A2) tilldelas i samband med morgonens incheckning / besiktning.
    • I Grupp B så är individuell tidtagning tillåtet, men passagerare förbjudet. Eventuell tidtagningsutrustning måste sitta fast ordentligt. Observera att det fortfarande inte är frågan om någon tävling, utan förarutveckling! Eventuellt ”rejsbeteende" kommer att resultera i svartflagg.
    • Alla deltagande bilar kommer vid besiktning/incheckning att märkas med klasstillhörighet. Denna är bindande och går inte att ändra utan banchefens tillåtelse.

    Program:

    07:45 – 08:45 => Incheckning/besiktning (kom i tid för att undvika köer)
    09:00 – 09:30 => Förarmöte/säkerhetsgenomgång (Obligatorisk närvaro för alla förare och passagerare!)
    09:30 - 09:50 => Följevarv (Omkörning STRÄNGT förbjuden!)
    10:00 - 10:20 => Pass 1, "Grupp Intro"
    10:20 - 10:40 => Pass 2, "Grupp A1/A2"
    10:40 - 11:00 => Pass 3, "Grupp B"
    11:00 - 11:20 => Pass 4, "Grupp Intro"
    11:20 - 11:40 => Pass 5, "Grupp A1/A2"
    11:40 - 12:00 => Pass 6, "Grupp B"
    12:00 - 12:20 => Pass 7, "Grupp Intro"
    12:20 - 12:40 => Pass 8, "Grupp A1/A2"
    12:40 - 13:00 => Pass 9, "Grupp B"
    13:00 - 13:20 => Pass 10, "Grupp A1"
    13:20 - 13:40 => Pass 11, "Grupp A2"
    13:40 - 14:00 => Pass 12, "Grupp B"
    14:00 - 14:20 => Pass 13, "Grupp A1"
    14:20 - 14:40 => Pass 14, "Grupp A2"
    14:40 - 15:00 => Pass 15, "Grupp B"
    15:00 - 15:20 => Pass 16, "Grupp A1"
    15:20 - 15:40 => Pass 17, "Grupp A2"
    15:40 - 16:00 => Pass 18, "Grupp B"
    16:00 - 16:20 => Pass 19, "Grupp A1"
    16:20 - 16:40 => Pass 20, "Grupp A2"
    16:40 - 17:00 => Pass 21, "Grupp B"

    Hoppas att du får en riktigt trevlig upplevelse tillsammans med oss på Mantorp Park.

    Varmt välkommen!

    /Mvh Marcus Eisenhut, banträffsansvarig Honda Performance Club

    OBS! Glöm inte SMA försäkringen!
    Helår SMA 500:- eller engångs för aktuell träff 150:-
    http://www.smalic.se/forare/
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Jag kommer förhoppningsvis finnas på plats.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2014
    Namn
    Christer Pettersson
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    204
    Jag kommer nära och bra 😀

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2014
    Namn
    Christer Pettersson
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    204
    Fick annat som får gå före :-( så får tyvärr avboka

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Crippep Visa inlägg
    Fick annat som får gå före :-( så får tyvärr avboka
    Ok.

    Dåligt intresse verkar det som?
    Kom igen nu.


    Träffavgiften är 350:-
    + eventuell SMA engångslicens 150:-
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2014
    Namn
    Christer Pettersson
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    204
    Men jag hatar när folk helt plötsligt säger att Nej Men det blir inte av, när man sagt att man får avboka nåt man tänkt Och frågar om den e säker på det....... Så ja jag kommer ber då hemskt mycket om ursäkt för krånglet! Hoppas det går bra än då.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Crippep Visa inlägg
    Men jag hatar när folk helt plötsligt säger att Nej Men det blir inte av, när man sagt att man får avboka nåt man tänkt Och frågar om den e säker på det....... Så ja jag kommer ber då hemskt mycket om ursäkt för krånglet! Hoppas det går bra än då.
    Nej nej nej, inget ont mot dig.
    Men det är inte många som visar intresse när man ordnar banträff.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2014
    Namn
    Christer Pettersson
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    204
    Tycker det e synd att fler inte tar till vara på tillfällena

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Jag skulle väldigt gärna vilja komma, men bilen är inte klar tills dess...

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2014
    Namn
    Jonny Frisk
    Medlemsnr
    5143
    Ort
    Södertälje/Nykvarn
    Inlägg
    174
    Jag e jävligt sugen på att köra e det inga mer från oss som vill köra ???

    Det känns som det kommer att bli många trötta måndags mornar i sommar.
    o nya sulor runt om blir det väl också. det börjar bli ett dyrt sommar nöje det här.
    Vad kostar Michelins pilot super sport egentligen ???
    Senast redigerad av Frisk den 2015-04-30 klockan 22:29.

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2014
    Namn
    Jonny Frisk
    Medlemsnr
    5143
    Ort
    Södertälje/Nykvarn
    Inlägg
    174
    Hur kommer det sig att våran banavgift är så billig ???
    Rejsa 1000 kr
    Opel 500 k
    Ford 450 kr

    betalar alla till Honda Cluben i grinden ???

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Frisk Visa inlägg
    Hur kommer det sig att våran banavgift är så billig ???

    betalar alla till Honda Cluben i grinden ???
    Tjänster och gentjänster ;-)

    Det stämmer bra, osäkert än om även jag finns till hands i insläppet, jag hoppas det.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Jag har ofta undrat över detta uttrycket
    "Detta är INTE en tävling, utan förarutveckling. Kör med förstånd! Tidtagning är endast tillåtet i klass B." Ibland står det i stil med "Tidtagning inte tillåtet"
    Att det INTE är en tävling förstår jag så klart, och det är jag inte ute efter heller. Och jag försöker helst köra själv, dvs bra avstånd framåt och bakåt till nästa bil

    Min generella fråga till alla sådana här arrangemang är om "tidtagning" är detsamma som loggning? Jag tänker att varför får man inte logga sig i alla klasser. Förarutveckling för mig är just att kunna logga via obd2, gps och video, för att efteråt kunna analysera vad man gjorde bra respektive mindre bra. Via obd2 får man också temperaturer och diagnos på bilen som kan vara bra att följa upp historiskt, för att upptäcka problem.

    Man kan ju tänka att tidtagning är t.ex. transpondrar och att även folk vid sidan av banan håller koll på tider, vilket skulle kunna indikera en tävlingsform "live", till skillnad från passiv loggning där man efteråt går igenom sin logg för analys?

    "Filmutrustning är tillåtet att använda under alla pass"
    låter som passiv loggning för mig, något som man inte kan använda sig utav live. Utan någon man går igenom efteråt. I så fall borde ju obd2 och gps passa in under "filmutrustning" snarare än tidtagning.

    Mvh
    Henke
    Senast redigerad av golfhenke den 2015-05-01 klockan 01:25.

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2013
    Namn
    Hans Perbjörs
    Ort
    Solna
    Inlägg
    29
    Hej alla
    Min bil ar blivit rejält modifiera sedan förra året. Tyvärr har det dragit ut på tiden :-( . Har rensat helt och satt i bur, fixat mer med chassit och byggt ny motor. Hoppet nu står till Bug run .

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Jag vill åka, men min bil e inte klar förräns om ett par veckor

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Vill men kan inte denna gången tyvärr

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Borde inte denna tråd ligga i "bankörning"

    Lite sugen att åka dit men......

  18. #18
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Rickard.v Visa inlägg
    Borde inte denna tråd ligga i "bankörning"
    Nej, under bankörning diskuteras belägg, däck, m.m.

    Detta är en träff.

    Citat Ursprungligen postat av Rickard.v Visa inlägg
    Lite sugen att åka dit men......
    ......men? ;-)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2014
    Namn
    Christer Pettersson
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    204
    Efter att slitit som ett litet djur med att byta dämpare några bussningar m.m så upptäckte jag att mina bromsok fram är skrot. Damaskerna har spruckit o salt gått in vid kolvarna så det går inte att få in dom..... Så jag får tyvärr stå över denna träffen ändå o fixa nya ok tills nästa träff... Känns väldigt surt men säkerheten först! ☺

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2014
    Namn
    Jonny Frisk
    Medlemsnr
    5143
    Ort
    Södertälje/Nykvarn
    Inlägg
    174
    Är det inga som ska åka ???
    Värkar som ett rätt svalt intresse från vwcs medlemmar.

Liknande ämnen

  1. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2014-05-08, 00:17
  2. Mantorp Park - Track MonDay
    Av J.L i forum Träffar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-02-27, 19:40
  3. 1/5 Banträff Mantorp
    Av tisu001 i forum Träffar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 18:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin