Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2013
    Namn
    [Namn borttaget]
    Medlemsnr
    5095
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    5

    Eftermontera DAB+ i GTI mk7 (MIB)

    Nån som vet hur det är att eftermontera en vw original DAB+ mottagare(för digitalradio) i GTI mk7?
    Anar att nåt måste göras om med antennen, anar att kanske det måste vara en dosa nånstans, men.. går det att göra någorlunda enkelt? Jag kommer isåfall låta den lokala märkesverkstaden göra det.
    Det är INTE navi-enheten jag har, det är "MIB" modellen under den nivån. Det finns tydligen som tillval i konfiguratorn, så jag gissar att det bara är en dosa och några sladdar + kanske ny antenn.

    Jag frågade verkstaden för nån vecka sedan, men jag tvekar om de alls vet vad DAB+ är för nåt, jag var tydligen först att fråga och svaret blev ungefär, "vänta och se, det kommer säkert", men jag är mer hågad på att få det monterat redan nu, så det funkar i grannländerna som kör med det systemet. I norge är det t.ex redan fullt utbyggt.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hej
    99% säker på att det är ett annat artikelnummer på huvudenheten och att DAB mottagaren sitter där. Du borde kunna hitta DAB huvudenheter från England då dom har DAB som standard.
    Fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det är DAB+ som gäller nu och som fungerar i Tyskland.
    Namn:  image.jpg
Visningar: 704
Storlek:  724.8 KB
    Namn:  image.jpg
Visningar: 712
Storlek:  782.0 KB
    Namn:  image.jpg
Visningar: 723
Storlek:  789.2 KB
    Namn:  image.jpg
Visningar: 649
Storlek:  736.5 KB
    Namn:  image.jpg
Visningar: 739
Storlek:  803.4 KB
    Namn:  image.jpg
Visningar: 690
Storlek:  813.6 KB

  4. #4
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Nighthawk Visa inlägg
    Nån som vet hur det är att eftermontera en vw original DAB+ mottagare(för digitalradio) i GTI mk7?
    Anar att nåt måste göras om med antennen, anar att kanske det måste vara en dosa nånstans, men.. går det att göra någorlunda enkelt? Jag kommer isåfall låta den lokala märkesverkstaden göra det.
    Det är INTE navi-enheten jag har, det är "MIB" modellen under den nivån. Det finns tydligen som tillval i konfiguratorn, så jag gissar att det bara är en dosa och några sladdar + kanske ny antenn.
    Jag kollade också på detta, då min bil saknar DAB, men jag visste att detta fanns som extrautrustning i prislistan. Alla WRC kom identiskt specade från fabrik, endast 5 tillval fanns och endast sådant som kunde eftermonteras hos handlare (askkopp, iPhone kabel, vinterdäck, DAB och telefonförberedelse Plus). Jag antog då att huvudenheten som sitter i (RNS 315) hade stöd för DAB (eftersom vissa versioner har det) och att det då skulle vara enkelt att aktivera det, bara genom att installera antenn och koda om i VCDS.

    Jag sökte info på nätet och konstaterade att det fanns 2 sätt att göra det ordentligt med originaldelar, antingen byta takantennen till en modell med DAB, eller byta antennmodulen som sitter inuti bakluckan till en modell med DAB. Dock skulle det krävas att man i vilket fall som helst bli tvungen plocka loss paneler för att dra en kabel fram till huvudenheten, därför blev jag lite tveksam till att det faktiskt var så här VW tänkt eftermontera DAB som tillval. Jag fick mina misstankar bekräftade när jag provade plocka ut huvudenheten och konstatera att den inte har någon DAB kontakt på baksidan och alltså saknar stöd för DAB.

    Då antog jag först att DAB tillvalet i prislistan var inkorrekt info, eftersom det inte går att eftermontera. Sen råkade jag i VW's sortiment av originaltillbehör se "DAB Your Car" kitet som visas i bilderna i Marcus' inlägg ovan. Den eftermontering som fanns som tillval består alltså av ett tredjepartskit som installeras någonstans i bilen. Kitet styrs med en separat fjärrkontroll som sänder ut vald DAB kanal på en FM kanal som man sedan lyssnar på via huvudenheten. En riktig fusklösning alltså.

    Bara för att DAB fanns som tillval från fabrik betyder det alltså inte att det nödvändigtvis går att eftermontera ordentligt. Om detta inte beställts från fabrik finns det risk att man installerat en version av huvudenheten som saknar stöd för DAB. Vill man ha det inbyggt blir man då tvungen att byta hela huvudenheten.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Hur resonerar ni kring tillvalet av DAB vid köp av ny bil idag? Egentligen små pengar i sammanhanget, men samtidigt något som jag inte ser ger mig en uppenbar fördel just nu. Men det vore ju synd om man kort senare behöver montera något extra för att kunna lyssna på radioprogram...

  6. #6
    Raven
    Gäst
    Jag har DAB i min bil, lyssnar sedan dess aldrig på FM. Klar skillnad i kvalité (tänk Spotify med hög kvalité). Fler stationer, bland annat P3 Star som enbart pumpar top40 helt utan reklam! Nackdelen är att det fungerar mindre bra i tunnlar. Kommer absolut att speca DAB till nästa bil.

    Sent using my fingers

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Jag valde DAB som tillval i min nya bil eftersom jag räknar med att behålla bilen länge och är rädd för att FM-sändningarna kommer att släckas ned under den tid som jag äger kärran.

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av Peter56 Visa inlägg
    Jag valde DAB som tillval i min nya bil eftersom jag räknar med att behålla bilen länge och är rädd för att FM-sändningarna kommer att släckas ned under den tid som jag äger kärran.
    Du kan nog vara lugn för att FM-sändningarna kommer finnas kvar en lång tid framöver:
    http://www.svd.se/regeringen-stoppar...till-dab-radio

Liknande ämnen

  1. Golf GTI MK7 - Info
    Av Premis i forum VW-forum
    Svar: 383
    Senaste inlägg: 2020-06-30, 08:55
  2. Gti mk7 och baklycktor?
    Av fredrikwt i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-01-31, 22:24
  3. Golf GTI Mk7 AC dräneringsproblem??!!
    Av Edestig i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-09-11, 14:54
  4. Eftermontera dragkrok GTI MK7
    Av Barrett i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-09-08, 13:21
  5. DCC i GTI mk7 och sound actuator
    Av kotten i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-09-01, 20:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin