Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288

    Problem med nivåsensor efter verkstadsbesök?

    Hej

    Jag bad en verkstad montera nya fjädrar fram då jag saknar momentverktygen som behövs fram. Bak bytte jag själv.
    Så, när bilen är klar säger de att nivåsensorn höger fram är defekt och måste bytas. En varningslampa i displayen lyser. Denna har aldrig lyst tidigare. Nu kan man inte heller koppla bort både antisladd eller antispinn. Känns ju helt klart som verkstaden har goofat.

    Finns det någon klassiskt fel som de kan ha gjort som är såpass enkelt att jag kan fixa själv? Eller kan man resetta i vagcom?

    Kan man i vacgom se en logg när lampan tändes för första gången?

    Mvh

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Hej
    ....Kan man i vacgom se en logg när lampan tändes för första gången?

    Mvh
    Ja, normalt visas klockslag och datum i felloggen tydligt. Felet respektive åtgärd kan jag tyvärr inte yttra mig om.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Dags att inhandla en vagcom då .
    Jag fick ett tips att ett vanligt misstag är att sänka ner bärarmen utan att ha lossat nivåsensorn. Då kan kablar lossna.
    Det är den mekaniska orsak jag kan tänka mig. Eller om man monterat tillbaka fel på något sätt.

    Man skall väl inte behöva rekalibrera en nivåsensor som är rätt återmonterad? Även om nya fjädrar skulle ändra höjden på bilen med några millimiter?

    Det är ju tusan att man som kunde måste spendera timmar på att bevisa något.

    Mvh
    Senast redigerad av golfhenke den 2015-04-22 klockan 20:05.

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Surt, är det på TT'n ??
    Sitter själv på knappen för att beställa ett KW v3 kit till den

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2010
    Namn
    Jonas Ahlinder
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Vill minnas min mkv R32 inte kunde reglera tillräckligt efter jag satt på kw v3or. Då gick jag in med vcds och justerade upp. Angående felet känns det ju som dom missat klicka loss sensorn från bärarmen och släppt ner hela tyngden på den när dom lossade fjäderbenet.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Merlinen. Jupps. Installerade ett msskits sport kit.

    Citat Ursprungligen postat av Alle47 Visa inlägg
    Vill minnas min mkv R32 inte kunde reglera tillräckligt efter jag satt på kw v3or. Då gick jag in med vcds och justerade upp. Angående felet känns det ju som dom missat klicka loss sensorn från bärarmen och släppt ner hela tyngden på den när dom lossade fjäderbenet.
    Japp det är min teori också. En ny kostar ca 1.300:-. Men jag tänker att om jag kunde få ur en logg ur vcds på att den sensorn varnar för första gången på 5 år ett par timmar efter att jag lämnar in den så borde man bespara sig en hel del tjöt i form av att få till garantiärende. En Meca ansluten verkstad.

    Får posta i vagcom tråden tror jag om någon i GBG har en. Annars är jag sugen på att inhandla den nya mobila varianten, men det tar ju ett tag innan en sådan kommer.

    Vill ha garage nu

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Liten uppdatering
    Verkstaden tog på sig felet och åtgärdade det hela utan kostnad. Även lånebilen bjöds på. Så slutet gott, allting gott.

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Vad vart det för åtgärd??
    Ny nivåsensor eller??

    Är nyficken då det är samma jobb (säkning då inte nivåsensor ) jag åker på om ca 1 vecka

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Kan tänka mig att denna lilla arm (bild längst ner) http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?t=154324 gått sönder när man sänker bärarmen..

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av Merlinen Visa inlägg
    Vad vart det för åtgärd??
    Ny nivåsensor eller??

    Är nyficken då det är samma jobb (säkning då inte nivåsensor ) jag åker på om ca 1 vecka
    Hej Merlinen

    Japp, ny nivåsensor blev det. Felmeddelandet från loggen var "kabelbrott" "permanent" typ . Loggen visade att felet sattes under verkstadstid, så det var ju inte så mycket att argumentera om. Men verkstaden löste detta galant, och nu är allt som det skall.
    Måste lossa nivåsensorn tidigt i processen vid byte av fjädring fram och även bak.

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Hej Merlinen

    Japp, ny nivåsensor blev det. Felmeddelandet från loggen var "kabelbrott" "permanent" typ . Loggen visade att felet sattes under verkstadstid, så det var ju inte så mycket att argumentera om. Men verkstaden löste detta galant, och nu är allt som det skall.
    Måste lossa nivåsensorn tidigt i processen vid byte av fjädring fram och även bak.
    Ok, bra att veta då mitt byte kommer bli kvälls projekt.
    Lokala VAG ville ha 12 000kr (bara jobb och hjulinställning) för byte samt med komentaren att "är det inte orginal delar så kan det bli dyrare"....
    Så det blir att fixa själv med hjälp an en anann mekaniker.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Oj. Vad ingick i det jobbet?

    Sent from my giant iPhone killer

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Oj. Vad ingick i det jobbet?

    Sent from my giant iPhone killer
    Som sagt bara jobbet för byte samt hjulinställning, som dom först sa att ej behövs efter montering av coilovers....

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-02-06, 13:00
  2. Problem med tutan efter rattbytet
    Av vw_audi i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-10, 14:19
  3. problem efter verkstadsbesök
    Av passat-02 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-17, 13:08
  4. Problem med koppling efter kopplingsbyte!
    Av Glader60 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 09:46
  5. Problem med GTI:n efter bytt bensinpump
    Av Floodyrocker i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 19:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin