Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Erik
    Medlemsnr
    5304
    Ort
    Lund
    Inlägg
    75

    Golf GTI MK5 - dags att byta delar?

    Hejsan,

    Bil: Golf MK5 GTI, 2006.

    Jag har läst lite överallt på forumet om att en del delar i en Golf GTI MK5 kan behöva bytas ut eftersom Volkswagen kom på att de inte var så bra så de släppte bättre delar.

    De delarna jag tänker på är t.ex. bränsletrycksregulator, dumpventil och bränslepumpstryckare.
    Jag har inte haft bilen sedan den var ny så jag vet inte om dessa är bytta.

    Bilen har nu rullat strax över 10 000 mil och ingenting av det ovanstående är bytt. Bilen har gått ungefär 700 mil sedan senaste service.

    Är detta något som ni tycker att jag skall satsa på att byta? Finns det fler än de nämnda delarna som jag bör byta ut?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av SniFFzoR Visa inlägg
    Hejsan,

    Bil: Golf MK5 GTI, 2006.

    Jag har läst lite överallt på forumet om att en del delar i en Golf GTI MK5 kan behöva bytas ut eftersom Volkswagen kom på att de inte var så bra så de släppte bättre delar.

    De delarna jag tänker på är t.ex. bränsletrycksregulator, dumpventil och bränslepumpstryckare.
    Jag har inte haft bilen sedan den var ny så jag vet inte om dessa är bytta.

    Bilen har nu rullat strax över 10 000 mil och ingenting av det ovanstående är bytt. Bilen har gått ungefär 700 mil sedan senaste service.

    Är detta något som ni tycker att jag skall satsa på att byta? Finns det fler än de nämnda delarna som jag bör byta ut?
    Aldrig hört talas om att dom skulle bytas på 5an ... men enl. gamla devisen "if it aint broke, don't fix it".
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Dumpventilen: är laddtrycket OK dvs. motorn går som den ska så behöver den inte bytas
    bränslepumpstryckare: kan vara värt att kolla upp om man har lust och tålamod
    bränsletrycksregulator: går bilens som den ska och ingen felkod finns så ingen åtgärd


  4. #4

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Vet inte säkert vilken del du menar med bränslepumpstryckare men jag kan tänka mig att du tänker på "följaren" mellan högtrycksbränslepumpen och kamaxeln. Denna kan slitas ut mycket fort på vissa revisioner av 2.0FSI/TFSI motorn och bör definitivt kollas upp. Själva delen kostar bara några hundralappar och tar max en timme att byta ut första gången.

    Om den går sönder kan kamaxeln repas/slitas sönder och behöva bytas ihop med högtrycksbränslepumpen.

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av samuel2 Visa inlägg
    Vet inte säkert vilken del du menar med bränslepumpstryckare men jag kan tänka mig att du tänker på "följaren" mellan högtrycksbränslepumpen och kamaxeln. Denna kan slitas ut mycket fort på vissa revisioner av 2.0FSI/TFSI motorn och bör definitivt kollas upp. Själva delen kostar bara några hundralappar och tar max en timme att byta ut första gången.

    Om den går sönder kan kamaxeln repas/slitas sönder och behöva bytas ihop med högtrycksbränslepumpen.
    Fast vad jag förstår så gäller det främst trimmade bilar.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  6. #6
    udo
    Gäst
    Har precis köpt tryckare eller lyftare som
    den heter hos vw. stertman rekommenderar
    på standard gti mk5 byte vid 9000. 0ch
    med uppgraderad högtrycks pump varje
    4000ca

Liknande ämnen

  1. Dags att byta drivaxel?
    Av jesseboy73 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-04-06, 21:13
  2. Dags att bya bil....dsg eller inte?
    Av Falcor i forum VW-forum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-03-01, 21:38
  3. Dags att koppla in DIGIFIZEN!
    Av G60 V-spec i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-04, 21:52
  4. Roliga bilder *dags att garva*
    Av J.L i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 14:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin