Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50

    Värde climatronic 2 zon / v s / VWs vanliga AC som sitter i 2014 TSI ?

    Hur mycket kan man tänka sig att en climatronic 2 zon med inställbara grader är värd i pengar (förutom komfortvinsten :-) ) i förhållande till den vanliga ACn som sitter i 2014 TSI Master utrustad bil ?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Hittabil 1 Visa inlägg
    Hur mycket kan man tänka sig att en climatronic 2 zon med inställbara grader är värd i pengar (förutom komfortvinsten :-) ) i förhållande till den vanliga ACn som sitter i 2014 TSI Master utrustad bil ?
    Värt varenda spänn extra den kostar. Personligen ser jag klimatanläggning som grundutrustning i alla bilar och det första jag skulle välja till. Riktigt sniket utan och ett jäkla vevande med temperaturvredet för att hålla lagom temp. Helt obegripligt att det inte är standardutrustning...

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2008
    Namn
    Malte österberg
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Värt varenda spänn extra den kostar. Personligen ser jag klimatanläggning som grundutrustning i alla bilar och det första jag skulle välja till. Riktigt sniket utan och ett jäkla vevande med temperaturvredet för att hålla lagom temp. Helt obegripligt att det inte är standardutrustning...
    Håller verkligen med, det är det första jag bockar i på en ny bil. Det är väl bara standard på alltrack och R tror jag, det är snålt av vw!

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Tackar för synpunkter !

    Visar min okunnighet och frågar -

    Någon som vet om man kan "uppgradera" den vanliga ACn till climatronic 2 zon ?

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Grejen är att jag/vi väljer mellan två olika Touran TSI 140 bilar hos två olika handlare. Den ena bilen är en 2014 ,uttagen sista okt.-14 som stått som utställningsbil och gått 7,1 mil och har den vanliga ACCn. Den andra är en fabriksny 2015 med climatronic 2 zon. Det är dock det enda i utrustning och färg som skiljer bilarna åt, annars är de likvärdiga. 2015 bilen är ju ett halvår nyare förstås men den kostar oxå 14.600 mer (i värsta fall t.o.m 16.600 mer)

    (har skrivit mer om det i den här tråden -

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...ransport/page2
    kanske borde ha fortsatt där )
    Senast redigerad av Hittabil 1 den 2015-04-14 klockan 22:31. Anledning: prisjustering

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Särskilt i en bil som Touran skulle jag förmodligen bli galen med manuell AC. Obegripligt hur handlaren kan ha tagit hem en bil med denna specifikation. Jag skulle inte ens köpa en vanlig standard-Golf utan Climatronic.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av malte Visa inlägg
    Håller verkligen med, det är det första jag bockar i på en ny bil. Det är väl bara standard på alltrack och R tror jag, det är snålt av vw!
    Det där beror på vilken VW-modell det gäller. Senaste generationen (generation 8) Passat har exempelvis alltid 3-zons Climatronic i Sverige. På förra generationen Passat (generation 7) var det standard med 2-zons Climatronic från och med utrustningsnivå Masters.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2008
    Namn
    Malte österberg
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det där beror på vilken VW-modell det gäller. Senaste generationen (generation 8) Passat har exempelvis alltid 3-zons Climatronic i Sverige. På förra generationen Passat (generation 7) var det standard med 2-zons Climatronic från och med utrustningsnivå Masters.
    Ja det är klart, jag förutsatte att det handlade om golf av någon anledning.

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Oj då ... verkar som att climatronic 2 zon slår knock out på ACC.

    Får se om ACC med sina 14.600-16.600 mindre kan resa sig på nio

  10. #10
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Hittabil 1 Visa inlägg
    Oj då ... verkar som att climatronic 2 zon slår knock out på ACC.

    Får se om ACC med sina 14.600-16.600 mindre kan resa sig på nio

    Tillägg för 2 zons Climatronic är 5200 sek på Golf. Touran är stängd för beställning i VW:s konfigurator så jag vet inte vad tillägget är för denna modell men det borde vara likartat.

    Vi har en Golf 7 med vanlig manuell AC och en med Climatronic. Jag tycker att det går att leva med manuell AC. En notering jag gjort är att Climatronicen bortsett från automatiken är kraftfullare, den kyler bättre när det är varmt. Givetvis är automatik att föredra men så illa är det inte med AC .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Tillägg för 2 zons Climatronic är 5200 sek på Golf. Touran är stängd för beställning i VW:s konfigurator så jag vet inte vad tillägget är för denna modell men det borde vara likartat.

    Vi har en Golf 7 med vanlig manuell AC och en med Climatronic. Jag tycker att det går att leva med manuell AC. En notering jag gjort är att Climatronicen bortsett från automatiken är kraftfullare, den kyler bättre när det är varmt. Givetvis är automatik att föredra men så illa är det inte med AC .

    /Peter
    Tackar tackar.

    Det var ju just kostnaden för climatronic 2 zon som var min ursprungliga fundering.

    Vi har klarat oss med manuell AC i våra tre senaste bilar så det skall nog gå, men det är klart... lite fundersam blir man.

    Är climatronicen även mer effektiv vad det gäller värmen på vintern?

  12. #12
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Hittabil 1 Visa inlägg
    ........Är climatronicen även mer effektiv vad det gäller värmen på vintern?
    Nej det vill jag inte påstå. Dock är det avsevärd skillnad mellan de bägge Golfarna. I vårt fall beror det på att den ena bilen med AC har en bränslesnål 1.4 TSI 122 hk motor och den andra har en 2.0 TSI 300 hk motor. Den senare ger snabbare värme men det beror ju på motoralternativet som även konsumerar betydligt mer bränsle per mil. När väl 122 hk bilen gått varm är värmen bra.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Nej det vill jag inte påstå. Dock är det avsevärd skillnad mellan de bägge Golfarna. I vårt fall beror det på att den ena bilen med AC har en bränslesnål 1.4 TSI 122 hk motor och den andra har en 2.0 TSI 300 hk motor. Den senare ger snabbare värme men det beror ju på motoralternativet som även konsumerar betydligt mer bränsle per mil. När väl 122 hk bilen gått varm är värmen bra.

    /Peter
    Det värmer att höra :-)

    Touran TSI 140 är väl på 138 hk vad jag förstår.

    Lutar nog åt 2014 bilen med ACC iaf.

    Den är ju som sagt 14.600/16.600 billigare (även om den är sex mån och 7,1 mil äldre).

    Det har även varit ganska mycket olika bud/uppgifter om 2015 bilen. Den första i sändningen kom inte in förän i dag och då var det lite överraskningar i utrustning och pris

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-12-09, 23:16
  2. Tsi 1.2 90 - 2014 allmänna råd, ny bil!
    Av Hanneskoubek i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-09-08, 20:10
  3. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 12:40
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-12, 16:48
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-08-23, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin