Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Stefan
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    124

    Eftermontera Lightassist?

    Har beställt en ny GTI och undrar möjligheteten över att eftermontera lightassist senare i framtiden.
    Då jag inte ville ha Laneassist så skippade jag att plocka på det paketet och valde istället Bi-xenonstrålkastare med LED-varselljus. Verkar som det skall finnas en annan backspegel med inbyggd sensor som skall fungera med lightassist på så sätt slipper man montera kameran som behövs vid laneassist.

    Någon som jobbar med vw kanske har några tips

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Tror du då även måste byta strålkastare eftersom strålkastarna med DLA har en maskeringsfunktion.
    Dvs det DLA gör är inte att slå av helljuset , utan att ändra ljusbilden med hjälp av maskeringsfunktionen så du inte bländar medtrafikanter.

    Är tveksam till att denna maskerings funktion är inbyggd i dom vanliga bi-xenon strålkastarna.

    EDIT : Är som jag misstänkte olika innehåll i strålkastarna.
    http://www.golfgtiforum.co.uk/index.php?topic=251787.20

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Stefan
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Tror du då även måste byta strålkastare eftersom strålkastarna med DLA har en maskeringsfunktion.
    Dvs det DLA gör är inte att slå av helljuset , utan att ändra ljusbilden med hjälp av maskeringsfunktionen så du inte bländar medtrafikanter.

    Är tveksam till att denna maskerings funktion är inbyggd i dom vanliga bi-xenon strålkastarna.

    EDIT : Är som jag misstänkte olika innehåll i strålkastarna.
    http://www.golfgtiforum.co.uk/index.php?topic=251787.20
    Ok, då verkar det lite bökigare än vad jag trodde, tack för informationen!

  4. #4
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av Blackie Visa inlägg
    Har beställt en ny Golf-VII och undrar möjligheteten över att eftermontera lightassist senare i framtiden.
    Då jag inte ville ha Laneassist så skippade jag att plocka på det paketet och valde istället Bi-xenonstrålkastare med LED-varselljus.
    Verkar som det skall finnas en annan backspegel med inbyggd sensor som skall fungera med lightassist på så sätt slipper man montera kameran som behövs vid laneassist.
    Jag har exakt samma fundering och har också "tvingats" välja samma sak som du.
    Har frågat ÅF flera ganger kring detta med varför ej DLA går att få lost så att säga, men får inget svar alls

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    På Octavia går det ju att ha ha Lightassist utan laneassist så rent tekniskt lär det vara möjligt i alla fall. Är ju "samma" teknik under skalet. Ifs tycker jag funktionen i sig funkar rätt kass och får ofta slå över till manuellt läge.

    Ska man förövrigt beställa en MK7 bör man vänta med att lägga order tills vecka 16. Då får man garanterat årsmodell 2016 med nya MIB 2 samt att alla motorer är Euro 6 klassade. Bilar byggda from v 22 får de nya uppdateringarna. Lite små surt för en annan som får leverans om 2 veckor av en bil som redan är byggd. Hade jag fått reda på detta lite tidigare hade jag kunnat stått ut med 3 månaders levtid.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Stefan
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Och det säger du nu
    Beställde min 30 mars så jag lär ju få en 2015, nån som kan gå in och bromsa min beställning lite :P

  7. #7
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Ska man beställa en Golf-VII bör man vänta med att lägga order tills vecka 16.
    Då får man garanterat årsmodell 2016 med nya MIB 2 samt att alla motorer är Euro 6 klassade.
    Bilar byggda from v 22 får de nya uppdateringarna.
    Hade jag fått reda på detta lite tidigare hade jag kunnat stått ut med 3 månaders levtid.
    Var god förklara mera i detalj ikring detta !

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Var god förklara mera i detalj ikring detta !
    MIB 2 är nya generationen radio/nav. Stöd för Mirror Image, CarPlay, Android Auto etc. Samma som du har i nya Passat.
    5.8" skärmen försvinner och blir 6" med bättre upplösning. 8" i Discovery blir även den bättre.
    Vad det gäller motorerna så blir de flesta förbättrade och alla klarar nu euro 6. Vad som görs med respektive motor vet jag ej än. Enda jag vet är att tsi 105 försvinner och blir tsi 110 istället.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Stefan
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Då jag inte valde Nav så spelar det ju inte så stor roll, har nav i min Mk6:a och med tanke på hur ofta jag använder den så kändes det som rena bortkastade pengar man har ju navigation i varenda mobil nuförtiden. Men Navigation Discover Pro kan man enkelt eftermontera om man nu känner för det, dessutom bra mycket billigare går att köpa nuvarande Nav för runt 9-13k istället för 16k som vw tar. Dessutom ingår det ju blåtand i gti:n som standard så vill man streama musik behöver man ju knappast Mirror/Carplay etc.

    Vad gäller Euro 6 så har nog de flesta vanligare VW bilar redan fått detta 2014>. Motoruppdateringar är väl ingen garanti för att det blir, det enda skulle då vara att det står 2016 på pappret.
    Senast redigerad av Blackie den 2015-04-11 klockan 11:01.

  10. #10
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    MIB 2 är nya generationen radio/nav.
    Stöd för Mirror Image, CarPlay, Android Auto etc.
    Samma som finns i nya Passat.
    5.8" skärmen försvinner och blir 6" med bättre upplösning.
    8" i Discovery blir även den bättre.
    Vad det gäller motorerna så blir de flesta förbättrade och alla klarar nu euro 6.
    Vad som görs med respektive motor vet jag ej än.
    Detta låter inte bra !
    ÅF har inte informerat ett pip om detta ! *Grrrrrrrr*

    Bil: Golf-VII ALLTRACK.
    Utrustning: Jag har bla. valt 8" skärm och motoralternativet 1.8 TSI ( 180 Hk )
    ....Vet någon hur dessa val kommer att påverkas ?

    Bilen är ju inte tillverkad ännu så kanske det ännu går att göra något !

    Jag behöver så mycket info som möjligt kring detta !!

Liknande ämnen

  1. Eftermontera farthållare
    Av tompa82 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-12-01, 19:27
  2. Eftermontera ACC??
    Av G4Gti i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-02, 23:12
  3. eftermontera ac
    Av mange__ i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 19:20
  4. eftermontera dsg-låda?
    Av FreddanJ i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 16:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin