Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    Emilius
    Gäst

    '88 Jetset coupé

    Då lägger jag upp senaste projektet även här.

    Det är en 1988 Jetta CL Coupe.

    Hittills har jag haft nånstans runt 12 stycken 2-dörrars Golf Mk2,
    enligt mig så är Mk2 det bästa som VW producerat, så det har mest bara blivit sådana.
    Med undantag av en Mk1 Caddy och en Mk3 Golf Gti 8v då.

    Att allihopa har varit tvådörrars Golfar är en ren tillfällighet,
    men jag anser ändå att 4 dörrar bara innebär mer jobb, speciellt vid karossarbeten och lackering.

    Har alltid varit sugen på en Coupe, och när jag snubblade på en till salu för bra pris så vart det köp.
    Det stod defekt i annonsen, gubben måste syftat på att den bara gick på två cylindrar,
    ett byte av fördelarlock och lite tändkablar plus en kraftig choke-manöver och lite uppvärmning senare
    så gick den snällt och bra hela vägen till garaget, så mycket för defekt!

    Med det priset så kollade jag inte ens miltal eller dylikt.
    Väl hemkommen så upptäckte jag att den gått 14.000 mil, hade fullbombad servicebok,
    och varenda tankning, service, vilka delar som bytts under de första åren dokumenterade, med mera.

    Planen var att få den vägduglig och sälja vidare, men som med alla Mk2 som är någorlunda fräscha,
    så blev det att behålla den istället, jag kan bara inte släppa taget om dem

    Rost finns, men golvet och hjulhus är helt intakt. Inte en antydan till rost i golvet, det är nog första gången. Vänster tröskel, vänster framskärm, båda skärmkanter bak och bakre plåten under stötfångare måste dock bytas.

    Ett färgbyte, lite fälgar och sänkning, inredning, stereoanläggning och lite sådant,
    sen ska den vara klar för sommarens vardagsglidande.

    Lite bilder!

    Precis hemkommen och inkörd i garaget.



    Fälgarna hämtade, detta är gamla 100+ från mitten på 90-talet,
    bilen byggs med lite 90-tals känsla så det passar ändamålet perfekt.
    De är 15x7" ET13 och sitter som en smäck. Däck kommer nog bli 175/50-15.



    En av de få skadorna som finns på bilen, tyvärr en stor sådan, men det löser sig.
    I övrigt är det väldigt få bulor på bilen.



    Golvet är fräscht som sagt, denna tröskel är lite fläckig men behöver faktiskt inte bytas, inga rosthål.



    Lyftpunkterna på båda sidor är som nya, det är definitivt en första-gången upplevelse för min del.
    Vita och hela. Skönt!

    Senast redigerad av Emilius den 2015-03-23 klockan 21:03.

  2. #2
    Emilius
    Gäst
    Jag tål inte originalrattarna i dehär bilarna, denna har ingen servo,
    då lär man ha 12.3" ratt, om man är man det vill säga.



    Provmontering av fälgar, blir bra detta, bara runt 15cm sänkning så.



    Fälgbanorna slipas, centrum kommer lackeras.
    hissa upp ett hjul, starta bilen, lägg i 4an och sen är det bara slipa, jämnt och fint.



    Efter 120-korn ser det ut som så.



    Och efter jag gått upp till 1000-korn så ser det ut såhär, men det är en bit kvar. Upp på 2500 innan polering.



    Bromsarna fram var katastrof. Även om de funkade så var de sopslut.
    Ena bromsoket var nyligen bytt, det tackar vi för. Andra tog betydligt längre att fräscha upp.

    Hjullager höger fram var kasst, en av de tvåor som föregående ägare fått på besiktning.
    Bra med en "att göra - lista"

    Vad jag kom på då var att plocka hela spindeln från min '84 Golf CL som också står i garaget,
    där hjullagret är bra, och inget i framvagnen kommer användas framöver på den.
    När jag tar loss spindeln upptäcker jag att det sitter mycket bättre skivor,
    och nästan nya Mintex-belägg på den också, gratis är gott!

    Vågar nästan påstå att dessa bromsdetaljer är förbrukade!



    På Golfen var det en helt annan visa. Så härligt det är när man renoverar bilen och delarna inte kostar något!



    Det bättre bromsbelägget är det till höger då, ifall någon missade det.



    MBX-maskin, stålborste, slipmaskin och diverse gör rosten till damm som nu cirkulerar i atmosfären.
    Här enbart skivan slipad. Provmontering för att se att det lirar, jodå, det är samma grejer förvånadsvärt nog.



    Nog för att färgen vart lite fel, men nu är det iallafall 2K bromsoksfärg på grejerna.
    Foliatec är tydligen inte att lita på, den här gröna skulle föreställa "Carbon gray metallic"..
    Om det sticker för mycket i ögonen sen så målar jag bara över det med någon annan färg.
    Notera att jag bara tar det som syns utvändigt för tillfället, bilen måste komma ut till sommaren också.
    Resten donas nog med under kommande vinter, då blir det en total makeover istället för bara det nödvändigaste.



    Den fräscha högerspindeln lös, slipad, målad, och redo att slängas på bilen.

    Senast redigerad av Emilius den 2015-03-23 klockan 21:04.

  3. #3
    Emilius
    Gäst
    Enda långvariga botemedlet mot min höjdrädsla är coilovers som är ställbara i höjd.
    De billiga varianterna går att sänka tillräckligt mycket.

    Nu satt det Raceland coilovers på min vita Golf,
    den bilen kommer nog bara stå i år också och så kör jag med Jettan,
    så jag byter helt sonika delarna mellan de två och skickar tillbaka Golfen på förvaring.
    Kinacoils har ju kort datum, och då är det lika bra att använda grejerna,
    innan de förvandlas till stoft.

    Så, här stjäl jag coilovers från mig själv. Lyft i garaget är guld värt.



    Otroligt fult med originalhöjd och stekpannefälgarna,
    men jag behövde ju bara skämmas på vägen hem iallafall.
    Hon tvekade lite i början, men efter en dusch och lite underhåll så var hon villig att tas på en åktur. Fantastiskt att det bara är att starta och åka om än lite spottande i början, efter att ha stått sen 2013,
    med endast några få turer här och där. Volkswagen.



    Antingen så hoppas jag på att hjul och fjäderbens-löst är årets stora grej,
    eller så förbereder jag coilovers för montering med en tvätt och lite smörj.


  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Det går inte att på något vis ta bort de bilderna som råkade bli bifogade,
    och det går inte att ta bort tråden och göra en ny, härligt!
    Gå på "redigera inlägg" , "avancerat" , "hantera bifigade filer".
    Markera önskad bifogad fil och tryck på krysset i högra hörnet.
    Var in och tänkte hjälpa dig , men det fanns typ 38 bifogade filer så jag ville inte kladda.

  5. #5
    Emilius
    Gäst
    Jag tog mig en helkväll och badade bilen, mest för att se vad jag har att jobba med,
    lite behagligare att skruva på rena saker. ungefär 4 timmar spenderade jag,
    med att tvätta utsidan, motorrum och undersida.

    Har inga före-bilder på motorrummet då det inte var mycket att se,
    men jag kan intyga att det inte såg ut såhär.



    Bagagerumsgolvet är helt det också.



    Såhär skulle alla Mk2 man köpte se ut under, för det mesta helt vitt! Härligt.
    Några få tråkigheter iochmed ytrost runt kanterna, men det är lätt fixat.



    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Gå på "redigera inlägg" , "avancerat" , "hantera bifigade filer".
    Markera önskad bifogad fil och tryck på krysset i högra hörnet.
    Var in och tänkte hjälpa dig , men det fanns typ 38 bifogade filer så jag ville inte kladda.
    Tack för hjälpen! Nu ser det bättre ut!

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jetta , Det enda Retta

    Dessutom en Coupé , Sweet.

  7. #7
    Emilius
    Gäst
    Topplagringarna fram var slut, och de andra jag hittade i mina gömmor var lika dåliga.
    Således har jag kastat 5st gamla topplagringar igår kväll,
    vissa bilar har man bara plockat isär och rakat ner varenda detalj i lådor utan att kolla skick pågrund av tidsbrist.

    Får se hur biltemas lagringar är, de var lite annorlunda mot original,
    men konstigt nog fann jag artikelnummer på dem som började på 191,
    vilket då är början på VW's artikelnummer för Mk2 delar, mysko?

    Jag ställde in höjden till vad jag trodde skulle vara lämpligt för besiktning,
    men nu har jag även tagit bort hjälpfjädrarna sen sist, så det vart nog lite väl lågt ändå.


  8. #8
    Emilius
    Gäst
    Har inte hänt så jättemycket sista tiden,
    Gjorde klart bromsarna helt och hållet iallafall. Kommer mera snart,
    håller på och förbereder för omlack. Saknar lite ekonomiplåt, som min ekonomi inte funkar till just nu,
    men snart så kommer det. Vänster framskärm är fixad ny iallafall.
    Det som saknas är skärmkanter bak och höger tröskel.

    När jag monterade coils bak så hittade jag buildsheeten bakom baksätet, kul grej.
    Nog för att man redan vet vad bilen är utrustad med (ingenting) men ändå!
    Står väl typ färgval och att den har fått vinterdäck, varningstriangel och grejer med vid köpet haha.



    På tradera kan man hitta mycket kul. Jag köper bilrelaterat kuriosa hela tiden.
    Till denna bilen fann jag en original 1988 försäljningsbroschyr som visar CL coupe och GTX,
    sen tog jag även hem en 1984 katalog då det var första året för Mk2 Jetta, och så gillade jag omslaget,
    riktig 80-tals nostalgi.



    Kul att se hur grejerna är tänkt att se ut egentligen!
    Gulkromateringen ser man oftast bara på undersidan av skruvskallar och på nya delar annars



    Färgprov och inredningar, plus lite fakta och sånt där, det är ett måste!
    Önskar någon hade insett att blå inredning inte går ihop med vit bil.. Varför kunde jag inte fått grå tyginredning?
    Så hade jag sluppit byta ut hela inredningen denna säsongen för att inte kräkas konstant.



    Bromsarna då, det var ju nyrenoverat ok på ena sidan, komplett med nya fräscha monteringsdetaljer,
    på andra sidan så var det samma gamla rostiga bultar som suttit där sen bilen var ny troligtvis,
    självklart gick inte skruvarna att få loss med insex utan fick dras loss med papegojtång.
    Så gummit, glidhylsorna och bultarna behövdes bytas. En komplett sats kostade 300 spänn på Mekonomen,
    och ännu mer på VAG. Städade då ur mina gömmor och hittade ett renoveringskit komplett sånär som på bultarna, och detta i en påse bildelar som min polare sålt till mig för längesen jag inte ens visste jag hade.
    Så då var det bara bultarna som behövdes, de kostade rimliga 12kr styck på Mekonomen så jag tog alla fyra.
    Boschfilter var det billigaste luftfiltret så det fick bli ett sånt också. Det gamla var fullt med olja,
    dum konstruktion där ventilkåpan ventileras rakt in i luftburken och oljan kan rinna ner till filtret,
    det kommer ju ändras på så småningom men inte just nu.


Liknande ämnen

  1. tankar cab Å coupe
    Av golf i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-13, 15:55
  2. VW New Compact Coupe
    Av outrunner i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 00:34
  3. Jetta GT Coupe -85
    Av onk i forum Projektforum
    Svar: 193
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 22:20
  4. Jetta Coupé is Tha Shit
    Av NeXeN i forum Projektforum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 00:43
  5. VW Jetta Coupé?
    Av Lillen i forum VW-forum
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 11:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin