Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956

    Kör ni med frirullning av eller på?

    På många nyare VW med DSG kan man välja om man vill aktivera funktionen frirullning. Vad tycker ni om detta?
    Sparar man bränsle eller vad är tanken? Detta gäller tex Passat B7.

  2. #2
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Har aldrig kört en vw med denna funktion, men i en bmw har jag testat många mil i.
    Tyckte det kändes helt meningslöst i den bilen, stängde ganska omedelbart av funktionen då jag tyckte det var halvlurig att hålla hastigheten utan att bromsa i backar och liknande.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Om man rullar på liknande sätt som med kopplingen nedtryckt/växeln i neutral så går motorn på tomgång och förbrukar bränsle (jag antar att den inte stängs av med start/stopp systemet) rullar man med växel i och uppsläppt gaspedal är förbrukningen 0

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Jag har den funktionen i Golfen men har inte mer än prövat funktionen. Jag håller med om att bilen känns "konstig" att köra om den frirullar.

    Jag har också läst någonstans att bilen drar lika mycket med den här funktionen aktiverad. Det är möjligt att den sparar lite bränsle i stadstrafik. Men på landsväg som jag kör mest så borde det väl inte vara någon större skillnad, eller?

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 188
    Jag antar att funktionen är som det frihjul som SAAB hade förr i tiden, alltså att motorn fortfarande går men den motorbromsar inte. Kör man automat, gammal hederlig sluskautomat, så har man liknande funktion eftersom det nästan inte är ngn motorbroms på dessa. Jag har kört många mil med sån automat. Fördelen är att med minsta vilja att tänka ekonomiskt så lär man sig snabbt den rörliga kraften i bilen. Att inte gasa så att man verkligen måste använda bromspedalen när man ska sakta in.

    Det har blivit så jättemycket fokus på att använda motorbroms dom senaste åren. Och det är ju jättebra som alternativ till att använda vanliga bromsarna. Men allra helst så ska man ju inte gasa mer än vad som behövs för att ta sig dit man ska och rulla fram utan någon form av broms.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Alla bilar med insprutning, i vart fall från 90 talet någon gång, har "fuel cutt off" vilken innebär att motorn inte förbrukar någon som helst bränsle när man släpper gasen eller motorbromsar. Enda undantaget är väl vissa rallybilar som istället ”pruttar” när man släpper gasen. Det är därför som bilskolorna lär ut att motorbromsa så mycket som möjligt.

  7. #7
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 188
    Självklart är det så. Men det är ännu bättre att lära ut att man ska hushålla med gasen så att man slipper bromsa när man ska sakta in, vare sig med bromspedalen eller med motorbroms. För även om man motorbromsar med fuel-cutoff så återvinner du inte speciellt mycket energi med det. Bara det som behövs för att få motorn att gå på tomgång under den motorbromsande tiden. Den riktiga besparingen gör man genom att lära ut att inte gasa så mycket. Det är där man lägger tonvikten på ecodriving idag. Givetvis tillsammans med motorbroms när det verkligen måste bromsas. Och det är vid avpassningen av gasen som frirullningen kommer in i bilden genom att ge föraren en bättre bild av hur långt man faktiskt kan rulla.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Tobias Eriksson
    Ort
    Järna
    Inlägg
    148
    Jag har det Aktiverat och använder det på min b7. I början var det jobbigt, men efter ett tag så tycker jag det funkar bra


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  9. #9
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    På vår 1.4 TSI DSG så använder ibland bilen sig av frihjul i ECO-mode som jag nästan aldrig använder. Inträffar vid jämn drivning på landsväg i lång nerförsbacke. Inte annars vad jag kan minnas. Det är väl endast då det blir en besparing.

    Dotter / son, den senare tog körkort för 1,5 år sedan, har fått lära sig i körskola det ni påpekar om motorbroms samt att de gärna växlar upp ”för tidigt” när de kör manuella bilar. Man ska även hoppa över växlar typ från 3:an till 5:an vid eco driving. Det där med ”för tidigt” har jag sagt till dem att de ska ni inte göra. Dottern har en trecylindrig Skoda Fabia så där straffar det sig, således självreglerande .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Har det aktiverat på Octavian i ECO-mode precis som Peter ovan. Men det läget har man ju aldrig i dock Har testat lite fram o tillbaka de 100 mil jag kört bilen och har inte sett ngn större skillnad i förbrukning de 10 mil jag pendlar varje dag.

  11. #11
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 188
    Det är det jag menar med att bli medveten om bilens frirullning. Om man redan har bra koll på det och inte använder motorbroms i onödan, så blir det ju egentligen ingen skillnad. Däremot för den som jämt använder motorbromsen istället för att avpassa gasen och slå av lite tidigare, så kan det bli en aha-upplevelse som sedan resulterar i lägre förbrukning. Så det är ju helt beroende på vilka förutsätttningar man har. I medelvärde på alla förare så kan det göra en liten sänkning. Det är väl det dom räknar med.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jag tycker det är skitäckligt.
    Som att köra gammal V4.

    Är fasen livsfarligt vid normal(aktiv förare) som inte bara ÅKER med bilen.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-20, 23:11
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 20:18
  3. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-03-30, 12:10
  4. Vad kör ni för kylvätska/glykol i Mk2?
    Av Golfbjörnen i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-04-01, 10:25
  5. Vad kör ni med för handskar?
    Av 3L1T i forum Bankörning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-31, 08:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin