Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1
    Block
    Gäst

    Regenerering av Partikelfilter?

    Åkte med bilen till jobbet idag som vanligt, när jag parkerade så gick fläkten på fullt ös, inbillar mig att det luktade lite bränt precis när jag klev ur. Är det bilen som gör rent partikelfiltret tro? Tempen låg precis som vanligt.. Bilen är en 2011 2.0tdi 170hk som gått 16500 mil.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    På din beskrivning låter det som en typisk regenerering av DPF. Mina två 2,0 TDI utför samma procedur någon gång ibland.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av Block Visa inlägg
    Åkte med bilen till jobbet idag som vanligt, när jag parkerade så gick fläkten på fullt ös, inbillar mig att det luktade lite bränt precis när jag klev ur. Är det bilen som gör rent partikelfiltret tro? Tempen låg precis som vanligt.. Bilen är en 2011 2.0tdi 170hk som gått 16500 mil.
    Helt korrekt , du har en ganska hög temp under huven om man stannar under eller direkt efter en regenerering (Sjukt jobbigt ord så vi kör med Regen* hädanefter ) så kylfläktarna kan gå upp till 10 min om jag inte minns fel för att relegera temperaturen under huven/motorrummet.

    Regen* görs utan varningslampor lite då och då på DPF bilar. Skulle den inte kunna göra det (tex man bara kör korta sträckor eller av oflyt stannar mitt i hela tiden) så tänds DPF lampan:

    Namn:  402-0-800.jpg
Visningar: 6141
Storlek:  15.5 KB

    När denna tänds så läser man i boken som kom med bilen och gör enligt anvisning.

    Hur ofta gör den detta då? Beror på körprofil = finns inget svar.

    Tempen vid en regen* (i DPF) blir väldigt hög och du kan känna en doft av svavel (som ofta förvirras ihop med skogsbrand , roadkill etc etc)

    Summakardemumma: Ingen fara på taket

  4. #4
    Block
    Gäst
    Tack för svaren gubbar! det var som jag trodde då med andra ord

Liknande ämnen

  1. Partikelfilter
    Av Larsevert i forum VW-forum
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-12-25, 20:22
  2. Partikelfilter
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-02, 12:32
  3. Samma avgas med/utan partikelfilter caddy
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-06, 00:05
  4. Nya Passat 2.0 tdi har den partikelfilter?
    Av Andersson Racing i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-14, 09:32
  5. Partikelfilter
    Av gti8v i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 11:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin