Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228

    16v KR dålig tomgång, misständer

    Hej!

    tldr: Bilen misständer och får dålig tomgång när den börjar komma upp i temp.

    Tänker att jag skapar en tråd här för att få lite hjälp med felsökningen. Finns en projekttråd om den aktuella bilen i projektforumet också.

    I höstas köpte jag bilen, efter att jag hade kört hem den 20 mil när jag köpte den så startade inte bilen dagen efter. Anledningen till det var att luft/bränsle-vågens tallrik hade fastnat, antagligen på grund av baktändning i insuget. När jag körde hem bilen så small det lite då och då när man lättade på gasen men jag tänkte inte så mycket på det.

    När bilen väl startade igen så gick den inte riktigt bra så vi började kolla lite och kamremmen stod en kugg fel, hallgivarens kontakt var avbruten och det var kabelbrott till trottelhusets kontaktstycke. Dom sakerna fixade vi men bilen gick fortfarande inte helt hundra. Hade förutom detta problem med oljeläckage och avgasläckage från ett sprucket grenrör. Så motorn åkte ur bilen, toppen åkte av på grund av avbrutna pinnbultar och en massa saker pillades med.

    Nu är motorn tillbaka i bilen och startad. Problemet yttrar sig som att den går fint på alla fyra när den är helt kall, sedan när den börjar komma upp ca 1/4-del i temp börjar tomgången bli orolig och man hör att det smäller. Har inte hunnit börja felsöka så mycket mer än att jaga vakuumläckor med startgas, hittade inga.

    I vilken ände ska jag börja felsöka nu? Mina ideer är att kallstartsventilen skickar in bränsle även när den inte ska det, eller att en spridare har blivit igensatt.
    Senast redigerad av holyhatten den 2015-03-09 klockan 19:59.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Eller att bilen får soppa när kallstarten går men börjar missa när kallstarten slår av.
    Dags att göra soppatest med spridare i flaska och kallstarten.
    Kolla gnista och allt annat.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Har inte kollat spridarna än, men jag skruvade lite på CO-skruven och lyckades få tomgången tillräckligt stabil på 1000 varv för att kunna ställa tändläget med fördelaren. Nu går bilen att köra, men det är fortfarande inte helt hundra. Tomgången vandrar lite och jag kan inte få ner tomgången under 1000 varv med tomgångsskruven. Har hittat lite vakuumläckage så ska täta dom och se om jag kan få en mjukare gång.

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-21, 22:23
  2. Problem med 16v kr motorn,dör vid tomgång.
    Av Scirocco_turbo i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 18:34
  3. Jetta utan tomgång och misständer
    Av GTi-special i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 21:44
  4. Dålig tomgång ..golf 1.8i -88
    Av goffe i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 14:13
  5. Golf III GTi 16v misständer grovt ibland
    Av Junfors i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 00:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin