Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    GolfT
    Gäst

    Golf Mk4 GTI 255 hk hackar vid 2500

    Hejsan!
    Har en golf Mk4 gti chippad till 255hk som plösligt krånglar. I börjar hackade bilen otroligt mycket vid full gasprång, köpte nya NGK tändstft så förbättrades bilen och slutade hacka.
    Efter 10 mil började den igen men inte lika mycket, nu hackar den bara vid låga varvar.
    Bilen har sen tidigare haft 2,5 avgassystem och laddade strax över 1 bar. Jag har bytt avgassystem till 3". Sen dess hackar den vid full gas. Jag har kollat alla slangar och dem verkar va hela, lmm fungerar, magnetventilet tickar när man kolla in den på 12v, kontrollerade även.tändspole dem fungerar också. Jag vet verkligen inte vad som kan göra dessa orsak.
    Hade varit otroligt tacksam för vidare hjälpa mig.

    Mvh

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Vilka tändspolar har du? Skruvade eller bara nerstuckna? Om det är de senare gissar jag på överslag i någon av spolarna. Har du möjlighet att logga feltändningar? I så fall kan du ju kolla vilken cylinder som felar..

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Den har alltså alltid hackat? Kan det vara ett dåligt gjort trim? Vart har du fått uppgiften 255hk ifrån, det går inte att få det utan att man bygger om till K04 turbo.

    .

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    årsmodell på bilen?

    vad är ändrat på motorn?
    som ThomasT skriver ovan, 255hk är snudd på omöjligt att nå med k03/k03s turbon.
    misstänker att du har en k04-001, som är en hybrid gjord för uppgradering, och klarar runt 250-255 på bensin.

    hursom så är tändspolarna definitivt den största felkällan, MEN, när du skriver att det uppkom efter att du bytt avgassystem och därmed sänkt mottrycket, så kan det mycke väl vara så att turbon spoolar snabbare och kompressorn går in i surge.
    inte ovanligt på K03/K03S/K04, när man plågar dom lite och är för hastig med att begära högt laddtryck, och det stämmer VÄLDIGT bra med varvtalet du angett.

    det är alltså isf en programvarumiss, och programmet behöver anpassas efter motorns nya förutsättningar att andas.

    så, vad åker du med för programvara i dagsläget? vem har gjort den, samt vad är den anpassad för?

  5. #5
    GolfT
    Gäst
    Hej igen! Jag vet inte utantill vem har mappad bilen, har det på papper skriver så fort jag kommer hem.
    Bilen är -98 gått precis 16000.
    Bilen slutade hacka på den sättet, men nu när jag har i 3:an och växlar ner till 2:an med gas kommer laddtryck exakt lika mycket som innan dock hackar den extremt mycket. Annars går han fint utan någon bromaning/hacking med 0,9 men när jag justerar wg till 1,1 så känns det att bilen bromsar lite grann. Kan det också bero på att bilen drivs just nu med 95 oktan?
    Mvh

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    fortfarande inget svar på vad som är ändrat på motorn..?
    (vad för turbo? vad för wastegate? grenrör, insug etc.)

    du kan/får INTE justera något på wastegatens förspänning då programvaran är gjord för ett visst grundtryck.
    dvs ingen vedbod-trimmning, utan programvaran sköter laddtrycksstyrningen.
    (det går i vissa fall med universal "fulprogramvara", men ger i 99% av fallen samma bekymmer som du har nu.)

  7. #7
    GolfT
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    fortfarande inget svar på vad som är ändrat på motorn..?
    (vad för turbo? vad för wastegate? grenrör, insug etc.)

    du kan/får INTE justera något på wastegatens förspänning då programvaran är gjord för ett visst grundtryck.
    dvs ingen vedbod-trimmning, utan programvaran sköter laddtrycksstyrningen.
    (det går i vissa fall med universal "fulprogramvara", men ger i 99% av fallen samma bekymmer som du har nu.)

    Tror att turbon är K03s osäker, och det sitter en Orginal wg, större intercooler och hade 2,5" hela avgassystemet. Bilen är mappad Dahlbäckdet står klart och tydligt 255HK.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    säkert mappad på 98-soppa, men ditt stora problem ligger i att du varit på wastegaten och fipplat.
    nu lär du lista ut hur den stog inställd under själva mappningen för att få den att gå som den ska.
    OM den stod som original, så är den inställningen stängd wastegate och därefter 3 hela varv på muttern i förspänning.
    märk muttern med ett streck och flytta den tills wg-armen är i stängt läge, sedan spänner du den alltså 3 varv, och låser med muttern på andra sidan.
    prova det först och se hur den går.

  9. #9
    GolfT
    Gäst
    Hej!
    Jag vred och inställd wg och bilen laddar 0,9-1,0 bar, men den guppa fortfarande.

  10. #10
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Du har ju inte långt till Växjö och BSR, kolla med dem?

  11. #11
    GolfT
    Gäst
    Jo det är sant, tycker att folk som är i Gtiklubben är kunniga, likabra att fråga dem.

Liknande ämnen

  1. Golf GTI Mk4 1.8t 150 hk -99 byta Motor
    Av moggis75 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-10-14, 11:13
  2. Golf GTI Mk4 1.8t 150 hk
    Av adisgolic i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-02-14, 10:41
  3. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-05-19, 00:21
  4. Trimma golf mk4 1,8t till ca 250 hk
    Av Lanqii i forum VW-forum
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 15:53
  5. Hackar till vid acceleration
    Av Thunberg i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-24, 23:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin