Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40
  1. #21

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Caddyn går nog bort. Lite onödigt "skåpig och lite bullrig" för våra behov och det mesta av utrymmet på höjden förblir outnyttjat för oss.

    På Touranen får man visserligen ta bort fotstöden på rullstolen, vilket iofs inte är nån större manöver, så går det att luta rullstolen på bakhjulen och "häva in" rullstolen på framhjulen direkt från backen, däremot måste man köra fram två av baksätesstolarna ca 5cm och lägga rullstolen på "rygg" i Touranen (ändå väldigt smidigt och vi är ändå nästan aldrig mer än tre pers. i bilen. Ibland har vi en sjuåring med men hon får plats även om stolen är så lite framkörd. Skulle man behöva ha in fler vuxna så går det ju att plocka av hjulen på rullstolen, så att den får plats utan sätesjusteringa, vid just de sällsynta tillfällena)

  2. #22

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Har tittat på några Touran TDI 105 och några TDI 140.

    Är det stor skillnad på köregenskaper/körkänsla mellan 105hk 0ch 140hk alternativen.

    Antar att det är större skillnad om man tänker dra.

    Vågar men sig på TDI 140 DSG ?

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Sannolikt stor skillnad i dragkraft, ja. Jag har kört TDI 105 i A3/Golf och jämfört med min TDI 140 är skillnaden störst vid start samt utanför stadstrafik, dvs högre fart, omkörning landsväg, motorväg och liknande. DSG6 (DQ250) är en relativt trygg låda, vad jag förstått.

  4. #24

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Sannolikt stor skillnad i dragkraft, ja. Jag har kört TDI 105 i A3/Golf och jämfört med min TDI 140 är skillnaden störst vid start samt utanför stadstrafik, dvs högre fart, omkörning landsväg, motorväg och liknande. DSG6 (DQ250) är en relativt trygg låda, vad jag förstått.
    Tackar för snabbt svar.

    Skall kolla vad det är för DSG i just den här 140
    http://www.bytbil.com/bilar/volkswag...zVj9KSfAAFC0A_!

    Här är en manuell 140 men den har ju några år/mil på nacken
    http://www.bytbil.com/bilar/volkswag...zVj9KSfAAFC0A_!

    Annars har jag kollat lite på de här 105
    http://www.bytbil.com/bilar/volkswag...zVj9KSfAAFC0A_!

    http://www.bytbil.com/bilar/volkswag...zVj9KSfAAFC0A_!

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Tobias Eriksson
    Ort
    Järna
    Inlägg
    148
    Dsg6 är en bra låda. Har haft det i 2 bilar och kört över 10.000 problemfria mil


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Hittabil 1 Visa inlägg
    Tackar för snabbt svar.
    Skall kolla vad det är för DSG i just den här 140
    http://www.bytbil.com/bilar/volkswag...zVj9KSfAAFC0A_!
    När 2,0 TDI 140 kombineras med DSG är det alltid DQ250.

  7. #27
    jesseboy73
    Gäst
    2.0tdi och DSG6 är väl en av de mest problemfria kombinationerna (förutom manuell) om jag inte är felinformerad. Vår funkar utmärkt, peppar, peppar...

  8. #28

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Tackar för svar och engagemang.

    Jo jag kollade med säljaren och han svarade "Det är dsg 6 med våtkoppling"

    Just den här har ju gått närmare 8.000 mil men vad jag förstår så är det ingen större fara på en sådan VW Touran.

    Funderar återigen på det där med diesel eller bensin...

    Vår tilltänkta bil kommer enl. planen att köras :

    Ca 1 mil enkel (och 1 mil tillbaka) på 70/50 km/h väg i småstadsmiljö ca 3 ggr/veckan
    Ca 3 mil enkel (och 3 mil tillbaka) på 70 km/h landsväg ca 2 ggr/veckan
    Ca 10 mil enkel (och 10 mil tillbaka) sträckan Kungälv- Varberg (E6 motorväg men genom Göteborg) ca 2 ggr/veckan

    Då är frågan:

    Är det lämpligast med diesel eller bensin med tanke på att dieseln väl (vad jag förstår) behöver lite längre körsträckor för att bli "varm"

  9. #29
    jesseboy73
    Gäst
    Kan vara värt att räkna lite på förbrukning kontra skatt. Vår 2.0tdi drar ca 0.65 blandad körning och runt halvlitern långkörning. Den har som många moderna dieslar ganska klen värme i kupén och tar som du säger en stund på sig att nå arbetstemperatur.
    I vårt fall är diesel mest ekonomiskt trots den högre skatten. Hur kör du och hur vill du att bilen ska uppträda? Jag upplever att dieseln (som går mkt på vridet, iaf 2.0 ihop med DSG6) uppmanar till ganska lugn och harmonisk körning. Ändå kan den raska på vid t ex omkörningar.
    En högvarvigare motor ger ju en annan karaktär som jag iofs uppskattar, men då hellre på en roligare bil.
    Jag tror på att provköra olika alternativ och se vilken motor som passar din körstil bäst.

  10. #30

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av jesseboy73 Visa inlägg
    Kan vara värt att räkna lite på förbrukning kontra skatt. Vår 2.0tdi drar ca 0.65 blandad körning och runt halvlitern långkörning. Den har som många moderna dieslar ganska klen värme i kupén och tar som du säger en stund på sig att nå arbetstemperatur.
    I vårt fall är diesel mest ekonomiskt trots den högre skatten. Hur kör du och hur vill du att bilen ska uppträda? Jag upplever att dieseln (som går mkt på vridet, iaf 2.0 ihop med DSG6) uppmanar till ganska lugn och harmonisk körning. Ändå kan den raska på vid t ex omkörningar.
    En högvarvigare motor ger ju en annan karaktär som jag iofs uppskattar, men då hellre på en roligare bil.
    Jag tror på att provköra olika alternativ och se vilken motor som passar din körstil bäst.
    Jo vi värdesätter och försöker att hålla en "ganska lugn och harmonisk körstil".
    Däremot bekymrar det oss att dieseln har klenare kupevärme. Dottern prioriterar värme och bekvämlighet högt :-)

    Som det är nu har vi inte tillgång till carport/garage eller motorvärmaruttag så då är det väl fjärrstyrd dieselvärmare som gäller?
    Vi (eller iaf dottern) kommer iofs att få tillgång till carport och motorvärmaruttag innom en inte alltför avlägsen framtid.

    Vi prioriterar även så "hög miljövänlighet" som möjligt men vad jag förstår så är det ingen större skillnad på diesel och bensin i det hänseendet. Ekonomin är ju givetvis oxå viktig men inte helt avgörande så länge det inte handlar om 10.000 tals sek/år

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Instämmer med Jens, provkör själv och bilda dig en uppfattning. Du kanske inte alls behöver den extra kraften från 2,0 TDI 140 (samt högre fordonsskatt) - 1,6 TDI 105 kanske fungerar utmärkt för dig. Den har trots allt ett vridmoment på 250 Nm och så länge man håller sig kring rätt varvtal så klarar den alla vardagsuppgifter. Jag upplever inte att 2,0 TDI är särskilt bränslesnål när den går korta sträckor där den inte får bli riktigt varm. 2,0 TDI är en fantastisk motorvägsmotor, som med kraft och effektivitet tar sig an längre sträckor med fart.

  12. #32

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Instämmer med Jens, provkör själv och bilda dig en uppfattning. Du kanske inte alls behöver den extra kraften från 2,0 TDI 140 (samt högre fordonsskatt) - 1,6 TDI 105 kanske fungerar utmärkt för dig. Den har trots allt ett vridmoment på 250 Nm och så länge man håller sig kring rätt varvtal så klarar den alla vardagsuppgifter. Jag upplever inte att 2,0 TDI är särskilt bränslesnål när den går korta sträckor där den inte får bli riktigt varm. 2,0 TDI är en fantastisk motorvägsmotor, som med kraft och effektivitet tar sig an längre sträckor med fart.
    Tackar för kloka synpunkter.

    Vi har ju kört dottern i en liten Nissan Note 09 1,4L 88hk de senaste fem åren och det har ju funkat,
    Det är ju iofs en mindre/lättare bil än Touran och visst har vi önskat oss lite mer bekvämlighet både vad det gäller åkkomfort (varvtal/kraft) och lastförmåga men det kan ju faktiskat vara så att vi klarar oss gott med 1,6 TDI 105. Vår ambition är att ta oss så Problemfritt/bekvämt/smidigt/ekonomiskt och miljövänligt från punkt A-B

  13. #33

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Nu är vi inne på att höja vår prisnivå något och satsa på en Touran TSI 140 Masters 2014 (reggad sista okt-14 och stått som utställningsbil och har bara 9 mil på mätaren ) med avtagbar dragkrok, för 199.000 och eftersom det är en bensinare så byter vi in Nissan Noten.
    Ytterligare ett alt. är en helt ny Touran TSI 140 Masters 2015 för samma pris (på kampanj) men då har den panoramatak och ingen dragkrok, vilket vi tycker är sämre (har hellre dragkrok än panoramatak).
    Vad jag förstår så är den enda skillnaden att 2014 bilen är uttagen 6 mån tidigare än vad 2015 bilen skulle bli (även -14 bilen är ju "ny" ) vilket väl då innebär ett halvårs kortare nybils och vagnskade garanti. Eller tänker jag fel där?

  14. #34
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Du kanske kan få bättre pris på den bilen ifrån -14, alternativt extrarilbehör som tex vinterdäck?
    Annars hade jag tagit den ifrån -15 och kollat kostnad för att eftermontera drag.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  15. #35

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Du kanske kan få bättre pris på den bilen ifrån -14, alternativt extrarilbehör som tex vinterdäck?
    Annars hade jag tagit den ifrån -15 och kollat kostnad för att eftermontera drag.
    Skall kolla med priset.

    Det är även backkamera i -14 bilen vilket det inte är i -15 bilen

    Att montera dragkrok på -15 bilen skulle kosta 9.100

    Menar du att det är bättre med en nyare bil även om det bara rör sig om ett halvår?
    Senast redigerad av Hittabil 1 den 2015-04-12 klockan 23:43.

  16. #36
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Klart att värderingen blir annorlunda med en -14 mot en -15 vid inbyte om några år, hur stor skillnaden blir är såklart svårt att säga.
    Men kan du få ett bättre pris på den ifrån -14 skulle jag nog ta den, tänk på att det oftast är lättare att förhandla till sig tillbehör eller fri service än avdrag på priset.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  17. #37

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Klart att värderingen blir annorlunda med en -14 mot en -15 vid inbyte om några år, hur stor skillnaden blir är såklart svårt att säga.
    Men kan du få ett bättre pris på den ifrån -14 skulle jag nog ta den, tänk på att det oftast är lättare att förhandla till sig tillbehör eller fri service än avdrag på priset.
    En annan sak som jag inte kollat ännu är hur mycket de olika bilhandlarna (bilarna finns hos två olika handlare) vill ge i inbyte för Nissan Noten.

  18. #38
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Helt klart en viktig del av affären :-)
    Igentligen är det mellanskillnaden som är intressant för dig, inte priset på den bilen du kollar på...
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  19. #39

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Då så...

    Efter mycket om och men har vi bestämt oss för en VW Touran TSI 140 2014.
    Hämtas i morgon månd. 20:e :-)

    TACKAR för alla tips,synpunkter och engagemang !
    Senast redigerad av Hittabil 1 den 2015-04-20 klockan 10:09.

  20. #40
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Härligt, lyckatill med nya bilen :-)
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

Liknande ämnen

  1. baksäte i caddy ej life?
    Av Smurfen i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-02-16, 11:11
  2. Touran eller caddy life
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 20:21
  3. Täcklist caddy life på en vanlig caddy???
    Av Hoken1 i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 09:09
  4. Caddy Life - bra eller anus?
    Av Kocken i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-02, 23:30
  5. Demontering innerdörr Touran/Caddy Life
    Av Lilla_Vargen i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 01:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin