Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50

    Köptips Touran eller Caddy Life till rullstolstransport

    Hej.
    Eftersom vår dotter har rullstol så behöver vi en bra och prisvärd bil som så enkelt och smidigt som möjligt rymmer tre personer (förare och två passagerare) samt lastar en rullstol med måtten -H 91cm D 87cm B 66cm ( H87 D91 B 66 om man ”lägger den på rygg”).Det är en "vanlig hand driven" rullstol ( typ den här http://socorsa.files.wordpress.com/2011 ... lround.jpg ) Dottern är även ljudkänslig så en så ”tyst” bil som möjligt är önskvärt. Bilen kommer dels att användas till att köra dottern till aktiviteter på ca 3-5mils avstånd men även till helgturer på ett 20 tal mil.
    Värdesätter driftsäkerhet och pålitlighet framför ”bling bling”.
    Gärna en bil med ett par tre år och kanske upp till 5/6000mil på .de annars välvårdade axlarna.
    Vi helst vill ha en lite högre bil, eftersom jag har lite problem med ryggen så blir det lättare att gå i och ur en högre bil och dessutom är det bättre för ryggen när man kommer lite mer uppifrån när man trampar ned pedalerna. Har nu en Nissan Note -09 (den lite högre modellen. nya är är tydligen lägre) men om man skall få plats med rullstolen utan att ta bort hjulen och fot,armstöden . Dessutom är det ju en ganska liten (1,4L), högvarvig motor. Nöjda med den annars.

    Så... vi är nu nyfikna på och kollar lite på VW Touran och VW Caddy life.Vad är det för för och nackdelar med resp. modell? Är det några års/utrustnings/motor modeller som är bättre eller sämre än andra?

    Tips och råd emottages tacksamt.
    OK.
    Hittade själv lite info/test här:
    http://teknikensvarld.se/provkorning-av-volkswagen-caddy-life-mot-volk swagen-touran-122935/

    och här
    http://teknikensvarld.se/bil/volkswagen/touran/

    men... som sagt... fler synpunkter emottages tacksamt
    Hörde att kombinationen ECOfuel och automat låda inte funkar så bra/krånglar.

    Nån som har erfarenhet av ECOfuel och automat låda och vet om detta är nåt man behöver se upp med?
    Senast redigerad av Hittabil 1 den 2015-03-06 klockan 19:30.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Hade INTE satsat på en eco-fuel (gas), automat eller ej..
    Caddyn är ju lite lättare att lasta i och ur iom skjutdörrarna, men komforten i touranen är snäppet högre..
    Annars har de ju liknande konstruktion och mekanik, så det lättaste är om ni kan provköra en av varje och känna efter själv..

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av T-mek Visa inlägg
    Hade INTE satsat på en eco-fuel (gas), automat eller ej..
    Caddyn är ju lite lättare att lasta i och ur iom skjutdörrarna, men komforten i touranen är snäppet högre..
    Annars har de ju liknande konstruktion och mekanik, så det lättaste är om ni kan provköra en av varje och känna efter själv..
    Tackar för snabbt svar.
    Jo vi har kollat lite och tycker väl hittills ung. som du skriver, att caddyn verkar lite lättare att lasta men att Touranen har bättre komfort och verkar ha mer flexibla(lättare att flytta) och bekväma stolar.

    Vad är det som du inte tycker är så bra med eco fuel ?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    De är tyvärr behäftade med en hel del barnsjukdomar på gassystemets komponenter som inte är jättebilliga att åtgärda..

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av T-mek Visa inlägg
    De är tyvärr behäftade med en hel del barnsjukdomar på gassystemets komponenter som inte är jättebilliga att åtgärda..
    OK då förstår jag.

    Då är väl Diesel det mest miljö vänliga och ekonomiska?
    (bensinare är dock inte uteslutet i nuläget)

    Har kollat runt lite på nätet och ser att med vår budget på ca 150.000 så hamnar man väl på en ca 2012a med ca 5.000 avverkade mil oavsett Touran eller Caddy Life

  6. #6
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    *deleted*
    Senast redigerad av 2stroke den 2015-03-08 klockan 09:42.

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Hej Ingemar - Välkommen till forumet.

    För en månad sedan hyrde jag en Caddy Maxi 7 sits 1.6 TDI i en vecka. Bilen var något år gammal.
    Ändamålet var att transportera undertecknad jämte fru och vänner under en semestervistelse i varmare klimat. Det utförde Caddyn alldeles utmärkt.

    Bra takhöjd, säkert en viktig egenskap om man ska transportera rullstol. Detta ex var fullmatat med säten men det är ju lätt att ändra på. 1.6 TDI / 101 motorn var tyvärr alldeles för liten i denna storlek på bil, upplevdes som irriterande slö. Som väl är finns andra motoralternativ. Bilen gav ett intryck av arbetsbil (det är i grunden en arbetsbil), ganska grov finish på inredningsdetaljer såsom instrumentbräda, plast paneler osv. Kvalitetskänslan avseende inredningen står inte i paritet med VW:s övriga personbilsutbud. Det är inget ”fel” i sig, snarare en egenskap som man bör vara medveten om.

    Köregenskaperna i övrigt var mycket bra, bjöd inte på några överraskningar. Man får ha rimliga krav på ett transportfordon, det är ju ingen sportbil. De övriga medresenärerna var nöjda .

    Hade heller inte valt Eco fuel om jag skulle köpt en ”Life”.

    För ändamålet kan Caddy säkert vara ett bra alternativ.

    Tog en bild med:

    Namn:  20150201_115545.jpg
Visningar: 1977
Storlek:  1.16 MB

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    daniel jönsson
    Medlemsnr
    3641
    Ort
    malmö
    Inlägg
    329
    Har både caddy och tourangasbilar på jobb med och utan automat och jag tycker att vilken av dom du än väljer så bör du välja bort både gas och automatlåda, har väldigt mycket problem med båda.

  9. #9
    jesseboy73
    Gäst
    Caddyn är ju snäppet vassare att ta last. Men om ni inte ska ha 7 säten uppe så bör Touranen klara det utan problem. Plus med Touranen är att det är lite mer "bil" vad gäller komfort och basutrustning.
    Jag skulle inte välja annat än diesel och växellåda är väl mer en smaksak.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Har tidigare haft en caddy tdi med 105hk. En motor som räcker till det mesta.
    Men kupévärmen vintertid är ju inte så bra, och ska du ha en caddy life eller touran bör du nog ha en med extra dieselvärmare.
    Eller köp en bensinare om ni inte kör så mycket.

  11. #11
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av Hittabil 1 Visa inlägg
    Eftersom vår dotter har rullstol så behöver vi en bra och prisvärd bil som så enkelt och smidigt som möjligt rymmer tre personer (förare och två passagerare) samt lastar en rullstol med måtten
    H-91 / D -87 / B-66 cm ( H-87 / D-91 / B-66 cm om man ”lägger den på rygg” ).
    Det är en "vanlig hand driven" rullstol.
    Dottern är även ljudkänslig så en så ”tyst” bil som möjligt är önskvärt.
    Bilen kommer dels att användas till att köra dottern till aktiviteter på ca 3-5 mils avstånd
    men även till helgturer på ett 20 tal mil.
    Värdesätter driftsäkerhet och pålitlighet framför ”bling bling”.
    Vi vill helst ha en lite högre bil, eftersom jag har lite problem med ryggen så blir det lättare att gå i och ur en högre bil och dessutom är det bättre för ryggen när man kommer lite mer uppifrån när man trampar ned pedalerna.
    * Beroende på beräknad årlig körsträcka så bör ni nog överväga att välja BENSIN motor.
    * Hur mycket storstads körning utför ni ? ( detta för att välja rätt typ av växellåda ).


    Personligt val:
    Hade utan att tveka valt Caddy Life utifrån era behov.

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Tackar för alla svar och synpunkter !
    (fler är givetvis väldigt välkomna)

    Bilen kommer att köras ganska mycket (ca 3000 mil/år) men i stort sett ingen storstadskörning.

    Är lite bekymrad för det där med dålig kupevärme. Gällde det både Caddy Life och Touran?

    Ser att det dessvärre inte verkar finnas så många begagnade Touran med Diesel eller Bensin och manuell låda, i min prisklass (ca 150 000 sek) i mitt närområde (ca 15 mil), Verkar vara flest ecofuel

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av danno Visa inlägg
    Har både caddy och tourangasbilar på jobb med och utan automat och jag tycker att vilken av dom du än väljer så bör du välja bort både gas och automatlåda, har väldigt mycket problem med båda.
    Väljer man en 2,0 TDI med DSG så är det en mycket pålitlig kombination. Alla 2,0 TDI DSG är DSG6 dvs DQ250. Jag gissar att dina erfarenheter som du refererar till gäller DSG7...? Caddy har väl möjligen annan växellåda tillsammans med gasmotor? Tiptronic?

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av jesseboy73 Visa inlägg
    Caddyn är ju snäppet vassare att ta last. Men om ni inte ska ha 7 säten uppe så bör Touranen klara det utan problem. Plus med Touranen är att det är lite mer "bil" vad gäller komfort och basutrustning.
    Jag skulle inte välja annat än diesel och växellåda är väl mer en smaksak.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

    Nej vi skall inte ha 7 säten uppe och vad jag har mätt på Touran så skall den klara rullstolen då.

    Har dessvärre inte testat med rullstolen men hoppas kunna göra det till veckan.

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Hej Ingemar - Välkommen till forumet.

    För en månad sedan hyrde jag en Caddy Maxi 7 sits 1.6 TDI i en vecka. Bilen var något år gammal.
    Ändamålet var att transportera undertecknad jämte fru och vänner under en semestervistelse i varmare klimat. Det utförde Caddyn alldeles utmärkt.

    Bra takhöjd, säkert en viktig egenskap om man ska transportera rullstol. Detta ex var fullmatat med säten men det är ju lätt att ändra på. 1.6 TDI / 101 motorn var tyvärr alldeles för liten i denna storlek på bil, upplevdes som irriterande slö. Som väl är finns andra motoralternativ. Bilen gav ett intryck av arbetsbil (det är i grunden en arbetsbil), ganska grov finish på inredningsdetaljer såsom instrumentbräda, plast paneler osv. Kvalitetskänslan avseende inredningen står inte i paritet med VW:s övriga personbilsutbud. Det är inget ”fel” i sig, snarare en egenskap som man bör vara medveten om.

    Köregenskaperna i övrigt var mycket bra, bjöd inte på några överraskningar. Man får ha rimliga krav på ett transportfordon, det är ju ingen sportbil. De övriga medresenärerna var nöjda .

    Hade heller inte valt Eco fuel om jag skulle köpt en ”Life”.

    För ändamålet kan Caddy säkert vara ett bra alternativ.

    Tog en bild med:

    Namn:  20150201_115545.jpg
Visningar: 1977
Storlek:  1.16 MB

    /Peter
    Tackar för svar och engagemang.

    Av bilden att döma ser det väl ut som en Caddy Life Maxi och jag har kollat lite på en sådan 2012a men med comfortpaket så inredningen var kanske lite roligare då. Hade ju VÄLDIGT BRA lastförmåga men... jag tycker att den exteriört är lite för lik en annan typ av bil. Den vanliga Caddy Life ser lite mer harmonisk ut i mina ögon. Inte det viktigaste men... om den även är irriterande slö oxå så har den väl inte topp prio.

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Hittade nedanstående Touran Family 1.4 TSI 140 HK ny för 199.000

    http://bytbil.com/bilar/volkswagen/t...Jm6s1Y.Qw1AAA_!

    Är det det en "billigare" modell ?

    Nån som har erfarenhet av den ?

    Kan det vara så att man säljer den modellen billigare nu när det, vad jag förstår, skall komma en uppdatering av Touran

  17. #17
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det är väl inte alls omöjligt att dom gör så. Det är vanligt förfarande och blir väldigt prisvärda bilar.

  18. #18
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Hittabil 1 Visa inlägg
    Hittade nedanstående Touran Family 1.4 TSI 140 HK ny för 199.000

    http://bytbil.com/bilar/volkswagen/t...Jm6s1Y.Qw1AAA_!

    Är det det en "billigare" modell ?

    Nån som har erfarenhet av den ?

    Kan det vara så att man säljer den modellen billigare nu när det, vad jag förstår, skall komma en uppdatering av Touran
    Det är minst sagt ett fördelaktigt pris. Oavsett om modellen är utgående eller ej så är det ju frågan om en helt ny bil. Det kan nog bli en bra affär på sikt. En ny 1.4 TSI har rimligen kamrem istället för kedja som föregångaren hade. (Har inte kollat just Touran i det avseendet). Det är inget fel på kamkedja men just 1.4:an har haft en del problem med denna.

    Personligen tycker jag att Caddy är mer arbetsbil, Touran är betydligt snyggare att titta på .

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2015-03-13 klockan 21:24.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  19. #19

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Det är väl inte alls omöjligt att dom gör så. Det är vanligt förfarande och blir väldigt prisvärda bilar.

    Googlade runt lite på just den modellen/utrustningen och det verkar väl som att de ligger på ca 210.000 rikt så då är den här ju ca 10.000 billigare

    http://www.facit.com/se/model/volksw...ouran-minimpv/

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2015
    Namn
    I J
    Ort
    ort
    Inlägg
    50
    Har kollat lite på några olika prisnivåer...

    Är det överhuvudtaget vettigt att köpa en
    Volkswagen Touran 1.4TSi 140Hk 7-Sits Drag 2Äg.Sv-Såld för 86.500 kr med 11.300 mil på mätaren
    http://bytbil.com/bilar/volkswagen/t...IADFpFCcJ4AA__!

    Då skulle jag ju iaf vilja att den gick problemfritt (med sedvanlig service) i minst tre år.
    Är det rimligt ?

    Eller skulle det vara vettigare att satsa på en
    Volkswagen Touran 1.6 TDI (105hk), 7-Sits, Sv-såld för 139.900 kr med 8 696 mil på mätaren
    http://bytbil.com/bilar/volkswagen/t...IADFpFCcJ4AA__!
    Då skulle jag ju iaf vilja att den gick problemfritt (med sedvanlig service) i minst fem år.
    Är det rimligt ?

    Eller bör jag satsa på (ovanstående i tråden)

    Touran Family 1.4 TSI 140 HK
    ny för 199.000
    http://bytbil.com/bilar/volkswagen/t...Jm6s1Y.Qw1AAA_!

Liknande ämnen

  1. baksäte i caddy ej life?
    Av Smurfen i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-02-16, 11:11
  2. Touran eller caddy life
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 20:21
  3. Täcklist caddy life på en vanlig caddy???
    Av Hoken1 i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 09:09
  4. Caddy Life - bra eller anus?
    Av Kocken i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-02, 23:30
  5. Demontering innerdörr Touran/Caddy Life
    Av Lilla_Vargen i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 01:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin