Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1
    jesseboy73
    Gäst

    Insugsspjäll 2.0tdi -säkringar?

    Hej hej, jag igen.
    Motorlampan lyser och jag får felkod P2108.
    Alltså Throttle actuator controller (intake flapper motor)
    Jag har tagit ned spjällhuset och mycket riktigt, spjället var helt pall, gick inte att rubba. Jag monterade isär och såg föga förvånande att ett par kuggar från kransen gått av och låg mellan kuggarna på kugghjulet som går emot.
    Med dem borta och en massa bromsrengöring rörde sig dock allt som jag förmodar att det ska.
    Men spjället rör sig fortfarande inte när allt är kopplat och monterat.
    Vad är då mest troligt, att spjällmotorn sagt upp sig eller att det gått någon säkring?
    Jag har sett att folk skrivit att detta kan medföra att en säkring går, nr 24?
    Men jag har ingen 24. Finns det någon annan säkring som brukar gå?
    Och kan man mäta i kontaktstycket till spjället om man där får styrström? I så fall hur?
    Mkt tacksam för hjälp.
    Bilen är en Touran 2.0tdi 140 DSG -06.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

  2. #2
    jesseboy73
    Gäst
    Grunnar vidare...
    Eftersom det var helt stopp i spjället känns det som om felet nu bör vara elektriskt, att motorn kämpat för att vrida men ej lyckats.
    Alltså säkring eller bränd motor?
    Eller är jag ute och cyklar?

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av jesseboy73 Visa inlägg
    Alltså säkring eller bränd motor?
    Det kan nog stämma, har du gjort en grundinställning på spjället?
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  4. #4
    jesseboy73
    Gäst
    Det har jag inte gjort.
    Blev lite osäker på huruvida det behövs, då flera sagt att det endast görs på bensinmotorer.
    Tänkte att det kunde stämma, då det så vitt jag vet bara är en solenoid som öppnar/stänger fullt. Men jag kan som vanligt ha fel.
    Men oavsett detta, skulle inte spjället åtminstone röra sig lite, grundinställt eller ej?
    Jag ska attackera bilen med multimetern strax och se om jag får några värden.
    Fortfarande efterlyser jag info om ev. säkring och vad den kan heta.
    Tack så långt.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

  5. #5
    jesseboy73
    Gäst
    Nu har jag även kollat hur det ser ut med ström i kabeln. Eftersom den matar ström så antar jag att säkring kan uteslutas och motorn är bränd?
    Hursom, jag har tydligen motorkod BKD, och det finns tamejtusan inga spjällhus med den koden hos bildemonteringsfirmorna. Bara BMM.
    Även de spjällhus som kommer från samma årsmodell och samma motor har kod BMM.
    Står lite villrådig, är det sådan brist på spjällhus just till vår bil eller passar BMM ändå??


    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

  6. #6
    jesseboy73
    Gäst
    En snabb summering av allt, ett bra tag senare. Jag hittade och köpte ett beg BKD spjällhus som inte fungerade. Fick pengarna tillbaka. Då jag inte behövde återställa detta plockade jag isär båda husen. Tydligen lider de av samma sjuka, det lossnar kuggar från kransen och det minsta kugghjulet som kilar fast och gör att spjället fastnar. Det tycks i sin tur medföra att motorn brinner. Samma fel på båda alltså.
    Hittade till slut ett till BKD från en Audi A3.
    När jag fått hem det såg jag att det såg en aning annorlunda ut, gissar att de kanske uppdaterat enheten pga tidigare nämnda problem.
    Det var dock bara att bulta på och när jag raderat felkoder funkar det perfekt.
    Dock hade en säkring gått med huset innan, precis som tycks vara brukligt. Nummer 8 eller 24 beroende på årsmodell.
    Så nu funkar allt och som flera sagt till mig så behövdes ingen grundinställning heller.
    Senast redigerad av jesseboy73 den 2015-04-06 klockan 11:02.

  7. #7
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Kanonbra att du återkopplar och talar om hur det gick! Jättemycket värt för den som kanske får samma fel vid ett senare tillfälle och hittar din tråd.

Liknande ämnen

  1. Säkringar, golf mk6 TDI 105 BMT, 2012
    Av kaenos i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-25, 18:43
  2. vilka säkringar i säkringsboxen
    Av Fredde_l i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 01:25
  3. Säkringar passat -05
    Av Klusterkungen i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 09:36
  4. säkringar MK1
    Av znabb i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 09:47
  5. Käkar säkringar......
    Av Roger i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin