Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344

    Åtgärd inför nästa besiktning - Felkoder registrerad

    Kikade på en intressant bil idag och slog en fråga på regnr på registret och där står att läsa:
    "Följande brister finns konstaterade för åtgärd: Omborddiagnossystem, felkoder, identifierad."

    Uppenbarligen har de släppt igenom bilen på kontrollbesiktningen. Vad händer NÄSTA gång man dyker in på bes med en sådan bil. Då är det krav på att det är åtgärdat annat ombesikting eller?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Är ganska säker på att det är ombesiktning på OBD fel oavsett vad det är för fel , dom är stenhårda på den punkten.
    Ska se om jag kan hitta en länka som styrker det jag skriver.

    Edit hittade det.

    Felkoder

    Får ditt fordon en så kallad bekräftad felkod underkänns det vid besiktningen. Felet måste åtgärdas eller repareras oavsett om felkoden har varit registrerad under en lång eller kort tid. En felkod som registrerats i bilens system kommer att vara registrerad så länge felet inte har åtgärdats och sedan släckts med hjälp av ett diagnosinstrument. Detta kan till exempel göras av en bilverkstad.

    Övriga felkoder anges enbart på protokollet under "Bra att veta". Detta är felkoder från bilens övriga system, exempelvis växellåda eller klimatanläggning.

    Vissa av felkoderna står i klartext om vilken del av bilen de gäller, andra står som bilspecifika. Om du vill ha ytterligare information om felkoderna, kontakta din verkstad.

    Ingen uppkoppling
    Anmärkningen ”Omborddiagnossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske” innebär att vår utrustning inte får ett standardiserat svar från fordonet vilket resulterar i ovanstående anmärkning. Fordonet måste då underkännas.
    Har du frågor kan du vända dig till vår Kundtjänst.

    Källa : http://www.bilprovningen.se/Privat/K...okontroll.html

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Henrik.M: Tack för det svaret. Lite vad jag misstänkte och befarade faktiskt.
    Jag förstår dock inte, det står att får man en bekräftat felkod är bilen underkänd men de kör ju bilen och den ska enligt pappren inte besiktigas igen förrän om ett år? Kanske inte förstå terminologin här. Underkänd är forna dagar "etta" i protokollen?

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Det rör sig då om en felkod som inte är miljörelaterad, kika på protokollet så kan du se vilken kod som angetts.

    Ett exempel är att har du felkod på tändspole på en cylinder eller felaktigt värde från kamaxelgivare så betyder det en 2:a, om du däremot lossar anslutningen till kamaxelgivaren och får felkod "avbrott" så släpps bilen igenom eftersom den koden inte finns med b.la dem som ska ge en 2:a

    Detta har jag personligen testat och det fungerar.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Lasse62: Ok, de har en lista med "ok" och "inte ok" felkoder. Vissa ger "tvåa" men en icke miljörelaterad anmärkning, är väl ändå något som måste åtgärdas, innan nästa besiktning? Jag åkte på en så banal sak som parkeringslampa som tydligen varit kass förra året med och då släpptes den inte igenom. Så. Om du rycker kamaxelgivaren och får igenom bilen, måste ju felet kvarstå till nästa år och då, kan du ju inte rycka kontakten? Felkod som felkod om du är med på hur jag menar?

    Sen en teknisk undring. Är det bara att rycka en sådan givare och åka och besiktiga, vad gör bilen när den tappar sin kamaxelgivare?

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Den passerade två besiktningar med samma felkod :-) Eftersom det är en felkod som besiktningen inte bryr sig om/deras system larmar för så blir det varken 2 eller 2X, man kan t.ex inte underkänna bilen för en felkod på kliman eller någon annan utrustning som inte har med trafiksäkerhet eller miljö. Det finns listor på vilka koder som ger anmärkning här:
    http://www.bilprovningen.se/download...D_felkoder.pdf

    Den bil jag snackade om fick koden P0346 Kamaxelgivarkrets "A" område/prestanda (bank 2) och underkändes, efter ombesiktning med ryckt kabel och felkod för kortsluten etc. så passerade bilen utan problem vid två tillfällen innan motorn lyftes ur och den nya kedjan justerades (en kam stod fel en kugg)
    Senast redigerad av Lasse62 den 2015-02-19 klockan 21:29. Anledning: stavfel

Liknande ämnen

  1. Min nästa Passat
    Av Stafffan i forum VW-forum
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2015-04-16, 23:30
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 20:45
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 00:11
  4. Nästa generation VW Passat?
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin