Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Sebastian Beinerfelt
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    10

    Köpråd Passat -12 TDI140 Master

    Går i tankarna att byta ut min gamla bensinare mot en snålare och nyare diesel, då jag fått nytt jobb och pendlar 9,3mil typ varannan dag.
    I prisklassen jag är intresserad av (140-150kkr) finns endel bilar av 2012 års modell. Just nu spanar jag på två kandidater som är hyfsat likvärdiga vad gäller utrustning.
    Bil 1 kostar 139kkr och har gått strax över 15000mil, service är gjord vid 3, 6, 9 och 12 tusen mil, alltså borde det vara dags igen. Och vad kan en sådan bil ha använts till? 5000mil om året är lite lågt för en taxi väl?

    Bil 2 kostar 144kkr och har gått dryga 12000mil, även här är service gjord med 3k mils intervall men ej den vid 12k mil.

    Sen hittade jag en tredje bil med mer utrustning, typ 8k på mätaren och priset 155kkr.

    Vad finns det för fällor med bilarna? Vad ska ha blivit gjort på bilen vid nämnda intervall? Övriga råd och tips vid inköp av en 2012:a?

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av beiner Visa inlägg
    Och vad kan en sådan bil ha använts till? 5000mil om året är lite lågt för en taxi väl?
    Tjänstebil av något slag? Låter som både typisk ålder, 3 år, och typiskt miltal för det. Hursomhelst är det troligen långa kösträckor.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Håller med, typiska tjänstebilsmil. Med kolla gärna tidigare ägare. Har de fått service enligt serviceprogram på VW-anläggning så lär allt vara i sin ordning. För tjänstebilar finns det inget incitament att vara dumsnål med service, de ska rulla utan driftavbrott och helst landa i ett på förhand kalkylerat restvärde för att leasing-företagets kalkyl ska gå ihop. Kontrollera allmänt slitage, min upplevelse är att tjänstebilar hanteras som "annans bil" dvs man är inte lika snäll mot dessa bilar som sådana som ägs privat... Även om det naturligtvis är en generalisering... Men kolla lack, sätesklädsel och inredning i övrigt, fälgar, underrede - det vanliga vid begagnatbilsköp.

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Sebastian Beinerfelt
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    10
    Tack för bra svar. Jag antar att det finns både för- och nackdelar med gamla tjänstebilar. De har antagligen servats bra och mest kört långa sträckor. Å andra sidan har föraren kanske inte brytt sig så mycket.
    Personligen är jag väldigt oerfaren med bilköp via firma, kan man försöka få bilfirman att stå för första servicen, eller brukar det vara omöjligt att få till något sådant?
    Kan den 10-15kkr dyrare bilen med färre mil på mätaren vara värd det högre priset? Generellt alltså.
    Hur är det med dyra servicear på dessa bilar? Något partikelfilter som alltid byts vid ett visst miltal som kan vara bra att veta?
    Finns det några vanliga fällor på nyare passater, speciella slitagedelar man bör kolla utöver det man ser med blotta ögat?
    Ursäkta alla nybörjarfrågor :-)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    DPF (dieselpartikelfilter) kan bytas efter behov, finns ingen fast tid/km för detta utan det är filtrets status som avgör och det påverkas av körsätt/körmönster. Tror knappast att det ligger i närtid för något utav dina objekt. VW i allmänhet har relativt prisvärd service och just 2,0 TDI 140 manuell har inga särskilt dyrbara servicetillfällen utöver vad som gäller bilar i allmänhet.

    Jag skulle särskilt granska ratt, sätesklädsel, sparklådor, insteg, baklucka. Försök hitta ett objekt med Premiumpaket - då får du läderklädsel, bixenon, m.m.

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Sebastian Beinerfelt
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    10
    Okej, det låter ju rätt så bra.
    Bilar med premiumpaketet verkar det vara ont om, i alla fall i min prisklass. Men har man is i magen så dyker det väl kanske upp något.

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Joakim Bergkvist
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    14
    Jag har precis köpt en BMT 140 hk. Med premiumpaket och panoramatak. 11600 mil, på firma för 146500 kr, så där har du ett riktmärke i prisklass på vad du kan få för pengarna och utrustningsmässigt. Kikade ganska länge på Blocket med just liknande specifikationer som du är ute efter, med en gräns på max 160K och 13000 mil. Sen varierar verkligen utrustningen mellan modellerna. Den jag köpte va egentligen enda i hela Sverige som var vit, hade panorama, sportstolarna med skinn och resten av premiumpaketet.. Men hoppas du hittar en bil efter dina krav också

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Sebastian Beinerfelt
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    10
    Ja där ser man. Jag får väl utöka mitt sökområde lite kanske. Just nu kollar jag endast i Örebro. Men det är klart, visst kan man väl tänka sig att åka en bit om man hittar ett fynd.

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Joakim Bergkvist
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    14
    Ja precis, det är aldrig fel. Fick åka till Kungsbacka (från Lidköping, ca 17 mil) men det var det värt. Kollade mest hela Sverige för att hålla koll på hur priserna skilde sig med tanke på utrustning o miltal. Men självklart finns det fler att välja på ju längre man kan tänka sig att åka.

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Kolla stockholm, Västerås går bra med tåg från Örebro

    Åkte själv till Stockholm med tåg och köpte bil sen körde hem från Örebro.

    Vart upphämtad av vw handlaren vid tåget.

  11. #11
    andreas golf
    Gäst
    Tjena, det är inte helt ovanligt med turbo och dubbelmassesvänghjul belymmer vid ca 12000mil. Kan vara värt att se om det finns någon 1-2 års garanti att köpa till. Kostar ca 15000kr för en av sakerna. Bra bil i övrigt för de pengarna.

  12. #12

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Sebastian Beinerfelt
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av andreas golf Visa inlägg
    Tjena, det är inte helt ovanligt med turbo och dubbelmassesvänghjul belymmer vid ca 12000mil. Kan vara värt att se om det finns någon 1-2 års garanti att köpa till. Kostar ca 15000kr för en av sakerna. Bra bil i övrigt för de pengarna.
    Hur yttrar sig ett fel på dubbelmassesvänghjulet? Garantier kan vara bra, dock inte alla som skyltar med sånt. Men helt klart värt att kolla upp!


    Kan ha hittat något bra nu. En premium, 13000 mil, mörkblå metallic, massa utrustning, gul/beige skinn (mocca?) klädsel. För 149700. Visserligen lite dyrare än jag tänkt initialt men dock mer utrustning vilket borde hålla upp värdet lite bättre.
    Borde finnas lite prutmån också.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Svänghjul: Skramlar på tomgång . öppna huven och lyssna i området mellan låda/motor.

    Och det är ett oregelbundet ljud så blanda inte ihop det med andra motorljud.

    Kolla så du tecknar en försäkring som tar upp till 15 eller 18000mil (Trygghansa har 15 i dom flesta fall) , skönt att ha om det skulle ske nåt. (Även om det är liten chans för det...)

  14. #14

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Sebastian Beinerfelt
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Svänghjul: Skramlar på tomgång . öppna huven och lyssna i området mellan låda/motor.

    Och det är ett oregelbundet ljud så blanda inte ihop det med andra motorljud.

    Kolla så du tecknar en försäkring som tar upp till 15 eller 18000mil (Trygghansa har 15 i dom flesta fall) , skönt att ha om det skulle ske nåt. (Även om det är liten chans för det...)
    Trodde inte att det fanns maskinskadeförsäkring för så många mil. Men det kan ju vara värt att kolla upp. Är "tyvärr" guldkund på LF så jag är lite låst där.

    Men fan det börjar dra iväg prismässigt nu, 12mån garanti 3500kr, premiumpaketet ger högre försäkringspremie, eventuellt nytt försäkringsbolag... Men det kostar att ligga på topp antar jag 😀

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av beiner Visa inlägg
    Trodde inte att det fanns maskinskadeförsäkring för så många mil. Men det kan ju vara värt att kolla upp. Är "tyvärr" guldkund på LF så jag är lite låst där.

    Men fan det börjar dra iväg prismässigt nu, 12mån garanti 3500kr, premiumpaketet ger högre försäkringspremie, eventuellt nytt försäkringsbolag... Men det kostar att ligga på topp antar jag ��

    Ingen minns en fegis KBK! (Kör bara kör!)

  16. #16

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Viktigaste att kolla är rost och galvsläpp/blåsor. Allt för vanligt på dessa tyvärr (även 1 år gamla bilar drabbas). Kan uppstå överallt men kolla extra noga på dörrar (även insidan samt så att inte kittningen spruckit) och baklucka.

  17. #17

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Sebastian Beinerfelt
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Viktigaste att kolla är rost och galvsläpp/blåsor. Allt för vanligt på dessa tyvärr (även 1 år gamla bilar drabbas). Kan uppstå överallt men kolla extra noga på dörrar (även insidan samt så att inte kittningen spruckit) och baklucka.
    Jaså rostar de fortfarande?
    Min nuvarande 03:a har klarat sig bra, lite blåsor på bakluckan än så länge bara. Räknade med att de i alla fall inte blivit sämre med tiden...

  18. #18

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av beiner Visa inlägg
    Jaså rostar de fortfarande?
    Min nuvarande 03:a har klarat sig bra, lite blåsor på bakluckan än så länge bara. Räknade med att de i alla fall inte blivit sämre med tiden...
    Tyvärr är det så, galvblåsor är väl det som är vanligast.

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Jag jobbade tidigare som bilförsäljare under 11 år och håller inte med om föraren till gamla tjänstebilar inte bryr sig så mycket. Om bilarna är mer slitna än normalt så dras det av vid värderingen av bilen när leasingkontraktet går ut och då lär föraren få skäll av sin arbetsgivare. Under de år som jag jobbade i branschen var det mycket sällan som vi råkade ut för slitna tjänstebilar.

    Visst kan man försöka få bilfirman att stå för nästkommande service. Det är inte säkert att du lyckas men det är värt att försöka.

  20. #20

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Sebastian Beinerfelt
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Peter56 Visa inlägg
    Jag jobbade tidigare som bilförsäljare under 11 år och håller inte med om föraren till gamla tjänstebilar inte bryr sig så mycket. Om bilarna är mer slitna än normalt så dras det av vid värderingen av bilen när leasingkontraktet går ut och då lär föraren få skäll av sin arbetsgivare. Under de år som jag jobbade i branschen var det mycket sällan som vi råkade ut för slitna tjänstebilar.

    Visst kan man försöka få bilfirman att stå för nästkommande service. Det är inte säkert att du lyckas men det är värt att försöka.
    Det var bra input, tack! Har nog aldrig hört det argumentet tidigare, men nya perspektiv är alltid välkomna.
    Nej självklart kan man inte kräva att de står för servicen, och jag antar att det är lättare att pruta ner priset 7000 än att få en handlare att bekosta en service på 5000.

Liknande ämnen

  1. Dragkrok Passat Variant -12
    Av Danne_ i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-11, 08:42
  2. Köpråd Passat CC 3,6
    Av Thorssa i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 21:56
  3. Ny Touran TDI140 DSG - Inkörning?
    Av Docoscar i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 13:50
  4. Köpråd Passat 1.8T
    Av gti8v i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-10-10, 10:06
  5. Köpråd passat 1.8T!
    Av Martini i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 01:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin