Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42
  1. #1
    loi
    Gäst

    Vibrationer Passat Alltrack 2015 med DCC

    Har problem med vibrationer i chassiet på min nyuthämtade Passat Alltrack av årsmodell 2015.
    Bilen har dynamiskt Comfort chassiet (DCC)
    Den har gått ca 250mil och under hela perioden varit behäftad med otrevliga vibrationer som känns i både stolar och chassiet.
    Bilen levererades med eftermarknadsfälgar och Hakka vinterdäck.
    Har gjort två st. omballanseringar utan förbättring.
    Bytt till VW original fälgar och Continentaldäck, utan förbättring.
    Vibrationerna uppkommer speciellt i hastighetsintervallet 70-90 men kan ibland upplevas i både lägre och högre hastigheter. Vibrationerna känns mest vid körning på asfaltsbelagda vägar

    Det känns som om bilens stötdämpare inte klarar av dom snabba kortvågiga frekvenserna som uppkommer mellan vägbana och hjul. Däremot större gupp och dom långvågiga frekvenserna funkar bra.

    Är det någon i forumet som har liknande problem och som lyckats bli av med detta?
    Är det någon som vet om det går att justera DCC funktonen.
    Kan tillägga att vibbarna känns i samtliga tre DCC-lägen (Comfort-normal-sport)

    Tack på förhand!

    /Loi

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Har varvtal resp belastning/ej belastning någon betydelse? dvs. försvinner det t.ex. om du lättar på gasen?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Vad säger din VW-återförsäljare angående problemet?

  4. #4
    loi
    Gäst
    Nej, det försvinner inte. vibrationerna kvarstår även om jag går över till friläge och bara rullar.

  5. #5
    loi
    Gäst
    Nej, det försvinner inte, vibrationerna kvarstår även om jag går över till friläge (N) och bara rullar.

  6. #6
    loi
    Gäst
    Återförsäjaren har ombesörjt omballansering och byte till original fälgar för att kunna utesluta fälgar och däck.
    Utöver det har han inga direkta teorier om vad som orsakar vibrationerna.
    Givetvis måste han fortsätta sin utredning men om någon i forumet varit med om detta, ja då kan vi kanske vinna tid.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Hej.

    Inte varit med om det här men min tanke är: Obalanserad kardanaxel? Eller förresten, snurrar den när man frirullar? Annars kanske drivaxlarna?

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    På min Passat 2009 TDI 170 med 4m fick man byta båda drivaxlarna fram pga obalans.

  9. #9
    loi
    Gäst
    Kan man verkligen ha ett sådant fel på en helt ny bil?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av loi Visa inlägg
    Kan man verkligen ha ett sådant fel på en helt ny bil?
    Ja om tillverkaren av drivaxlarna levererat defekta drivaxlar. Men man kan ju undra varför det inte upptäcktes vid fabrikens kvalitetskontroll/provkörning? Det finns ju filmer som visar att det görs provkörningar vid fabriken i Emden för att säkerställa att allt står rätt till.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2013
    Namn
    Robban
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    39
    Jag upplevde också vibrationer när jag bytte till Alltrack, hade en passat r-line 4M innan. Balanserade om sommardäcken, men det hjälpte inte. Fick därefter prova en annan likadan Alltrack som min och den hade samma vibrationer. Så det verkar vara "inbyggt" i Alltracken. Lite högre hjulupphängning än vanliga passat...

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Någon kombination av olika komponenter som inte lirar som det ska.

    Det kan ju vara intressant att utesluta kardanaxeln (även om det knappast lär vara den om felet finns på flera individer) eftersom den felkällan inte är helt ovanlig, montera bort kardan och provkör, försvinner problemet så är det ju lokaliserat.

  13. #13
    loi
    Gäst
    Intressant,
    Du har inte provat någon Alltrack med DCC?
    Kan det dynamiska chassiet skapa detta problem?
    Hur upplever du vibrationerna?
    I vilket hastighetsintervall?
    Någon skillnad om du kör med sommar eller vinterdäck?
    Jag kommer att bli tokig ifall de inte finns en lösning på detta, det blir att häva köpet med allt vad det kan innebära.

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2013
    Namn
    Robban
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    39
    Citat Ursprungligen postat av loi Visa inlägg
    Intressant,
    Du har inte provat någon Alltrack med DCC?
    Kan det dynamiska chassiet skapa detta problem?
    Hur upplever du vibrationerna?
    I vilket hastighetsintervall?
    Någon skillnad om du kör med sommar eller vinterdäck?
    Jag kommer att bli tokig ifall de inte finns en lösning på detta, det blir att häva köpet med allt vad det kan innebära.
    Nej, har inte provat med DCC. Hade DCC på min gamla r-line, tyckte det var grymt och inga vibrationer.
    Tycker nog att det är mindre vibrationer med vinterdäck, 17" originalfälgar, femekrade, med friktionsdäck. Har 18" original på sommarn. Upplever små vibrationer i ratt och i förarstolen (röven).

    Prova en annan Alltrack och känn om det är samma vibrationer

  15. #15
    loi
    Gäst
    Önskar komma i kontakt med andra Passat Alltrackägare som har tillägget DCC och höra hur dom upplever sin åk- komfort. Jag har betalt extra för komfortsäten dock inte med inbyggd massage i form av vibrationer.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Citat Ursprungligen postat av loi Visa inlägg
    Utöver det har han inga direkta teorier om vad som orsakar vibrationerna
    Gör de någon form av felsökning så medger de ju att det inte är som det ska?
    Då borde den stå på verkstad tills felet är löst?
    Senast redigerad av Fredrix den 2015-02-14 klockan 13:57.

  17. #17
    loi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Vad blev resultatet? Gör de någon form av felsökning så medger de ju att det inte är som det ska ?
    Jag har ny tid för felsökning i början av mars, så vi får se vad det ger och vad dom kommer fram till.

  18. #18
    lars111
    Gäst
    Har också en Passat Alltrack av årsmodell 2015 med DCC som nu gått ca 100 mil. Har inte upplevt några vibrationer när jag kör (och då särskilt 70-80 km/h) men ska känna efter lite extra. Beskriv gärna lite närmare hur du upplever vibrationerna. Kör nu med Nordfrost dubbdäck med icke originalalufälg.

  19. #19
    loi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av lars111 Visa inlägg
    Har också en Passat Alltrack av årsmodell 2015 med DCC som nu gått ca 100 mil. Har inte upplevt några vibrationer när jag kör (och då särskilt 70-80 km/h) men ska känna efter lite extra. Beskriv gärna lite närmare hur du upplever vibrationerna. Kör nu med Nordfrost dubbdäck med icke originalalufälg.
    Skönt att höra, då finns det hopp om att det måste gå att åtgärda. Vibrationerna märks mest i hastighetsintervallet 70-90 men kan ibland upplevas ibåde lägre och högre hastigheter. Fruktansvärt irriterande. Ju grövre vägbana(asfalt) desto mer vibrationer. Känns i hela chassiet. Är lite lur på att DCC funktionen inte riktigt fungerar som den bör. Jag kan tycka att den är extremt hård i bakänden även i läge Comfort. Bilen känns stötig, inte som man förväntar sig av DCC i läge comfort. Ibland känns det som att det blir värre ju längre tid man kör, vad nu det kan tyda på ? Som jag skrev i tidigare inlägg försvinner inte vibrationerna ifall jag frirullar.
    Nu ska den in på verkstad i början av mars, så vi får se vad man kommer fram till.
    Hur upplever du DCC funktionen?

  20. #20
    loi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av loi Visa inlägg
    Har problem med vibrationer i chassiet på min nyuthämtade Passat Alltrack av årsmodell 2015.
    Bilen har dynamiskt Comfort chassiet (DCC)
    Den har gått ca 250mil och under hela perioden varit behäftad med otrevliga vibrationer som känns i både stolar och chassiet.
    Bilen levererades med eftermarknadsfälgar och Hakka vinterdäck.
    Har gjort två st. omballanseringar utan förbättring.
    Bytt till VW original fälgar och Continentaldäck, utan förbättring.
    Vibrationerna uppkommer speciellt i hastighetsintervallet 70-90 men kan ibland upplevas i både lägre och högre hastigheter. Vibrationerna känns mest vid körning på asfaltsbelagda vägar

    Det känns som om bilens stötdämpare inte klarar av dom snabba kortvågiga frekvenserna som uppkommer mellan vägbana och hjul. Däremot större gupp och dom långvågiga frekvenserna funkar bra.

    Är det någon i forumet som har liknande problem och som lyckats bli av med detta?
    Är det någon som vet om det går att justera DCC funktonen.
    Kan tillägga att vibbarna känns i samtliga tre DCC-lägen (Comfort-normal-sport)

    Tack på förhand!

    /Loi
    Utlåtande efter sista verkstasbesöket!!
    Finns inget att åtgärda, bilmodellen är behäftad med vibrationer.
    Verkstaden har provat en likadan Alltrack 2015 med DCC, den uppför sig exakt likadant.
    Dom anser att detta chassi har detta beteende och är behäftad med vibrationer.
    Verkstaden kommer inte att fortsätta felsökning.

    Den åker ut efter ca. 400mil.
    /Loi

Liknande ämnen

  1. Koda stängning av bakluckan med fjärrkontroll, Passat Alltrack
    Av roblin i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2018-09-12, 00:40
  2. MirrorLink i Passat 2015 med andra än HTC One?
    Av markuskallander i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-06-21, 09:33
  3. Tillvalsfrågor Passat Alltrack
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2014-09-04, 18:31
  4. Sänkning Scirocco med DCC
    Av Nicklas i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-03, 01:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin