Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1
    gtiman
    Gäst

    Drivaxel hoppar av efter verkstadsbesök? (Golf GTI MK5)

    Tjena!

    Börjar med att inleda att jag är helt ny här på forumet.

    - Har en Golf GTI MK5 DSG sen 6 månader tillbaka. Otroligt nöjd med bilen. Idag var det dags för det stora hederliga kamremsbytet. Verkstaden jag bytte hos är auk och ganska kända i trakten. Dom hade i uppdrag att byta kamrem, vattenpump samt DSG oljan.

    - Lättare sagt än gjort gjorde dom klart bilen. När mekanikern skulle köra upp bilen från garaget så gick det fint i några meter tills bilen slutade driva. Enligt verkstaden hade drivaxeln hoppat av eller nått? Hur som helst dom hade av den direkt för att kolla till den. Och nu rekommenderar dom att jag byter den.

    Så frågan är hur vanligt är detta, dom påstår att jag bara har ren otur då detta händer jätte sällan. Och ett kamremsbyte har fan ta mig ingenting med drivaxeln att göra??? Kan tillägga att jag inte har hört något knackande ljud eller liknande tidigare.


    Vad tycker ni jag ska göra? Kamremmen och oljan har redan kostat mig skjortan? Tips?

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2008
    Namn
    soyd
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    345
    Misstänker du att den har körts sönder undertiden den var inne på service eller ?. Om så är fallet måste du ha någon form av mätarställnings bevis före och efter som kan styrka extremt mycket onödigt körande osv.. Var du på plats när det hände iom att de säger att det hände på vägen ut ?

    Jag har dock aldrig hör att detta har varit ett problem på MKV GTI, vad kör du med för vrid på den?, DSG lådan flyger före drivaxlarna men ändå..

    Känns bara som att du haft en himla otur tyvärr. Jag hade sett mig om efter drivaxlar till bättre priser än vad VW säljer dem för (Om priset har stor betydelse) och sedan sett till att de byter den till ett bra pris då den ändå hände på deras verkstad!

    Jag bytte själv drivaxlar på VW Lupon här nyligen. VW ville ha typ 4000kr "per" drivaxel (man fick ca 500-1000kr i pant då man lämna in gamla) Så jag vågar inte ens tänka på vad VW vill ha för drivaxlar till en GTI Slutade med att jag köpte båda sidorna för 1600kr fraktat och klart på ebay.de

    Jag gjorde en snabb sökning på ebay.de hittade följande: VW Golf 5/6 GTI TFSI Antriebswellen DSG Nu har jag ingen koll på vad VW tar för en uppsättning men jag tvivlar starkt på att det är billigare än detta.. De säljer säkert bara en till dig också om du snackar med dem.

    Problemet som kan uppstå är att VW inte vill byta drivaxel om den inte är en original VW. Ska du fortfarande komma undan billigt så får du köpa en original från ebay.de (Skaffa bara original artikel nummer och söka på det)

    Hoppas du kan lösa det så smidigt som möjligt! lycka till!

    /mvh soyd
    Senast redigerad av soyd den 2015-02-06 klockan 09:14.

  3. #3
    softishman
    Gäst
    Det kan inte vara så att dom inte tryckt in den tillräckligt långt så "låsclipset" hakat fast?!

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 22:23
  2. Köpråd av Golf GTI MK5 (är priset bra?)
    Av Eldano i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 00:39
  3. problem efter verkstadsbesök
    Av passat-02 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-17, 14:08
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 21:29
  5. Byte av drivaxel. (Golf Mk2 1,8 cl-90)
    Av johanj i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 22:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin