Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    Gastensaga
    Gäst

    Inköp av Golf 2:a

    Hej!

    Jag är ny här och detta var min första bil. Jag har länge varit kär i den gamla Golfen och har nu tänkt att på allvar bli en glad ägare till en sådan igen. Vad ska jag tänka på när jag kollar runt och ska köpa en? Jag är totalt grön och kommer inhandla en Haynes bok och lära mig lite från den och en bekant som mekar lite med bilar. Jag har inget garage, så svetsning och sånt kommer inte komma på fråga i egen regi.

    Vilka verktyg tycker ni är ett bra startkit för att småfixa själv på sin gamla bil?

    Vilken modell bör jag titta på? Jag vet om att det finns Manhattan (var en sån jag hade), Memphis och Synchro (fyrhjulsdrift?). Jag har inte tänkt mig Synchro då det blir att köra allra mest med den i storstan och ibland längre tripper på hundträningar.

    Jag gillar tanken på utrustning med sollucka och tycker de med inbyggda lysen är snyggast och praktisk. Framförallt är det ändå bra att veta vad för "fel" jag ska kika efter och akta mig för.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Bilarna börjar komma upp i åren och man bör kolla upp allt på en sådan gammal bil

    lite köpråd:
    http://www.gtiklubben.nu/index.php?s...C3%B6pr%C3%A5d
    http://www.konsumentverket.se/Vara-o...-privatperson/

    verktyg:
    börja med en sådan hylsnyckelsats, komplettera i efterhand
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...kelsats-10120/

  3. #3
    Gastensaga
    Gäst
    Tack! Det var många matnyttiga länkar. På annonserna har de flesta åretrunt-däck. Någon som vet varför? Jag föredrar själv både sommardäck och dubbdäck på vintern eftersom jag vill komma fram och inte ligga i ett dike på vintern eller efter vattenplaning.

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Är det bilar som endast används som bruksbilar så kanske man inte kostar på en så gammal bil två uppsättningar däck. Bara en tanke. Inte för att jag skulle vilja köra på samma däck vinter och sommar...

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Är det bilar som endast används som bruksbilar så kanske man inte kostar på en så gammal bil två uppsättningar däck. Bara en tanke. Inte för att jag skulle vilja köra på samma däck vinter och sommar...
    Får väl se mej som representant för "så gammal bil". Tror de är så enkelt som att bara kasta med sommardäck blir den mer svårsåld, eller tvärtom med bara vinterdäck. För att stå med ryggen fri hittar man några billiga allround däck, då medföljer ju både "sommar/vinterdäck". Söker man däck på blocket står de ju allt som oftast "däck som blev kvar när bilen såldes". Däck är inte billigt (såvida man inte harvar lingalong eller nangkang).
    Genom att sälja bilen + däck gör man ju sej två hackor i en.

    Fast jag gillar din fördom "När banken äger din bil har man råd med däck".

Liknande ämnen

  1. Dubbeldin stereo inköp
    Av VR6_Linus i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-08-25, 21:46
  2. Inköp bromskit - Tyskland, var ?
    Av R.S i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-07-21, 15:34
  3. Inköp utav Caddy, tips?
    Av Holmgren i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 16:37
  4. Tips på inköp i Staterna
    Av Svedda i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 16:55
  5. Fråga ang. inköp av lm fälgar samt däck.
    Av danne-_- i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 16:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin