Resultat 1 till 1 av 1
  1. #1
    jesseboy73
    Gäst

    Recensera din bil

    God morgon.
    Jag tänkte att en samlingstråd för åsikter om våra bilar kunde vara bra, inte minst för de som går i funderingar om att köpa.
    Jag börjar med vår bil.

    VW Touran 2.0 tdi 140 -06 drygt 19.000 mil på mätaren

    Jag har faktiskt velat ha en Touran sedan första gången jag satt i en. Jag tyckte om inredningen och instrumenteringen och tycker det är märkligt att den fått kritik för detta. Det är just det, att den har en tyskt konventionell, något stram och i mina ögon elegant instrumentering som jag gillar. I exempelvis franska motsvarigheter med innerdesign hämtad från Månbas Alfa blir jag åksjuk innan bilen ens startat.
    Jag tillhör dessutom den ytterst lilla skara som tycker att Touranen är snygg även utvändigt.

    Bilen ligger fint efter vägen och känns trygg. 140 hästars dieselmotorn med DSG passar bilen utmärkt och ger en harmonisk körning samtidigt som den pinnar på bra vid exempelvis omkörningar. Man slipper busskänslan bakom ratten. Bilen känns liten och smidig, ja till och med rolig att köra.

    7 säten är bra att ha, tänkte jag. Vi har ännu inte behövt använda de 2 bakersta men jag har provsuttit och konstaterat att som vuxen föredrar man de främre. En bra grej att mittenraden går skjuta framåt och bakåt. En babiljard mugghållare och fiffiga fack finns i bilen. Så många att det nästan blir komiskt. Dock är "flygplansbrickorna" guld värda när man har framåtvända barn i baksätet. När jag skulle lyfta in barnen i baksätet på svärfars nya V70 insåg jag hur nöjd jag var över vårt bilval. Det är en fröjd att ha barn i en Touran jämfört med de flesta andra bilar.

    Sätena fram är sköna om än förvånande smala. (Vet inte om de är extra skålade när man har Highlinepaketet) Jag är byggd som ett sugrör och om jag har exempelvis täckbyxor får jag näppeligen ner rumpan.

    Vid sansad landsvägskörning drar vår bil runt halvlitern/mil. När vi hade en riktig köldknäpp och det blev mycket småkörning kom vi upp i nästan det dubbla.

    Kupévärmen är som på många moderna dieslar blygsam, gränsande till dålig. Det är en idé att skärma av kylaren vintertid.

    Oavsett om man kör i stan eller på motorväg så skäms inte Touranen för sig. En nackdel är dock vindbruset som känns förvånande högt i farter över 90 km/h.

    Tidigare ägare hade bytt fjäderbenslagren. Det finns en antydan till slapper i framvagnen nu också vid gropigt underlag som jag ska kolla upp.
    Övriga brister har hittills varit det som fanns på bilen när vi köpte den.
    -Låskistan i förardörren var trasig. Den har jag bytt och nu fungerar det utmärkt.
    -Motorlampan lyser. Både förre ägaren och jag har konstaterat att det är spjället i insuget som kärvar. Det medför hittills inga märkbara sidoeffekter så jag har inte ordnat det, men fixar det förstås så snart jag kan.
    -Bilen har små rostangrepp vid 2 av dörrhandtagen pga lacksläpp. Irriterande.

    Sammantaget får bilen högt betyg.
    Riktigt praktisk kärra som är en hyfsad dragbil, skön att köra och trivsam för barnen. Hade den funnits med AWD skulle den i mina ögon vara nästan perfekt.

    /j
    Senast redigerad av jesseboy73 den 2015-02-03 klockan 09:09.

Liknande ämnen

  1. Ny bygg din bil sida
    Av jockem i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-01-06, 12:15
  2. Hur fotograferar du din bil?
    Av ahall_nr1 i forum Bilder och Videos
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 22:02
  3. Din Bil HBG 30/5-1/6 jubileum
    Av Ola i forum Träffar
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-06-01, 22:28
  4. Höstträffen Din Bil Malmö 8/9
    Av Borbos i forum Träffar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 07:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin