Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    André Nyström
    Medlemsnr
    5237
    Ort
    Vinslöv
    Inlägg
    15

    Motoroptimering

    Bestämde mig efter en del övervägande ( http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...IV-GTI-och-bsr ) för ett Milltek turbo-back system från Stertman. Något som jag inte ångrar. Är nöjd med både servicen från stertman och med avgassystemet.

    Nu till frågan. Har kollat runt och vill motoroptimera/chiptrimma bilen för det nya avgassystemet. Har kollat runt och hittar inte riktigt något jag vill ha. Har fått reda på att chippen i styrboxen måste lödas om med nya pga åldern på bilen (golf IV gti -99).
    Det jag skulle vilja ha är funktionen som finns med tex bsr's ppc etc att växla från original mjukvara till trimmjukvara. Någon som vet något sätt att göra det eller ett företag som erbjuder det? (har fått svar på detta) //André
    Senast redigerad av André den 2015-01-31 klockan 18:17.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    finns mig veteligen inget sätt att programmera motronic 3.8x boxarna via diagnosuttaget, så någon PPC eller dylikt lär du inte hitta.

    det man kan göra är att löda i en sockel, där man kan skruva upp boxen och byta mellan originalchip och trimchip, det går ganska smidigt.
    ett alternativ till detta, är att köpa dig en till styrbox för ~500:- och klona immobilizern ifrån din till denna.. och sedan chippa den, då behöver du bara skifta box om du vill tillbaka till originalprogrammet, gjort på 5-10min =)

    frågan är VARFÖR du nu skulle vilja krångla och gå tillbaka till originalprogrammet, då du ändrat hårdvaran vad avser motorn och flöde, och din motor då mår betydligt bättre av ett optimerat program, än av original.


    det FINNS sätt att "emulera" funktionen du vill ha, genom att använda dubbla alt. dubbelt så stort flash-minne, och montera en knapp så att du kan växla mellan dom olika kretsarna med en knapptryckning.. men det är en onödigt avancerad setup, därav ingen som arbetar med den.
    det går också att ta det ett steg till, och gå in och koda in "multi-map" funktion i nuvarande programvaran, så du kan switcha mellan "chippat" och icke chippat läge med hjälp av farthållare alt. pedalerna.. har labbat med detta på motronic 7.5 boxarna, och kan numera köra 3 olika "set" med mappar att switcha emellan..(eco, 95, E85 program, med egna laddtryckskurvor, spridarkonstanter å allt).

    ..meen som sagt helt överdrivet avancerat, då du med stor sannolikhet aldrig kommer att använda originalprogrammet igen.. =)

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    André Nyström
    Medlemsnr
    5237
    Ort
    Vinslöv
    Inlägg
    15
    Okej. Antar att det är som du säger att jag aldrig kommer att använda original när jag väl skaffat det trimmade.

    Är det någon som vet en verkstad/åf som erbjuder att optimera/chiptrimma i området Skåne, Blekinge, Halland, Småland området?
    Det kändaste jag hittar är BSR men har läst att de inte garanterar siffrorna etc om man inte har deras "egna" 3" till 2½".
    har också tittat på APR, REVO, GIAC men hittar ingen verkstad/åf här nere. Någon som vet om någonting där?

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    jon backman
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    212
    har du större turbo k03s eller k04 / större intercooler m.m ?
    om inte tror jag att du kan köra med bsr / tmc / powerchip m.m

    MEN om du vill gå vidare kan du montera in ett piggy back sprut http://www.ecumaster.se/
    eller ett plug n play http://www.k-data.org/kdfi-pnp-vw-agu-18t.html
    och mappa det själv om man kan det eller någon annan som kan det
    ett anpassat mappat chip som är till din bil kostar skjortan 7000 - 10000kr
    detta är billigare i längden om man vill ändra på setup bilen
    Senast redigerad av boster den 2015-01-31 klockan 18:58.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    ring Dahlbäck racing och prata med Viktor, tror att dom har färdigt chip för "steg 2” med sportavgas.. dom kan även mappa dessa boxar, trots lödchip.. =)

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    André Nyström
    Medlemsnr
    5237
    Ort
    Vinslöv
    Inlägg
    15
    boster, nej jag har inte större turbo eller ic. Så bsr blir nog det närmaste geografiskt. Kontaktar dem och kollar vad de säger.
    Att gå vidare med bilen är inte i mina tankar för tillfället så det får vänta.
    Sn00k, vet du om Dahlbäck racing har återförsäljare/samarbetspartners neråt i Sverige? Allt jag hittar är Göteborg/Stockholm samt deras egen verkstad.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    det stämmer nog att dom brukar åka imellan sthlm/gbg + egna verkstaden i borlänge, men ser nog inget problem att skicka upp boxen i ett grönt vadderat "över natten -kuvert" om det skulle vara så.. skadar inte att höra efter =)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin