Sidan 29 av 29 FörstaFörsta ... 1926272829
Resultat 561 till 569 av 569
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Jaha, ett antal timmar i garaget igår till ingen nytta.

Hade stora förhoppningar, lite snabbt svänga ihop 2 bromsrör, lufta och sen sätta på hjul och sänka ner bilen på marken för första gången sen 2005, vilken fest

Så blev det inte, inte ens i närheten.

Hade inhandlat en massa grejer som var med i R:en till garaget, bla en rulle CuNi bromsrör och nya nipplar. Kapade 2 rör i rätt längd och satte igång och kona. Konorna blev riktig skit, så 2 nya rör till. Ännu sämre konor.... Irritationen steg och jag var supernoga på nästa rör. Blev inte ens konat. Då insåg vad som var problemet.

Röret gled mot backarna som skall hålla fast det när man pressar det, troligen en kombination av att CuNi rör är svinhårda till skillnad från Cu rören som påminner om mjukglass och ett utslitet verktyg.

Skam den som ger sig. Svarvade en hylsa för att öka presskraften och monterade in i verktyget och tog sen i för kung och fosterland

Resultat: Verktyget sprack...... och ytterligare ett bromsrör i skroten.......

Så, en hel kväll rätt ner i soptunnan, tur att det är terapi och tidsplan saknas

Nytt, dyrare verktyg beställt från verktygsboden, och nya försök nästa vecka. Blir nog ett av sveriges dyraste bromsrör
    Bilparken just nu: Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 7,5 R-line 1.5TSI 2019
    Golf 7,5 R Variant 2019

Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Det är vid såna tillfällen som det är så skönt att dela med sig av sina frustrationer.

Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892

Är det inte det ena så är det det andra.....

Jahapp, en kväll till i garaget med motgångar

Vi börjar med det positiva.

Koningsverktyget från Verktygsboden var riktigt bra, enkelt att använda och gjorde perfekta konor i mina hårda rör. Kan rek om någon är på jakt efter ett sånt:

Namn:  IMAG2952.jpg
Visningar: 165
Storlek:  1.04 MB

Rören på plats och jag tror det kommer funka bra:

Namn:  IMAG2953.jpg
Visningar: 164
Storlek:  1.02 MB

Sen var det dags att lufta. Det gick inte bra. Luftade och luftade men det ville inte komma nån vätska på alla hjul. Av med luftningsnipplar och blåsa dem. Demontera rör/slangar och leta efter stopp. Spärra bromskraftsregulatorn i maxläge, av med bromsvätskebehållare och kolla så den var hel osv osv.
    Men inget hjälpte, en krets (1 fram och 1 bak) gick fint att lufta, den andra kom ingenting ur. Till slut tog jag av alla rören på huvudbromscylindern och pumpade utan dem och det kommer verkligen ingenting ur de två främre hålen hur jag än gör.

Enda slutsatsen jag kan komma på är att den nya huvudbromscylindern är defekt på ngt sätt. Den har suttit monterad på bilen i drygt 5 år oanvänd och någonting kanske har gått sönder av detta? Det är en 25.4mm cylinder till transporter jag använder.

En ny (till!) beställd, får se om det avhjälper problemet.

Så, ingen broms, inga hjul och ingen bil på marken. Nästan så jag tror att bilen är rädd för att bli klar.....
    Golf 7,5 R Variant 2019

Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Snyggt jobbat! Ja, kanske har bilen fått fobi för att komma ut på vägarna igen och gör allt för att förhindra det...

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Andersson
    En högst ovetenskaplig tanke och fundering i mitt huvud.
    Men om bromsen ligger "på" kommer oljan igenom då?
    Tänkte om det är något som inte är injusterat.

Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    En högst ovetenskaplig tanke och fundering i mitt huvud.
    Men om bromsen ligger "på" kommer oljan igenom då?
    Tänkte om det är något som inte är injusterat.
    Jag har tänkt i dessa banor också. Men så vitt jag vet justerar skruven på axeln till bromssvervot bara "höjden" på bromspedalen? (och höjden är ok) Dock så har jag ju bytt servo så det kan ju vara ngt skumt med det också. Samtidigt så tycker jag att båda kretsarna skulle bråka då och inte bara en? Jag tänker iaf testa den nya cylindern på bänken med vätska i och se så det kommer ur alla 4 hålen innan den går i bilen.
    Golf 7,5 R Variant 2019

Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892

Lite framåt och lite bakåt :)

Garage igår, och nån typ av framsteg blev det.
    Ny cylinder från Tyskland och monterade ihop denna på bänken och verifierade att det kom vätska ur alla 4 hålen när man tryckte. Check!

Monterade denna i bilen och satte igång att lufta. Samma fel som innan, ingen vätska ur de två främre hålen……
    Med matsolas och mina egna tankar kring om ngt ”ligger på” så demonterade jag den igen. Jämförelse med en G60 dia 22mm (svart). Inte exakt samma men inte stor skillnad. Dock är ju djupet på hålet det som avgör:

Namn:  IMAG2963.jpg
Visningar: 54
Storlek:  1.03 MB

Noterade också att det vid montering behövde spännas in med muttrarna ganska tidigt, dvs att huvudbromscylindern tog i stången inne i bromsservot för ”tidigt”.
    Monterade tillbaka 25mm cylindern men spände in den hela vägen utan lämnade 8mm glipa:

Namn:  IMAG2964.jpg
Storlek:  981.5 KB

Fungerade perfekt. Luftade som en dans och handbroms tar och pedalkänslan utmärkt. Väldigt konstigt. Servot är ju bytt och det kan ju vara fel modell, men det har iaf ett nummer som börjar på 191 och alla bulthål etc är på rätt ställe. Får undersöka i ETKA om det finns olika GTI servo till mk2.

Iaf, detta räcker för att ge bilen broms så man kan ranchera den och transportera den till lack så detta får duga tills senare. Får lösa problemet medans bilen är på lack och fixa det när den är tillbaka.
    Så nu har det hänt, för första gången sen 2005 rör bilen vid marken. Den kan rulla, styra och bromsa. Helt sjukt!

Namn:  IMAG2965.jpg
Storlek:  1.06 MB

Namn:  IMAG2966.jpg
Storlek:  1 013.7 KB

Vad liten den ser ut nu när den kom ner på marken, jag har ju sett den uppe i luften i 15 år och då är den "stor" Man glömmer lätt hur mycket mindre bilar var för 30 år sen.

Iaf, nu skall jag fixa bort all skit som ligger på bilen och städa bort lite lösa grejer ur motorrummet så den kan åka bärgare sen. Sen är det nog en heldag bara att flytta den så att den står närmast dörren i garaget och är redo för att hämtas.....Det står andra bilar och så mycket annat som samlats på under 15år framför
    Golf 7,5 R Variant 2019

Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Härligt Micke! Stora framsteg. Eller saker som syns mycket iallafall att man får ner den och att planera transport till lackering.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Andersson
    Härligt, det går framåt.
    Och jag var inte helt ute och cyklade med att den var belastad alltså.

Liknande ämnen

1. 16v Kr motor 8v eller 16v?
    Av Ranta i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-05-31, 23:57
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-18, 11:43
  3. Passar ett Golf Manhattan svänghjul på Golf 16V?
    Av Tingstarune i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-10, 18:34
  4. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 08:22
  5. 1.8L 16v -> 2.0 16v med 2E?
    Av hellseeker i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 10:43

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin