Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    Fredrik WT
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30

    Golf R/GTI mk7, Octavia RS, Leon Cupra??

    Inte världens bästa rubrik men men....

    Har kört (och kör fortfarande) BMW de senaste åren, i somras köpte vi även en Fabia 1,2 tsi -14 som andrabil/pendlingsbil. En billig bil som har överträffat mina förväntningar med råge avseende karaktär och känsla irelation till priset. Har därför börjat kolla mer på VAG-koncernen som jagtycker är trevliga bilar (undantaget Passat som får V70 att kännas spännande…)jag har bl.a. provkört en Golf R som i kombiformat skulle kunna fungera somfamiljebil. En väldigt trevlig bil överlag tycker jag, DSG växlar ner lite osnyggtibland jmf med BMW och stolarna är klart sämre som inte är tilltbara t.ex. –men det är saker jag skulle kunna leva med.
    Alternativt börjar jag fundera på en Gti, RS eller Cupra somandrabil. Jag får uppfattningen av att dessa bilar RS 220hk, Gti 230hk ochCupra 280hk har samma DSG och motor som Golf R (som jag dock är medveten om harAWD). Av dessa 3 känns GTI som den trevligaste allroundbilen, Octavia har dockbättre utrymmen och jag tycker den är ganska snygg faktiskt… Cupra har fått brabetyg och har bra med effekt men känns väl i ärlighetens namn minst trevliginvändigt (och Seat klingar sämre än Skoda för mig, finns heller ingen ÅF iNorrköping för dessa).
    Så lite av min fundering nu när MK7 börjar trilla ner i pris– köpa en sådan och köra i ett steg 1 trim… Samma DSG eller manuell som R?grejerna bör hålla? (300hk) ”samma” motor? Bör inte vara några problem? Eller missarjag något… Även Octavia RS borde klara detta om det är ”same same”? Golf R ivanlig hatch blir lite dyr som andrabil känner jag. Behöver dock lite råd och fakta från er somvet mer om drivlinan. (jag är så klart fullt medveten om att det går utmärktatt sabba en bil med originaleffekt om man kör illa)

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Välkommen till detta forum!

    Golf 7 Sportscombi kan jag varmt rekommendera. Överraskande rymlig för den oinvigde. Om man dessutom väljer en R så blir det inte sämre vad det gäller prestanda. Vi har en av varje (se signatur) och är kanonnöjda med bägge bilarna. De har helt olika karaktär. Det ska väl tilläggas att undertecknad kan vara något subjektiv när det gäller VW bilar. Dock inte värre än att jag historisk har varit innehavare av BMW, som du relaterar till .

    Golf GTI och Octavia RS har GTI motorn, skiljer i mjukvara, se nedan. Cupra 280 och Golf R har samma grund motor, gissningsvis endast skillnad i mjukvara.

    Motorkod - se 4 tkn kod nedan. Motorerna är från motorfamiljen EA888, 2.0 TSI.

    Bil---------------------Kod
    Golf GTI 220-----------CHHB
    Golf GTI PP 230--------CHHA (säljs i SE)
    Skoda Octavia RS 220-CHHB

    Seat Leon 280----------CJXB
    Golf R 300--------------CJXC

    Funnet på nätet GTI / R motor:

    “Compared to the GTI's version of EA888, the Golf R has a modified cylinder head, exhaust valves, valve seats and springs, pistons, injection valves and turbocharger.”


    Det verkar helt klart vara avsevärda förbättringar i R/Cupra:ns EA888. Logiskt.

    DSG Både GTI och R har DQ250 6v lådan med våtkopplingar. Motorsvagare modeller har DQ200 7v med torrkopplingar, exempelvis vår 1.4 TSI 122 hk combi.

    Jag har inte chippat R:n så de frågorna kan jag fn inte svara på.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2015-01-25 klockan 12:07. Anledning: DSG
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    På Gtin och Rsen får du ca 300 hk med steg 1, Golf Ren samt Cupran har lite större doningar i maskinen
    tex spridare, ic, turbo ,ett steg 1 på dessa bilar ger mellan 370-380 hk.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    Fredrik WT
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30
    Aha, tack för klargörandet. då skiljer en del även om grunden är samma...
    Jag drömde lite om att det var same same och att en trimning skulle vara mer att "strypa av" en nedställd motor likt XC70 D3/D4 AWD. Jag vill gärna ha bra prestanda men inte ligga på gränsen till vad saker klarar av. Frågan är ju med om jag vill ha manuell eller automat... inte prövat manuell, gillar automat om den är bra, manuell känns tryggare funktionsmässigt dock..

    Kul med en R i Halmstad, där är jag regelbundet då svärföräldrarna bor där och jag har möjlighet att jobba där med - hoppas på att se din nästa gång, aldrig sett en i trafik ännu, undantaget den demo jag prövat.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Läge att slå till på ny bil nu då när Golf R, Golf R Variant och Golf GTI Clubsport alla ligger riktigt bra till i pris

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-05-17, 00:43
  2. VW Golf GTI vs. Seat Leon Cupra SC
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-07, 21:42
  3. Nya Seat Leon Cupra – starkare än Golf GTI
    Av Marcus i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 16:05
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 00:11
  5. Golf GTI MK4 vs Octavia RS
    Av Scootie i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 03:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin