Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Lasse
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    198

    Recension chiptrimning

    När jag köpte Tiguanen (2.0TSI 180hk, DSG) för drygt 2år sen var jag sugen på lite mer effekt men ville inte skicka i ny mjukvara iom nybilsgarantin.
    Jag köpte då en effektbox från Promotech som jag har kört med tills nu. Den funkade bra och gav en hyfsad effekt/vridökning.
    Nu när garantin har gått ut pratade jag med Andreas på Promotech om en mjukvara istället. Sagt och gjort, i mellandagarna fick den sig en uppdatering och nu har jag kört ca 100mil.
    Enl Promotech ska den ge ca 260hk/410Nm och den går riktigt bra. Drar jämnt och fint
    hela vägen upp till rödmarkeringen, inga pulseringar eller ryckningar. (har även grövre tryckrör på den) Original dog den helt vid 5000v/min. DSG-lådan känns betydligt bättre dessutom - känns som den passar bättre ihop med motorn nu,
    inga onödiga nedväxlingar längre b.l.a.
    Jämfört med min tidigare bil A4 2.0tq - 05 med steg2+(Superchips) är den väl inte lika rapp kanske men är jämnare i registret.
    Har inte kollat nån exakt bränsleförbrukning men det verkar som den är lite snålare vid landsvägskörning.
    Jag ska ev prova en ny DSG mjukvara framöver också med lite snabbare växlingar m.m. Nästa steg är väl downpipe och annan IC,
    men det får vänta ett tag.....
    Senast redigerad av lasholm den 2015-01-22 klockan 11:51.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Bra recension!
    Vilken dsg sitter i din Tiguan och vad är den specad till?
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Lasse
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    198
    DQ500, ska klara ca 600Nm. Sitter b.l.a i TTRS

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hej

    Jag är sugen på en 2.0 TSI DSG som du har! Men det verkar inte som om dom går att beställa längre.. Det finns bara TSI 160 man och TDI 177 man/DSG. Diesel är inte riktigt min grej...
    En av anledningarna är att det verkar relativt fördelaktigt att privatleasa en på VW göteborg. En Tiguan TSI 160 med värmare, R-line paket, dragpaket med backkamera och lite lull lull, kostar 249000 och leasar man den i tre år kostar den 3245 i månaden inkl. Service. Det är 116820 kr på 36 månader. Eftersom Tiguanen kommer att uppdateras till till helt ny med MQB chassiet i höst kommer begagnat priser på de gamla antagligen att rasa ordentligt. Så det känns lite som 116820 kronor på tre år knappt är värdeminskningen, eller iallafall väldigt nära...

    Men jag vill ha DSG!

    Fredrik

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Lasse
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    198
    Jag hade hellre tagit en manuell så här i efterhand. Är inte riktigt polare med DSG. Det kanske blir bättre när den blir omprogrammerad iofs.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2010
    Namn
    Jonas Ahlinder
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av lasholm Visa inlägg
    Jag hade hellre tagit en manuell så här i efterhand. Är inte riktigt polare med DSG. Det kanske blir bättre när den blir omprogrammerad iofs.
    Vad är det du inte gillar med lådan?

    Mina punkter innan ny mjukvara var ju automatisk nedväxling trots manuellt läge och att den i D läge växlar upp till högsta växel så otroligt fort vid lugn körning, runt 55-60km/h. Nu lägger den i högsta vid 85km/h.
    Även om ursprungstanken är högre kopplingstryck etc då för ökade vridet.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Lasse
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    198
    Ja de saker som du nämner plus:
    *Växlar ej upp om det spinner när det är halt, utan ligger på varvstoppet tills det slutat spinna (t.ex iväg från en utfart)
    *Fördröjningen vid kickdown
    *Lådan blir förvirrad om man gasar på och släpper, t.ex vid en avbruten omkörning - då vet den inte vad den ska göra känns det som.
    *Rycket som blir när den nästan direkt lägger i 2:an när man startar från stillastående.

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2010
    Namn
    Jonas Ahlinder
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Okey den växlar inte upp vid hjulspinn, det hann jag aldrig uppleva innan jag fick mjukvara. Men det är grymt skönt nu i snön när den smackar på nästa växel och trycker iväg bilen med 4wd
    Sen är nog alltid dsgn lite förvirrad vid sånna lägen där man snabbt ändrar körstil som du beskriver tex då den ju bygger på att förbereda nästa växel som man kör just då.
    Men skaffa ny mjukvara snarast och gå inte och stör dig på lådan!

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Jonas: Vad kör du?

  10. #10
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128

    Olik funktion DSG DQ500 kontra DQ250

    Jonas har väl Golf R (tror jag) som har DSG DQ250.

    DQ500 är som bekant en helt annan låda för tvärställda motorer. Det innebär nog att de har helt olika konfigurationer som även avspeglar sig i beteendet. När jag ägde GTI 2010 med DQ250 så har jag inget minne av att den gick till varvstoppet när man ”spann” utan den växlade även då. Som påpekats så kan man bli lite förvånad över hur den agerar i udda situationer.

    Det är ju en väldig fördel att ha DQ500 om man ska tuna! Är väl bara Tiguan från en viss årsmodell som har den av VW:s personbilar. Phaeton har 6 vxl Tiptronic, Touareg 8 vxl Tiptronic.


    EDIT: Phaeton Tiptronic Touareg.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2015-01-25 klockan 16:34. Anledning: Phaeton
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2010
    Namn
    Jonas Ahlinder
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Jo jag kör Golf R med steg 2 mjukvara från United Motorsport i Ecu, dsg och haldexen.
    Så inte lika lådor som sagt men dom har ju ungefär samma brister i mjukvaran uppenbarligen. Men skiljer väl som sagt lite här och där.
    Visste inte att dq500 satt i tiguanen innan denna tråd, rätt tufft!

  12. #12
    softishman
    Gäst
    Jag har ju DQ500 om min växlar upp vid hjulspinn, dock hade jag en tidig stertman dsg fil då... Ny programvara för lådan gör den så mycket bättre på alla sätt, framför allt att den inte växlar upp så otroligt snabbt vid lugn körning. Nu har kör jag med VTech programvara flr DSG och den lirar väldigt bra!

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2010
    Namn
    Jonas Ahlinder
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av softishman Visa inlägg
    Jag har ju DQ500 om min växlar upp vid hjulspinn, dock hade jag en tidig stertman dsg fil då... Ny programvara för lådan gör den så mycket bättre på alla sätt, framför allt att den inte växlar upp så otroligt snabbt vid lugn körning. Nu har kör jag med VTech programvara flr DSG och den lirar väldigt bra!
    Du har också Dq250 Fredrik

  14. #14
    softishman
    Gäst
    ok, blandar ihop dom lite då..

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Jonas har väl Golf R (tror jag) som har DSG DQ250.

    DQ500 är som bekant en helt annan låda för tvärställda motorer. Det innebär nog att de har helt olika konfigurationer som även avspeglar sig i beteendet. När jag ägde GTI 2010 med DQ250 så har jag inget minne av att den gick till varvstoppet när man ”spann” utan den växlade även då. Som påpekats så kan man bli lite förvånad över hur den agerar i udda situationer.

    Det är ju en väldig fördel att ha DQ500 om man ska tuna! Är väl bara Tiguan från en viss årsmodell som har den av VW:s personbilar. Phateon DSG är ju 6 växlad.

    /Peter
    Exakt, DQ250 och DQ500 = olika växellådor som uppför sig på olika sätt. DQ500 sitter också i nya Passat 2,0 TDI 240.
    Phaeton har inte DSG, den har momentomvandlare, Tiptronic.

  16. #16
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Exakt, DQ250 och DQ500 = olika växellådor som uppför sig på olika sätt. DQ500 sitter också i nya Passat 2,0 TDI 240.
    Phaeton har inte DSG, den har momentomvandlare, Tiptronic.
    Javisst fel av mig, Phaeton och Touareg har Tiptronic 6 resp 8 vxl. Rätt ska vara rätt. Intressant att DQ500 numera finns i Passat.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2015-01-25 klockan 16:35.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin