Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2009
    Namn
    Jonas Gustafsson
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    11

    Problem efter stillestånd, Passat 1.8T -01

    Hej

    Denna Passat kördes dagligen fram till November -14, sen blev den stående "under en snödriva".
    Förra helgen grävde vi fram den, den startade direkt och gick jättefint en kort stund (hann inte köra) innan den lät som den började gå på 3-cylindrar. Stängde av den omgående och läste motorns felkoder, det var en hel del:
    P1128, P0420, P1556, P1479, P0441.

    Igår fick jag överta "pärlan" så vi bogserade vi hem den, knuffade in den i värmen och kopplade på batteriladdaren (den har dock inte varit strömlös). Tänkte att det frusit ispropp i bränslet kanske....

    Idag raderade jag felkoderna och gjorde ett startförsök men den vill inte. Den tänder till och är nära på starta dock...

    Jag tycker mig inte höra nån surrande bränslepump bakifrån tanken, finns det relä o säkring för den nånstans?

    Andra idéer?

    Tacksam för alla tips!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2009
    Namn
    Jonas Gustafsson
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    11
    Kan man köra runt motorn lite med lösa stift i spolarna för att se så den ger gnista på alla?
    Tog lös dem och stålborstade men det gjorde ingen skillnad.

    Hörde ett kortare lätt pysande när jag öppnade tanklocket, vet inte om det var över eller undertryck. Därefter gick den igång efter lite nötande, men gick riktigt illa, osäker om det har nåt samband...giock på kanske 1-2 cyl? Lät den skallra och gå för att försöka få tillbaka felkoder men stängde av efter 10 sek ungefär, ingen motorlampa eller felkod på motorn har kommit tillbaka.

    Jag vet inte riktigt vart jag ska börja nu...

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av keihin Visa inlägg
    Hörde ett kortare lätt pysande när jag öppnade tanklocket, vet inte om det var över eller undertryck.
    Då jag köpte min förra Audi A4 som var av årsmodell 1998 och med 1.8T-motorn så hade jag samma fenomen med pysande då man öppnade tanklocket. Dessutom rymde inte tanken så mycket bensin som det var tänkt...

    Det visade sig att tidigare ägare bytt ut tanklocket till ett tätt tanklock. Det var meningen att tanken skulle ventileras via tanklocket. Med ett korrekt tanklock slapp man vacuum i tanken och en klurig verkstad använde tryckluft för att blåsa trycka ut tanken till rätt storlek igen. Jag hade dock aldrig några problem att köra bilen med det felaktiga tanklocket, bensinpumpen var stark nog att deformera tanken.

    m v h Henrik

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2009
    Namn
    Jonas Gustafsson
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    11
    Inte haft tid att pillra så mycket med den ännu men gnista finns på alla fyra.
    Den går inte bättre även om man ser till att ha fri luftning via öppet tanklock, själva locket ser orginal ut.
    Den har ännu inte tänt motorlampan igen, men den piper och det blinkar "Service Now" i displayen.
    Oljan ser bra ut, den var bytt några veckor före de slutade köra den här i höstas.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2009
    Namn
    Jonas Gustafsson
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    11
    Bränsle kommer till fuelrailen åtminstone.
    Lättade lite på kamremskåpan och remmen har bra sträckning så den bör väl inte ha kuggat om(?).

    Nån idé någon?

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    17536 P1128 Long Term Fuel Trim mult., Bank1 System too Lean
    16804 P0420 Catalyst System; Bank 1: Efficiency Below Threshold
    17964 P1556 Charge Pressure Control: Negative Deviation
    17887 P1479 Brake Boost Vacuum Mechanical Failure
    16825 P0441 EVAP Emission Control Sys: Incorrect Flow

    Den sistnämnda nämns att kunna ge en svårstartad motor

    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...5/P0441/001089

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2009
    Namn
    Jonas Gustafsson
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    11
    Har testat N80-ventilen och den är ok (sitter på luftburken), vart sitter N115?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2009
    Namn
    Jonas Gustafsson
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    11
    Har kollat kompen, ca 145 psi på alla fyra.
    Har lyft fuelrail och låtit spridarna stå i varsin kopp, verkar duscha bränsle som de ska.
    Har sett över och bytt de vacumslangar som sett trötta ut.
    Har rengjort gasspjället.
    Har kollat sekundära luftpumpen så att den fungerar.
    Jag scannar den efter felkoder typ hela tiden men får inte fram några om jag inte framkallar dem själv genom att t.ex. dra ur kontakten till kamaxelgivare.
    Motorn går fortfarande som en påse nötter, startar den så tuffar den på låg tomgång och skakar rejält, rör jag gaspedalen så antingen dör den eller så händer inget alls.

    Nu börjar jag få slut på idéer!! Har ni några?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    slangen/plaströret/backventilen till bromsservon.. läcker denna får du alla övriga felkoder i listan som följd.

    den drar sannolikt i sig luft fel väg nånstans, innanför luftmassemätaren, då den maxxar ut adaptionen och ändå går för snålt.
    alt. har luftmassemätaren pajjat/ergat ihop.

    ett tredje alternativ är defekt soppapump.. bara för att det kommer soppa ur spridarna betyder inte att den klarar av att hålla uppe RÄTT soppatryck.

    ..men läckage på bromsservo, tryckrör/slang är det mest troliga.

Liknande ämnen

  1. Passat 1.8t automat hackar efter regn?!
    Av misspassat i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-11, 23:15
  2. Tappar glykol, passat 1,8t -01
    Av ypzilon i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-26, 21:59
  3. Avgasvärden Passat 1.8T -01
    Av ypzilon i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-03, 12:54
  4. Passat 1,8T -01 (avgasrör)
    Av Gäst i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-29, 20:55
  5. Problem med passat 1,8T-01
    Av Tofflan i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 10:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin