Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189

    Servostyrning - funkion?

    Det finns en sak som jag har varit lite tveksam till sedan 2007 när jag första gången övervägde att köpa en Golf 5. Det är servostyrningen. Jag har fått för mig att det är ngn form av elektriskt servo. Den har någon sorts tröghet (friktion) i styrningen. Och det är inte ngt på just min, utan ngt jag kännt på alla Golf5r jag kört. Så länge man kör i stan, eller på en kurvig väg, med relativt stora styrutslag så är det inget konstigt.

    Däremot när man kör motorväg och bara använder väldigt små styrutslag, så känns det som att man måste övervinna en startfriktion varje gång man ska göra en liten justering. Då borde det vara ytterst små krafter som behövs. Men med en startfriktion att övervinna varje gång och alla småjusteringar man gör just på motorväg, så blir det lite jobbigt. Andra serostyrningar jag haft har aldrig haft ngt sånt här problem.

    Vår Polo -12 har små tendenser till samma sak, men är oerhört mycket bättre. Men det är ju också en modernare konstruktion.

    Är det elektriskt servo på Golf5, och kan man då påverka karakteristiken för hur den jobbar? Någon som vet?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Har inte upplevt detta på min golf-5 alls, däremot är ju styrningen tämligen död med minimal vägskänsla. Tror snarare att det du beskriver är ett däckproblem. Överdrivet breda däck är sällan något som gör bilen bättre att köra i normal trafik, ibland tom sämre! Finns nog en gräns för hur mycket den där elmotorn orkar dra.

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Hej Audi har detta problem från 2012. De ha något elmekaniskt servo som har detta fenomen. Vissa upplever det och andra inte. Jag gör det på min a3 från 2014. Men oftast enbart vid 70-80km/tim.

    http://teknikensvarld.se/styrproblem...-bilar-119024/

    Vw har inte detta problem.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Det är förmodligen samma typ av servo i Audi A3 8V som i VW Golf 5G, båda modellerna baseras på MQB-plattformen. Vad jag känner till finns inte det "problem" som du länkar till, på Audi A3/VW Golf av senaste generation. Det problem som du länkar till gäller bilar på en annan plattform, med längsmonterad motor.

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Har läst något uttalande att det gäller även de senaste modellerna så som min audi då jag har exakt det fenomenet.

    Jag tror inte golf har liknande då folk valt hade köpt vw istället för Audi på diverse forum.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    jag har på alla Golf MK5r jag haft samt den nuvarnade mk6:an, lossat på styrväxeldamaskerna, pumpat i en kvarts patron med fett i damasken på varje sida och sedan återflörslutit med ett par 50-60mm slangklämmor rostfria med 9 mm bredd
    och märkt en viss positiv skillnad i styrningen


    biltema har styrväxelfett i sitt sortiment som man skulle kunna fylla på från ena sidan då den är delvis flytande
    http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-oc...axelfett-3602/

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Enligt audiworld.com kvarstår problemet på samtliga momodeller. Ingen har kvar det hydrauliskavarianten.

    Kan inte se att vw har den så kallade power stearing.

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Jo golf verkar ha samma dock upplevde jag det inte på min förra golf 6a.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Golf 6 är ju en annan teknikplattform än Golf 7. Golf 6 är jämförbar med Audi A3 8P.

Liknande ämnen

  1. Oljerör till servostyrning Golf 2
    Av Borjan54 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-10, 22:09
  2. Strulande servostyrning
    Av moonshadow i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 12:25
  3. Muskel vs servostyrning vid bankörning?
    Av Fredda84 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 20:00
  4. servostyrning
    Av troll57 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin